Hei
Olen parhaillaan leikkaamassa "remsor" 6 mm MDF:stä kiinnittääkseni ne listoiksi/peileiksi uusille valkoisille (tylsille...) vaatekaapin oville.
Nämä viedään sitten ruiskumaalattavaksi.
Kysymys on, millä nämä "listat" kiinnitetään, olen miettinyt liimausta, mutta mitä liimaa käytetään? :)
Onko joku tehnyt jotain vastaavaa ja haluaa jakaa, miten he tekivät?

PL600 tai jotain sellaista...?

pl600/400 tai jokin muu sättlim patronilla on varmaan liian "paksua"
Tarvitset varmaan tavallista puuliimaa, kuten casco tai vastaavaa. Poista ylimääräinen ennen kuin se kuivuu.

Joo, sitä ei saa tulla liian paksu. Se, mikä tuntui hieman hankalalta, on se, että MDF imee itseensä ja kaapin ovet ovat kiiltäviä...
Näin jossain toisessa keskustelussa Casco Superfixistä, onko kenelläkään kokemusta siitä ??:)

Olisin käyttänyt Cascos polyuretaaniliimaa siihen. Olen käyttänyt sitä aiemmin erilaisiin huonekalurakennelmiin, jotka on ruiskumaalattu hyvällä tuloksella.

superfix on okei.. mutta miksi ei vain kyllästää mdf:ään kertaalleen puuliimalla, hioa kevyesti oven pintaa, ja liimata kaikki puuliimalla sitten? Puuliima on aliarvostetun vahvaa...

Täytyykö hioa aika paljon, jotta puuliima tarttuisi hyvin? Muuten olen samaa mieltä, että puuliima on aliarvostettua.

Puu puuta vasten tekee siitä todella vahvan, mutta veikkaan, että uudet valkoiset vaatekaapin ovet ovat folioituja? Silloin en ehdottomasti suosittelisi valkoliimaa, vaan käyttäisin kiinnitysliimaa - kuten PL600/400 Sika tai Casco. Älä laita liian paksua raitaa, ja aseta ovet tasaiselle alustalle, jotta voit painaa listat kunnolla kiinni, silloin se ei juuri nosta...

• Tykkään
Per Bjork
  • Laddar…
Ovet ovat hyvin folioitu tai melamiini tai miksi sitä kutsutaankaan, ne ovat joka tapauksessa merkkiä Marbodal. Hioa pitäisi varmaan myös, jotta maali tarttuisi paremmin. Minulla on kotona polyuretaaniliimaa, pitäisikö käyttää sitä vai lasketaanko se myös valkoliimaksi? Kuinka paljon MDF voi kutistua, kun se tuodaan sisätiloihin?

PL400 toimii erinomaisesti, jos jokin pinnoista on imukykyinen, esim. MDF. Se on myös vesiliukoinen, joten mahdolliset roiskeet on helppo pyyhkiä pois ennen kuin ne kovettuvat.

PU-liima on tosi hyvä useimmille asioille... mutta vähän epämiellyttävä työskennellä... mutta minulla on pullo Sika PU-liimaa, joka on kestänyt ikuisuuden... sitä kuluu niin vähän ja se on niin vahvaa:-)

Onhan olemassa myös Pattex No-More Nails... on mielestäni loistava moniin asioihin.

Kiitos kaikista vinkeistä:)
Nyt vaikuttaa valitettavasti siltä, ettei näihin oviin tule lainkaan listoja...
Kävi ilmi, että ovet ovat niin lähellä toisiaan, että jos teen niin kuin oli ajateltu, ne osuvat joka kerta kun avaat, koska listat vievät niin paljon tilaa.:@
Joten nyt tuntuu yksinkertaiselta ratkaisulta yksinkertaisesti ostaa uudet tyylikkäämmät ovet ja laittaa ne paikalleen!!
Tietääkö kukaan, voiko Marbodalilta ostaa pelkkiä ovia? Katalogissa näyttää olevan pääasiassa kokonaisuuksia runkoineen ja kaikkea!

pbengtsson sanoi:
PL400 toimii loistavasti, jos joku pinnoista on imevä, esim. MDF. Se on myös vesiliukoinen, joten mahdolliset läikät on helppo pyyhkiä pois ennen kuin ne kovettuvat.
Onko PL400 vesiliukoinen? Etkö tarkoita PL600? ;)

gadu^ sanoi:
Onko PL400 vesiliukoinen? Etkö ajattele PL600:aa? ;)
Kyllä, PL400:sta voi pyyhkiä pois vesiroiskeita ennen kuin se kuivuu, en ole testannut PL600:lla, mutta se lukee tuubissa. Tein kerran virheen ja käytin toista liimaa, se piti poistaa mekaanisesti.

Milloin PL400:sta tuli vesiliukoista??!! Pyyhi roiskeet pois vedellä??!!

Minun PL400-tuubissani lukee: "Kovettumaton liima poistetaan puhtaalla bensiinillä tai ksyleenillä"
PL600 puolestaan on vesiliukoinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.