2 593 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Leca-palkki portin päälle - Vaihtoehtoja?
Suunnitteilla on autotalli 6x6,6 = 40m2. Ajatuksena on lecaharkot eristämättömällä laatalla, koska en tarvitse eristystä, mutta mielelläni haluaisin lämpökapasiteettia. Lisäksi julkisivu rappataan roiskerappauksella samassa tyylissä kuin päärakennuksen naudanlihapäälyste, ja siitä tulee hyvä alusta tätä varten.
2500 mm oven yläpuolelle tarvitaan palkki viimeiseksi kerrokseksi. Sen päälle asennetaan kahden kattotuolin tukirakenteet. Täällä on erilaisia vaihtoehtoja:
- LecaPalkki 2990 mm, joka on kauhean kallis, mutta säästää tietysti aikaa. Kestää 5 kN Webberin mukaan.
- Laittaa esimerkiksi I-palkki (joka voidaan mahdollisesti valaa sisään?)
- Rakentaa muotti paikan päällä ja sitoa verkko paljon raudoitusta ja sitten täristää betonia alas.
Paras käytäntö? Kokemuksia? Mielipiteitä?
2500 mm oven yläpuolelle tarvitaan palkki viimeiseksi kerrokseksi. Sen päälle asennetaan kahden kattotuolin tukirakenteet. Täällä on erilaisia vaihtoehtoja:
- LecaPalkki 2990 mm, joka on kauhean kallis, mutta säästää tietysti aikaa. Kestää 5 kN Webberin mukaan.
- Laittaa esimerkiksi I-palkki (joka voidaan mahdollisesti valaa sisään?)
- Rakentaa muotti paikan päällä ja sitoa verkko paljon raudoitusta ja sitten täristää betonia alas.
Paras käytäntö? Kokemuksia? Mielipiteitä?
Kannatan aina paikalla valamista kaikkeen (betoniosaan). Kuitenkin suunnittelijan tulisi tehdä oikea laskelma kuormista, raudoituksesta, eristyksestä, betonin laadusta ym. Kannattaa ehkä ottaa yhteyttä suunnittelijaan myös teräspalkin osalta. Joten helpoin voisi olla kallis leca-palkki, josta jo tiedetään, mitkä pistemassat se kestää.
Kiitos vastauksesta.
Tavallisen I-palkin laskeminen onnistuu minulta itse, jos herätän eloon vanhat koulukirjat tai googlaan vähän...
Olen kuitenkin taipuvainen tekemään betonipalkin paikalla valuna, kuten ehdotat.
Olen huomannut vanhassa esivalmistetussa sellaisessa, että ne yleensä raudoitetaan diagonaaliseen ristikkokuvioon. Tässä on vaikeampaa laskea itse, millainen lujuus saavutetaan (mutta voi aina hiukan liioitella).
Ei haluaisi missään nimessä, että se sortuu ja putoaa jonkun päälle :eek:
Tavallisen I-palkin laskeminen onnistuu minulta itse, jos herätän eloon vanhat koulukirjat tai googlaan vähän...
Olen kuitenkin taipuvainen tekemään betonipalkin paikalla valuna, kuten ehdotat.
Olen huomannut vanhassa esivalmistetussa sellaisessa, että ne yleensä raudoitetaan diagonaaliseen ristikkokuvioon. Tässä on vaikeampaa laskea itse, millainen lujuus saavutetaan (mutta voi aina hiukan liioitella).
Ei haluaisi missään nimessä, että se sortuu ja putoaa jonkun päälle :eek:
Klikkaa tästä vastataksesi