Hei!
Olemme asentamassa uusia lattioita. Olemme juuri purkaneet vanhan parkettilattiamme, joka oli suoraan betonilaatan päällä lukuun ottamatta paperialusmateriaalia. Viereisissä huoneissa on ollut muovimattoja, ja siellä on 12-13 mm lastulevy.
Aiomme nyt asentaa laminaattilattiat kaikkiin huoneisiin emmekä halua kynnystä huoneiden välille, joten haluamme välttää korkeuseroja.
Tarvitsen siksi jonkinlaisen levymateriaalin betonin päälle tasoittaakseni sen. Olen ajatellut 12 mm lattia-kipsilevyä tai 12 mm lastulevyä, kaikki katsomani viistetyt lattialastulevyt ovat 22 mm. Onnistuuko lastulevyn tai kipsin asentaminen pelkästään betonin päälle kelluvaksi vai täytyykö sen olla viistetty tai vaihtoehtoisesti liimattu kipsilevy?

Syy siihen, miksi parketti poistettiin, on että edellinen omistaja oli pitänyt kissoja, emmekä halua riskeerata kissanhajua, joten pinnat poistetaan. Muuten olisi ollut yksinkertaisempaa jättää parketti paikalleen ja asentaa laminaatti sen päälle.

Kiitos etukäteen!

Saatavilla on rot-spångolv eri paksuuksia, mm. 12mm.
Tarkista rakennustarvikeliikkeestä. :)
En uskalla sanoa mitään kelluvasta spångolv betonilla.

Jos ei ole riskiä kosteuden nousulle, voit laittaa joko kipsilevyn tai 12mm lastulevyn. Aseta ne hieman rakoilemaan (4-6mm) välttääksesi narinan. Kiinnitä ne muutamalla naulatulpalla, jotka poraat levyyn, jotta ne eivät liiku ja ala narista.

Ystävällisin terveisin,
Anders

Fredrik_1976 sanoi:
Hej!
Olemme asentamassa uusia lattioita. Olemme juuri purkaneet vanhan parkettilattiamme, se oli suoraan betonin päällä paitsi paperipohjan kanssa. Viereisissä huoneissa on ollut muovimattoja ja siellä on 12-13 mm lastulevy.
Aikomuksemme on nyt asentaa laminaattilattia kaikkiin huoneisiin, emmekä halua kynnyksiä huoneiden väliin, joten ei yleensä korkeuseroja.
Tarvitsen siksi jotain levymateriaalia betonin päälle saadakseni korkeuden sopivaksi.
Olen miettinyt 12 mm lattia-kipsiä tai 12 mm lastulevyä, kaikki katsomani viistetyt lattialastulevyt ovat 22 mm. Toimisiko että laittaisin lastulevyn tai kipsin vapaasti betonin päälle vai täytyykö se olla viistetty tai vaihtoehtoisesti liimatut kipsilevyt?

Syy parketin poistoon on, että edellinen omistaja omisti kissoja ja emme halua ottaa riskiä kissan hajusta, siksi päällysteet poistetaan, muuten olisi ollut helpointa jättää parketti paikalleen ja laittaa laminaatti sen päälle.

Kiitos etukäteen!
Hej
On mahdollista asettaa kelluva rot-lastulevy, mutta älä unohda askeleristyssisältöä (se mistä mainitsit (paperi),
joita on saatavilla eri muodoissa, keskustele rakennustarvikeliikkeen kanssa, niin saat apua.
Älä unohda välystä lastulevyn ja seinän välillä, jotta ei syntyisi narinaa kävellessä lattialla. noin 7 mm ympäri, ei suurempaa rakoa kuin että lattiasokkeli peittää.
Levyjen kiinnittäminen betoniin voi olla epäviisasta, jos on lattialämmitys (se voi vahingoittua).

Mitkä ovat lastulevyn ja kipsilevyn edut?
Millainen naulatulppa minun pitäisi käyttää ja miten se toimii?
Ei, ei pitäisi olla mitään kosteuden riskiä, se on ryömintätila betonilaatalla.

Hei fredrik
lattiakipsi vähentää äänenläpäisyä, voidaan liimata kipsilaastilla ilman poraamista betoniin
Lattialastulevy voi olla kelluva, joten et tarvitse spikkipluggia, vain askeläänieristyksen
Lastulevyt ovat lisäksi pontatut ja liitokset tulee liimata yhteen.

Viimeksi muokattu:
Onko parempi tehdä lattiatasoitus sen sijaan......

Fredrik_1976 sanoi:
Mitkä ovat lastulevyn ja kipsin edut? Minkälaista naulatulppaa minun pitäisi käyttää ja miten se toimii? Ei, ei pitäisi olla mitään kosteusriskia, se on ryömintätila betonilattialla.
"Kipsin" liimaus on paras tapa. Sekoitat kipsilaastia ja levität sen koko levylle "kammalla", ja sitten painat sen lattialle. Tämä on kuitenkin vähän työläämpää ja saattaa olla vaikeaa saada täysin tasaiseksi.

