Hei!
Rakensin kodan viime kesänä ja olen nyt eristämässä seiniä sisäpuolelta. Ajattelin sitten päällystää seinät jollakin levy materiaalilla. Ajattelin että kipsilevy saattaa olla helpoin työstää, koska sen voi leikata veitsellä. En ole kuitenkaan koskaan työskennellyt kipsilevyjen kanssa ja valittavana on useita vaihtoehtoja. Kota tulee olemaan lämmittämättä suurimman osan vuodesta, joten kosteus saattaa olla mietinnässä? Toimisiko remonttikipsi 7 mm vai onko se liian heikkoa? En myöskään ajatellut ripustaa mitään raskasta seiniin. Kiitollinen kommenteistasi! //Terveisin

Kuva harmaasta puukehikosta, jonka seinät on peitetty laudoituksella. Edessä pieni pöytä, kuppi ja oksia. Metsä ympäröi rakennusta.

Kuva eristettävästä kodan sisätilasta, jossa on puupöytä, tuoli, lämmitin ja musta ovi; seinät odottavat levytystä.

Ei muovia, jos se seisoo lämmittämättömänä! Suosittelen puupaneelia sisäpuolelle, se sopii parhaiten ja vältät kittausta, hiontaa, kittausta, hiontaa, kittausta, hiontaa...

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Tuo on minulle tuttu! :)

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Luulen, että suosittelisin råspont.

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
R Robert-san01 sanoi:
Luulen, että suosittelisin råspont.
En jaksa! :)

Ulltand Ulltand sanoi:
En jaksa! :)
Plyfa/osv?

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Ei muovia, jos se on seisomassa ilman lämmitystä! Suosittelen sisäpuolelle puupaneelia, se sopii parhaiten ja vältyt kitkaamasta, hiomasta, kitkaamasta, hiomasta, kitkaamasta, hiomasta...
Hei,

Tarkoitatko, että höyrysulku ei ole hyvä täällä?

Käytä höyrynsulkua, älä muovista estettä, kosteusongelmien riski. Seinän pitää hengittää.

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Olen samaa mieltä höyryjarrun suhteen, en höyrysulun. Jos haluat kipsilevyä sisäpuolelle, suosittelisin märkätilakipsiä/ulkokipsiä tai vastaavaa, jossa on lasikuitua kartongin sijaan levyn yhtenäisyyden säilyttämiseksi.

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
tommib
Jos kota seisoo lämmittämättömänä suurimman osan vuodesta, on suuri riski kondenssille ja homeelle, jos käytät muovia/kipsiä. Kuten toiset mainitsevat, ei höyrysulkua vaan höyryjarru, ja käytä esim. kuitusementtilevyjä sisäpuolella, jos et halua asentaa paneelia (mikä mielestäni sopisi paremmin).

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Aja paneelia, niin sinulla on syy ostaa pienempi naulain (dyckertpistolin suurin malli) myös. Sen pitäisi olla viihtyisää, kipsi on vain ruma laavulle. Kuitusementtilevyt toimivat teknisesti, mutta eivät ole kovin kauniita.

Aiotko myös eristää?

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Kiitos vinkeistä. :) Jätän gyprocin pois ja käytän jotain puumateriaalia sen sijaan.

- Kyllä, eristän alimman puoliskon 180 cm lattian yläpuolelle asti. Silloin pärjään -10 °C ulkolämpötilassa 2000 watilla. Sitä käytetään vain satunnaisesti talvella.

• Tykkään
Beemaster
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sanoi:
Kiitos vinkeistä. :) Sivuutan kipsin ja valitsen jonkin puumateriaalin sijaan.

- Kyllä, eristän alempaa puoliskoa 180 cm lattiasta. Silloin selviän ulkolämpötilasta -10 °C, käyttäen 2000 wattia. Tulee käytetyksi vain satunnaisesti talven aikana.
Kuulostaa hyvältä!
En tiedä missä päin maata se on rakennettu, mutta ehkä aurinkolämpökerääjän asentaminen voisi olla hyvä apu pitämään hyvää ilmastoa ympäri vuoden kodassa? Maksaa vain hankintahinnan eikä käytössä, ja eihän se ole suuri tila.

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
B brfbo sanoi:
Miten hieno!
en tiedä missä päin maata se on rakennettu, mutta ehkä aurinkolämpökeräimen asentaminen voisi olla hyvä apu ylläpitää hyvä ilmasto kodassa ympäri vuoden? maksaa vain hankinnassa eikä käytössä plus, ettei se ole iso tila.
Kiitos!

En edes tiennyt, että tuollainen tuote oli olemassa. Se voisi sopia täydellisesti tähän!

• Tykkään
brfbo
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.