Hei,
Olen muurannut huoneen jakavia ei-kantavia sisäseiniä kellariini. Mutta sinne pitäisi laittaa saunan ovi modulikoko 19x7, ja ajattelin tehdä minibalkan kahdesta lecaplokista ja yhdestä bistål-palkista oviaukon päälle. Sen pitäisi oikeastaan vain kantaa oma painonsa.
Vähän kuin idea ketjussa https://www.byggahus.se/forum/threads/armerade-leca-ovan-oeppningar.42733/
kysymys:
1. Voisiko toimia, että vain muurataan plokit yhteen ja sitten kaiverretaan ura bistålille plokeihin ja valetaan se muurauslaasti b:llä?
Bonuskyssäri:
liitoksessa katon kanssa, käytänkö tavallista muurauslaasti B:tä, vai pitäisikö mennä heikompaan laastiin (C) täällä tai jopa vain täyttövaahtoon?
Koska et ole valuhommissa, yhdistä sopiva muotti ja valaa 4 raudalla, 12 mm, 2 kpl noin 5 cm alareunasta ja 2 kpl noin 5 cm yläreunasta, niin sinulla on jotain vahvaa. Todennäköisesti aiot rapata siellä, joten tee palkki noin 1 cm kapeammaksi joka puolelta rappauksiin.
todennäköisesti sinun pitää pinnoittaa siellä, tee sitten palkista noin 1 cm kapeampi joka puolelta pinnoitusta varten
Mutta miksi sen pitäisi olla kapeampi? myös siellä, missä se liittyy, pitäisi laittaa pinnoitekerros. eikö sen pitäisi sitten olla samassa tasossa muun uuden muurauksen kanssa?
Ehkä sinun tulisi käyttää rappausverkkoa palkissa, ei välttämättä varmaa, mutta rappaus betoniin ei tartu kovin hyvin ja silloin on hyvä olla hieman tilaa varmuuden vuoksi, jotta se ei putoa alas, kun ovi paiskataan kiinni ja tärisee
Mutta miksi sen pitäisi olla kapeampi? myös sinne, missä se liittyy, olisi laitettava rappauskerros. eikö sen silloin pitäisi olla samassa tasossa muun uuden muuratun seinän kanssa?
Sen pitäisi olla yhtä leveä kuin seinä. Ennen rappausta.
Luulen, että sitä on melkein vaikea kaventaa ilman, että harjateräs työntyy ulos. Lohkot ovat vain 70 mm paksuja. Lisäksi ovea ei saa paukuttaa, koska se tulee olemaan lasia... Minun täytyy kai valaa puumuottiin, jossa on karkea pintarakenne, ja päällystää betoniosa tartuntaliuos+portlandsementti-seoksella.
Onko tähän tarkoitukseen olemassa valmista metallikiskoa, jossa on sama profiili kuin lohkoissa? Tämä on sellainen yksityiskohta, jota ei ajattele, ellei itse muuraa seinää, mutta muistelisin, että rakennusmieheni käytti valmista metallikiskoa. Mutta silloin merkki ei luultavasti ollut Leca vaan suomalainen Siporex, joten ehkä tämä on vain jotain, mitä on tarjolla täällä Suomessa?
En tiedä, rakennatko uutta vai remontoitko, mutta se, mihin kiinnitän huomiota, on, ettet näytä rakentavan kylpyhuonetta huoneen sisälle? Ainakin täällä on standardina, että sisäseinät muurataan muutaman cm ilmarakoon ulkoseiniin nähden ja kattoa lasketaan noin 15 cm. Sekä ilmarako että alennettu katto ovat samassa tilassa niin sanotusti, ja sitten varmistetaan, että tämä tila on "yhteydessä" lähimpään huoneeseen, kuten eteiseen tai vastaavaan. Näin saadaan kiertoa koko kylpyhuoneen ympärille. Ehkä vähän huonosti selitetty, mutta ymmärrät varmasti idean.
Eikö ole olemassa valmista metallikiskoa, samaan profiiliin kuin lohkot, tähän tarkoitukseen? Tämä on yksi niistä yksityiskohdista, joita ei huomaa, ellei muurata seinää itse, mutta mielestäni rakentajani käytti valmista metallikiskoa. Mutta silloin valmistaja ei luultavasti ollut Leca vaan suomalainen Siporex, joten ehkä tämä on vain jotain, mitä on täällä Suomessa?
Nyt en tiedä, rakennatko uutta vai remontoitko, mutta minua ihmetyttää, että et vaikuta rakentavan kylpyhuonetta huone-huoneessa -tyylillä? Ainakin täällä normina on, että sisäseinät muurataan muutaman sentin ilmarako ulkoseiniin ja katto lasketaan noin 15 cm. Sekä ilmarako että laskettu katto ovat samassa tilassa s.e.s. ja varmistetaan, että tämä tila on "yhteydessä" lähimpään huoneeseen, kuten eteiseen tai vastaavaan. Näin saadaan kierto koko kylpyhuoneen ympäri. Ehkä vähän huonosti selitetty, mutta ymmärrät varmasti idean.
Olen remontoimassa olemassa olevaa kellaria.
En ole koskaan kuullut kylpyhuoneen rakentamisesta "huone huoneessa" -tyyliin. Kuulostaa kyllä jännittävältä, mutta nyt on ehkä liian myöhäistä miettiä uudelleen. Aion sen sijaan laittaa paikallisen tiivistyksen suihkupaikan ympärille, koska suomalaiset rakennusmääräykset sallivat, ettei koko tilaa tarvitse tiivistää, jos lattia ei ole eristetty ja materiaalit ovat vain mineraalipohjaisia.
Leikkasin lohkoja kulmahiomakoneella ja naputtelin keskiosan irti. Sitten laitoin raudoitustangon keskelle laastia, anna kovettua muovin alla.
Muutaman päivän jälkeen käänsin palkin paikoilleen, vaikuttaa pitävän hyvin. Selvennyksenä, vahvistus on alapuolella.
[kuva]
Hyvät kuvat, kiitos! Testaan tätä nyt kuvan mukaisesti, niin katsotaan kestääkö. Onhan kyseessä vain 700 mm jänneväli eikä mitään kuormaa ylhäältäpäin.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.