Hei!

Olen kunnostamassa vanhaa taloa, ja olen purkanut vanhat pinnat asentaakseni uudet.

Olohuoneessa haluan tapettia, joten aion kipsata seinät. En tiedä, miten minun pitäisi toimia takan ympärillä.

Voinko asentaa OSB-levyn ja sitten kipsin, jonka jälkeen tapetoida kuvan mukaisesti?

Kuva esittää kaaviota, jossa on savupiippu, takka ja kaksi hirsiseinää. Skivmaterial? osoittaa kysymysmerkillä levyjen sijoittelua takan lähelle.

Takan sivusta levymateriaalin sivulle on 20 cm (takan toimittajan tietolomake sanoo, että palavaan materiaaliin on oltava 40 cm).

D
P Pontus Sundberg sanoi:
Moi!

Olen remontoimassa vanhaa taloa ja olen purkanut vanhat pinnat laittaakseni uudet.

Olohuoneeseen haluan tapettia ja aion siksi kipsilevyttää seinät. En tiedä kuinka toimia takan ympärillä.

Voinko laittaa OSB-levyä ja sitten kipsilevy, jotta voin tapetoida kuten kuvassa?

[kuva]

Takan sivusta levymateriaaliin on 20 cm. (Takan toimittajan tietolomake sanoo 40 cm palavaan materiaaliin.)
Jos takan toimittaja sanoo 40 cm, niin siihen on syytä pitää kiinni.
Mutta mielestäni se kuulostaa paljolta sivujen osalta.
Kipsilevy OSB:llä ei auta vähentämään etäisyyttä, siihen on oltava palosuojauslevy.

• Tykkään
Pontus Sundberg ja 1 muu
  • Laddar…
D Danne824 sanoi:
Jos takan toimittaja sanoo 40 cm, niin silloin on pidettävä siitä kiinni.
Mutta minusta se kuulostaa paljon siltä osin kuin kyse on sivuista.
Kipsilevy OSB:llä ei auta vähentämään etäisyyttä, siihen tarvitaan palosuojauslevy.
Ymmärrän, mutta jos kuvan mukaisesti laittaa palosuojauslevyn takan viereen, voiko siihen tapetoida? Vai tuleeko siitä myös palonarkaa?

Ystävällisin terveisin

Olemme tapetoineet minerit-levyn, jonka asensimme viereiselle seinälle takan vasemmalle puolelle.

Toimii hyvin meidän tapauksessamme, ei huomautuksia paloturvallisuustarkastuksessa tai nokikolarints.

Hei
Voin mielestäni olla hienoa, kun tehdään kunnollinen palosuojaus kamiinan ympärille.
Käytä Minerit-levyä tai jotain numeroltaan hyväksyttyä palosuojalevyä.
Päällystä kaikki paksulla pellillä, jossa on kaunis muotoilu, joka kehystää kamiinan.
Tapetti kamiinan lähellä on melko ruma, kuinka turvallista se sitten onkaan...
Onnea.
/W

• Tykkään
Danne824
  • Laddar…
Sinulla on jo savupiippu, joten tarvitaan jotain muuta?

• Tykkään
Danne824
  • Laddar…
D
P Pontus Sundberg sanoi:
Ei, ymmärrän, jos mutta kuvan mukaan pitäisi laittaa paloturvallinen levy lähemmäksi takkaa. Voiko siihen sitten laittaa tapettia? Vai onko sekin palovaarallista?

Ystävällisin terveisin
Kalciumsilikaattia voi maalata silikaattimaalilla.
Tapetti on palavuutta lisäävä.

Kysy kunnalliselta nuohoojamestarilta, he ovat yleensä erittäin avuliaita ja voivat antaa vinkkejä.

Hyvä esite/kirja on "Sotarens lilla röda", sen voi saada ilmaiseksi nuohoojilta ja takkatoimittajilta.

Mielestäni ei pitäisi tinkiä säännöistä, ne ovat olemassa omaisuuden ja hengen suojelemiseksi.

Jos tapetista minerit-levyllä tulisi niin kuuma, että se edes teoreettisesti voisi syttyä tuleen, huomaat sen toisaalta tuoksusta jo kauan ennen sitä, ja toisaalta se ruskettuu lämmöstä (~190 astetta C, jos se on paperitapetti) ensimmäisten polttokertojen aikana, kun ne ovat kohtuullisen nopeita ja pitkiä aikaan nähden. Niin kauan kuin voit pitää käden tapettia/seinää vasten enemmän kuin pari sekuntia, kun kaminasta kuumenee eniten, on erittäin pieni riski, että se olisi tulevaisuudessa palovaara.

• Tykkään
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Z z_bumbi sanoi:
Sinulla on savupiippu, tarvitaanko jotain muuta?
Ei, en olisi oikeastaan tarvinnut. Ongelma on, että hirsi- ja savupiippuseinä ovat samalla tasolla toistensa kanssa.

Joten kun sitten verhon hirttä se tulee olemaan askel alas savupiippuun. Mutta tämän voisiko mahdollisesti tasoittaa laastilla?

Katso kuva

Talo piirustus: vaakasuorat hirret, pystysuora takka ja hormi. Hormi ja hirret samassa tasossa, suunnittelua korjaukselle.

Tältä se näyttää oikeasti, jos se auttaa. Aiemmin siinä oli masoniittilevy + tapetti. Ja se on toiminut 100 vuotta 🤣

Vanha kamiina huoneessa, jossa on vaaleat seinät ja puinen lattia, vieressä puukori ja koristeltu messinkipaneeli.

Mitä olen nyt tehnyt, on laittanut OSB + kipsiä seinien jäykistämiseksi/ojentamiseksi ennen tapetointia.

Mutta en tiedä, miten tekisin takan ympärillä…

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.