Laatoittaja on juuri vaihtanut parketin laatoiksi eteisessä, ja laatat ovat vähän matalammat kuin parketti. Projektipäällikkö "varoitti" tästä, joten se ei tullut yllätyksenä.

Kysymykseni on, miten tyylikkäästi hoitaa siirtymä parketin ja laattojen välillä lattialistan osalta. Jos se asennetaan parketin tasolle, jää pieni rako laattoihin. Ehkä ei huomaa kun kaikki on asennettu? Kuvittelen, että tämän raon huomaa ilman ongelmia myös seisten.

Onko joku käsityöläinen, joka tekee samanlaisia töitä ja voi kertoa, miten se yleensä tehdään?

Voit esim. kiinnittää kvartalistat alareunaan klinkkereitä vasten peittämään raon. Tämä on vanha vakiintunut tapa vähentää rakoja jalkalistan ja lattian välillä. Esim. jos lattia on epätasainen, ohut kvartalista on paljon helpompi painaa lattian painanteisiin, tai remontin yhteydessä, kun lattiapäällyste on vaihdettu kuten muovi- tai linoleummatto on asennettu olemassa olevan lattian päälle poistamatta jalkalistoja.

f91jsw sanoi:
On olemassa erityinen siirtymälista, joka voi tasoittaa korkeuserot, Combistar. Myyjänä Tarkett. Ostin sen Beijerin kautta, joka voi tilata sen.

[linkki]
Tällainen lista ei tässä tapauksessa auttaisi ongelmaan. Lista, joka minulla on nyt ja jonka haluaisin säilyttää, on täysin pystysuora lista, jossa suurin pinta on seinää vasten, ei "litteä" lista, jollainen tämä Combistar näyttää olevan, suurin pinta lattiaa vasten.

Vaikka yllä olevaa listaa käytettäisiin, pitäisi silti käyttää kahta kappaletta, joissa liitos tapahtuu kohdan parketin ja klinkkerin välisessä siirtymässä, jotta molempia voidaan säätää erikseen. Muuten lista pysähtyy parketille, mikä on klinkkerin yläpuolella. Kahden kappaleen käytössä korkeusero näkyisi ylhäältä, mikä luultavasti näkyisi vielä selvemmin kuin sivulta.

Tarkoitatko sokkelia? Siinä tapauksessa sokkeli leikataan yleensä kohdasta, jossa taso vaihtuu, niin että sokkeli seuraa kummankin puolen tasoa. Sitten leikataan vinoon pieni kulmapala, joka muodostuu "ylemmän" sokkelin ja alemman sokkelin tasolle.

f91jsw sanoi:
Tarkoitatko sokkelia? Siinä tapauksessa sokkeli yleensä leikataan juuri siinä, missä taso muuttuu, jotta sokkeli seuraa kummankin puolen tasoa. Sen jälkeen viistetään pieni kulmapala "ylemmästä" sokkelista alemman sokkelin tasoon.
Kyllä, puhun sokkelista. Meidän tapauksessa se ei näyttäisi hyvältä, koska se on hieman pyöristetty ja sen pinta on tummempi ulkopuolelta kuin "sisältä". Tällöin meidän täytyisi vaihtaa sokkelit koko asunnossa ja valita sellaisen, joka ei näytä huonolta leikkaamisen jälkeen.

Kiitos kuitenkin ideasta, erittäin hyvä.

Nomies sanoi:
Ja det är sockeln jag pratar om. I vårt fall skulle det inte bli snyggt då den är lite avrundad och har en mörkare yta utanpå än "inuti". Isåfall skulle vi behöva byta socklar i hela lägenheten och då välja en som inte blir ful av att kapa.

Tack för idén dock, mycket bra.
Då har du bara kvara att såga av sockeln i underdelen i högsta delen...

Annars finns det bets att köpa till det som föregående talare tipsade om.

Sista utvägen byt alla socklar...

Kuinka suuri korkeusero on? Pitäisi voida höylätä lattialistojen alapuoli sieltä, missä lattia on korkeammalla.

BlueX sanoi:
Kuinka suuri korkeusero on? Pitäisi pystyä höyläämään lattialistan alapuolta sieltä, missä lattia on korkeampi.
Oli itse asiassa juuri se, mitä käsityöläinen teki. Vain minä, joka olen hermostunut, aloin etsiä vaihtoehtoja parhaalle ratkaisulle ennen kuin olin edes tullut kotiin ja nähnyt, miten hän ratkaisi ongelman. Se näytti todella hyvältä.

• Tykkään
f91jsw
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.