Katso liitetty kuva... (kaikki mitat eivät ole tarkkoja, mutta periaate näkyy)
Olen rakentamassa orangeria/kasvihuonetta ja perusta on olemassa oleva valettu laatta, jonka päällä on muurattu noin 50 cm korkeat leca-"seinät". Aiemmin siinä oli puurunko, joka seisoi näiden päällä, mutta aion muurata pylväät kulmiin ja ovien kohdalle, osittain esteettisistä syistä mutta myös siksi, että mitat sopisivat hankkimiemme ikkunoiden kanssa, joita aiomme asentaa. Korkeus tulee olemaan enintään noin 150 cm pylväille, ja pylväiden päälle tulee puupalkki, johon kattoristikot lepäävät.
Kysymys on kuitenkin siitä, mikä materiaalivalinta soveltuu pylväisiin... Epäilen, että tiiliä, 2 leveydeltä, jotta pylväästä tulee noin 25 x 25 cm, mutta kun katson hintaa, leca vaikuttaa houkuttelevammalta! Kuitenkin leca tuntuu hieman liian "heikolta" ja epävakaalta? Mitä mieltä te olette? Vai onko olemassa kolmas vaihtoehto?
Se rapataan päälle sitten, joten esteettisesti sillä ei ole väliä!
Minulla ei ole kokemusta kantavien rakenteiden tiilipylväiden laskemisesta, mutta rakensin samanlaisen ratkaisun talooni, jossa ratkaisin sen niin, että minulla on teräsprofiili (VKR 60x60x5mm) tiilipylvään keskellä. Tiili tarjoaa esteettisesti miellyttävän ulkoasun, teräspylväs kantaa kaiken kuorman ja voin nukkua yöni rauhassa.
Joo, ajattelin laittaa sinne palkin, mutta sen saaminen olemassa olevaan matalaan seinään on hankalaa (mutta jos on pakko, niin on pakko...).
Riippumatta tiilestä tai leca:sta, olin ajatellut laittaa yhden tai kaksi raudoitustankoa pilarin keskelle. Joten uskon, että tiili kestää ehdottomasti, mutta kysymys kuuluu, voisinko tehdä sen helpommin leca:lla.
En tiedä, olenko ihan ymmärtänyt, miten olet ajatellut leca-rakennetta.
Onko leca saatavilla koossa 25x25cm? Ja miten ajattelit saada harjateräkset keskelle, poraamalla suoraan lecablokkien läpi?
Uskon myös, että tiili kestää, jos käännät joka toisen kerroksen 90º.
Mutta olen konetekniikan insinööri ja rakennan mieluiten kantavat osat teräksestä (jota osaan laskea), kuten sanottu.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.