Lastulevy naulatulpalla (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Plugg/Spikplugg/Spikplugg-19681/) on helpompaa. Silloin sinun täytyy ensin porata reikä (6 mm riittää) ja tarvitaan ehkä 8 tulppaa per levy. Poraa vain yhtä syvään kuin naula on (60 mm pitäisi riittää) ja sitten lyö se alas vasaralla, kunnes se on tasassa levyn kanssa. Jos sinulla ei ole kunnon poravasaraa SDS:llä, vuokraa sellainen esimerkiksi Bauhausilta, Cramolta tai Ramirentilta. Kerro mihin tarkoitukseen tarvitset sen, niin saat oikeat välineet. Ammattimaisella poravasaralla reiän teko kestää vain muutamia sekunteja per reikä. Muista vain korvatulpat...

Hei!
Tuntuu aika paljon työtä tasoittaa 40 m2,
Olen jättänyt vanhan paperin, joka oli parketin alla, paikoilleen, eikö sen pitäisi toimia, että vain laittaa lastulevyt sen päälle?
Ajattelin käyttää sponttaamatonta lastulevyä 12 mm. Eikö sen pitäisi pysyä paikoillaan omalla painollaan ilman poraamista, sen päällehän tulee laminaatti.

Se on täysin kustannuskysymys, haluaako tasoittaa vai ei. Tiedoksi voin kertoa, että on vaikea tasoittaa lattia oikein tasaiseksi, jos lattian nostotarve on pieni, esimerkiksi 10 mm.

Fredrik_1976 sanoi:
Hej!
Tuntuu melko työläältä tasoittaa 40 m2,
Olen jättänyt vanhan pahvin, joka oli parketin alla, paikoilleen. Eikö se voisi toimia, jos vain laittaisin lastulevyt sen päälle?
Ajattelin käyttää ilman ponttia olevaa lastulevyä 12 mm. Eikö se pysyisi paikallaan omalla painollaan ilman poraamista, koska laminaatti laitetaan sen päälle.
Olen kirvesmies, mutta en ole koskaan ollut mukana, kun lastulevyjä laitetaan väleillä ilman ponttia. Olen erittäin epäileväinen tätä ratkaisua kohtaan.
On olemassa oikeita levyjä tätä tarkoitusta varten, ja ne voidaan asentaa vain liimalla ponttiin ja sitten vain kelluvina (tulee kuin yhtenäinen koko lattia) (oikotiet ovat pitkiä teitä ja säästäminen tässä luultavasti vain tulee kalliiksi lopussa, kun se on tehtävä uudelleen).

Viimeksi muokattu:
heij sanoi:
Olen timpuri, mutta en ole koskaan nähnyt, että laitettaisiin höyläämättömiä lastulevyjä välitiloilla; hyvin epäilyttävää tätä ratkaisua kohtaan.
On olemassa oikeita levyjä tähän tarkoitukseen (oikopolut ovat pitkiä teitä ja pihistely tulee varmasti kalliiksi lopulta, kun se täytyy tehdä uudestaan)
Mikä siinä on epäilyttävää...?
TS haluaa vain nostaa lattian tasoa. Eikö ole mitään yksinkertaisempaa tai halvempaa tapaa kuin 12mm lastulevy?

Levyt todennäköisesti pysyvät paikoillaan ilman kiinnitystä, mutta JOS ne liikkuvat ja ovat reunoillaan, ne alkavat narista ja ainoa tapa korjata se on nostaa lattia uudestaan... 40 neliön poraaminen vie yli tunnin, joten minä ainakin uhraisin sen...

Aivan oikein, siinä tapauksessa aion porata ne kiinni, ei pitäisi olla väliä vaikka ne ovat ospontade, en voi kuvitella, että ne liikkuisivat jos kiinnitän ne spikpluggilla.
Tuntuu myös melko yksinkertaiselta laittaa kipsiä ja kiinnittää se kipsiputsilla.

Fredrik_1976 sanoi:
Täsmälleen oikein, siinä tapauksessa aion porata ne kiinni, ei pitäisi olla merkitystä, jos ne eivät ole pontattuja, koska en koskaan voi kuvitella, että ne liikkuisivat, jos kiinnität ne spikpluggilla.
Tuntuu myös melko yksinkertaiselta laittaa kipsiä ja kiinnittää se kipsilaastilla.
Ei, enkä usko, että 12mm pontattuja edes on olemassa... :o
Jätä kuten sanottu muutama milli jokaisen levyn väliin ja myös seiniin.

Liimaaminen kipsillä on kuten sanottu paras tapa, se antaa "kompaktimman" alustan, mutta ole erittäin tarkka laastin paksuuden suhteen, jotta et saa mitään kuoppia!
Se johtaa sitten kuhmuja/uria parkettiin!

Juoksualusta on myös lastulevyä.
Levyt saattavat olla paikoillaan ilman, että kiinnität niitä (arvaus saattaa olla epävarma).
Yksi yhtenäinen levy, kuten oikean juoksualustan kanssa, on selvästi parempi.
Muutoin mielestäni ehdotettu ratkaisu vaikuttaa hieman itse tehtyltä ratkaisulta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.