3 590 lukukertaa ·
9 vastausta
4k lukukertaa
9 vastausta
Lattian kuormitus 40-luvun talossa.
Hei, Olen tekemässä kylpyhuoneremonttia vanhassa keittiössä, joka sijaitsee kotini yläkerrassa, joka on rakennettu vuonna 1945. Palkkien jänneväli on 4 metriä ja ne ovat kooltaan noin 70x220, kun tarkistin. Toisella puolella on seinä 1,5 metrin päässä, joten huone on vain 2,5 metriä. Olen liimannut 22 mm lastulevyn palkkeihin ja sitten liimannut lattiakipsin lastulevyn päälle, ja sitten levittänyt 35 mm tasoitusmassaa siihen. Se tuo mukanaan melko paljon painoa. Onko kenelläkään käsitystä siitä, kuinka paljon tällaisia palkkeja voidaan kuormittaa. Kestävyyden luokkaa ei varmaan tiedetä. Oletan, että aiemmin käytettiin vähän enemmän ylimääräistä.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 034 viestiä
otin en tiedä mutta harvoin välitti siitä, että se antoi periksi. Nykyään se on erittäin tärkeä parametri, jos aikoo rakentaa kylpyhuoneen ja tasoittaa lattiapinnan. En tiedä kuinka monta palkkia sinulla on, mutta spontaanisti kuulostaa siltä, että olisi pitänyt lisätä jotain ylimääräistä ennen kuin asetit levyt.
Olin varmaan (sen sijaan että käyttäisin lattiakipsiä) jäykistänyt lattiaa lisäämällä ylimääräisen säännön cc300: n saavuttamiseksi.
Sen ei ehkä tarvitse olla 70x220 vaan jotain matalampaa korkeutta ja se voidaan sijoittaa sopiviin paikkoihin.
Sitten olisin valanut suoraan hyvin pohjustetun lastulevyn päälle raudoitusverkolla.
Nyt oletkin jo päässyt pitkälle ja mainitsemillasi mitoilla: 22 lastulevy + lattiakipsi + 35 mm kuitu, siitä tulee varmasti erittäin jäykkä joka tapauksessa.
40-luvun taloissa on usein ylikokoisia rakenteita yleisesti ottaen, mutta ei kuitenkaan ilman joustoa.
Sen ei ehkä tarvitse olla 70x220 vaan jotain matalampaa korkeutta ja se voidaan sijoittaa sopiviin paikkoihin.
Sitten olisin valanut suoraan hyvin pohjustetun lastulevyn päälle raudoitusverkolla.
Nyt oletkin jo päässyt pitkälle ja mainitsemillasi mitoilla: 22 lastulevy + lattiakipsi + 35 mm kuitu, siitä tulee varmasti erittäin jäykkä joka tapauksessa.
40-luvun taloissa on usein ylikokoisia rakenteita yleisesti ottaen, mutta ei kuitenkaan ilman joustoa.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 viestiä
Vakaa 4 m jänneväli ja 220 korkeat palkit, luulen että se on yhtäpitävä myös nykypäivän mitoitustaulukoiden kanssa, tai nyt on varmaan 225 mm joka on voimassa. Lattian kipsilevyjen liimaaminen (oikeantyyppisellä liimalla!) pitäisi antaa jäykistystä, mikä vastaa mitä saadaan cc30:n sijaan cc60 palkkien väliin.
Ei mitään vikaa golvgipsissä sinänsä, mutta vanhemmat talot voivat olla melko epätasaisia ja vaikea saada kipsilevyjä (tai muita levyjä myös tältä osin) makaamaan tiiviisti koko pinnan päälle. Ja rakoja, joita liima ja ruuvit eivät peitä, ei haluta tässä tilanteessa.
Silloin kestävyys voi parantua, jos valetaan paksumpi, mutta yksinkertaisempi, hyvin tuettu alusta.
Silloin kestävyys voi parantua, jos valetaan paksumpi, mutta yksinkertaisempi, hyvin tuettu alusta.
Viimeksi muokattu:
Se riippuu siitä, mitä etsit. Jos harkitset kylpyammetta, sinun kannattaa todennäköisesti antaa jonkun laskea se. Tarkista myös, hyväksyykö vakuutusyhtiösi kylpyammeen yläkerrassa, kaikki eivät hyväksy sitä.
Joo, pitää istua jonain päivänä ja laskea se. En ole suoraan huolissani, mutta voi olla hyvä saada jokin luku siitä varmuuden vuoksi. Olen pitänyt paljon tasoitesäkkejä paikassa, johon kylpyamme tulee, mikä oli varmasti noin 400 kg, joten kyllä se kantaa. Olisi kiinnostavaa mitata, kuinka paljon lattia joustaa kuormituksessa juuri kaakeloinnin kannalta, joka on tarkoitus laittaa lattialle.
Mikä tulee vakuutusyhtiöihin, niin käsittääkseni Folksam, joka minulla on, hyväksyy sen. Se meillä oli edellisessä talossa.
Klikkaa tästä vastataksesi