9 218 lukukertaa ·
9 vastausta
9k lukukertaa
9 vastausta
Lattialaudat uudelleen
Hei,
Olen täysin uusi foorumilla ja toivon, että joku asiantunteva/ystävällinen henkilö voi antaa minulle vähän vinkkejä/ideoita/neuvoja liittyen seuraavaan.
Minulla on huone, josta olen heittänyt pois laminaattilattian, lattialaudat, eristyksen. Tämä johtuu siitä, että se oli eristetty purulla, mikä aiheutti hieman tunkkaisen hajun ja lattia oli hyvin epätasainen. Käytin tarkastajaa selvittääkseni, johtuiko haju kosteudesta, ja hän totesi, ettei huoneessa ole kosteutta. Nyt kun olen poistanut purut ja huone on seissyt muutaman päivän, haju on poissa.
Ongelmankuvaukseni:
Huone näyttää piirrokseni mukaan ja mitat ovat annettuina senttimetreinä. Huoneen mitat ovat 340 x 312, tällä hetkellä lattiaa kannattelevat koolaukset ovat 5 x 10 ja ovat melko vänkyrät tietyissä kohdissa. Vasemmassa reunassa koolaus lepää kellarin betoniseinällä. Yläreunassa noin 40 cm sisäänpäin tämän päivän koolaukset lepäävät kellarista tulevalla betoniseinällä, sininen viiva on palkki, jonka päälle koolaus lepää. Alareunassa koolaukset lepäävät kellarista tulevalla betoniseinällä. Oikea koolaus on piilossa kipsiseinän alla, alareunassa minun täytyy rakentaa sitä 2 cm ja yläreunassa 6 cm päästäkseni "ulkopuolelle" seinästä ja voidakseni kiinnittää lattian lastulevyt siihen.
Nyt kysymyksiini:
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja ideoista. Kiitos etukäteen. // Joakim
Olen täysin uusi foorumilla ja toivon, että joku asiantunteva/ystävällinen henkilö voi antaa minulle vähän vinkkejä/ideoita/neuvoja liittyen seuraavaan.
Minulla on huone, josta olen heittänyt pois laminaattilattian, lattialaudat, eristyksen. Tämä johtuu siitä, että se oli eristetty purulla, mikä aiheutti hieman tunkkaisen hajun ja lattia oli hyvin epätasainen. Käytin tarkastajaa selvittääkseni, johtuiko haju kosteudesta, ja hän totesi, ettei huoneessa ole kosteutta. Nyt kun olen poistanut purut ja huone on seissyt muutaman päivän, haju on poissa.
Ongelmankuvaukseni:
Huone näyttää piirrokseni mukaan ja mitat ovat annettuina senttimetreinä. Huoneen mitat ovat 340 x 312, tällä hetkellä lattiaa kannattelevat koolaukset ovat 5 x 10 ja ovat melko vänkyrät tietyissä kohdissa. Vasemmassa reunassa koolaus lepää kellarin betoniseinällä. Yläreunassa noin 40 cm sisäänpäin tämän päivän koolaukset lepäävät kellarista tulevalla betoniseinällä, sininen viiva on palkki, jonka päälle koolaus lepää. Alareunassa koolaukset lepäävät kellarista tulevalla betoniseinällä. Oikea koolaus on piilossa kipsiseinän alla, alareunassa minun täytyy rakentaa sitä 2 cm ja yläreunassa 6 cm päästäkseni "ulkopuolelle" seinästä ja voidakseni kiinnittää lattian lastulevyt siihen.
Nyt kysymyksiini:
- Aion kiinnittää uudet koolaukset olemassa olevien sivuille, ja mikä olisi mielestänne sopiva koolausten mitoitus?
- Pitäisikö minulla olla välilankkuja jokaisessa palkissa 90 asteen kulmassa? Jos kyllä, kuinka tiheään niiden tulisi olla?
- Pitäisikö minun lisätä ylimääräisiä koolauksia olemassa olevien koolausten väliin?
- Miten minun pitäisi käsitellä oikean puoleista koolausta, jotta pääsisin seinän ulkopuolelle? Pitäisikö minun kiilata sitä?
- Onko vasemman puoleiselle koolaukselle ok käyttää vain 45 x 95 mitoitusta?
- Miten minun pitäisi toimia yläreunassa, jossa minulla ei ole paljoa kosketuspintaa uuden koolauksen ja olemassa olevien välillä?
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja ideoista. Kiitos etukäteen. // Joakim
Viimeksi muokattu:
TräGuiden sanoo vähintään 45x170 koolauksille kellaripalkistossa. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4859&contextPage=5946
Joten vastaus kysymykseesi 1. on 45x170mm
En usko, että tarvitset lisätukia koolausten välissä.
Kaksi oikeanpuoleisinta koolausta ovat oikeastaan vähän liian kaukana toisistaan. Mutta jos se ei ole ollut iso ongelma aikaisemmin heikon lattian kanssa, en usko, että sinun tarvitsee tehdä mitään sille, ellet halua. Toisaalta, kyse ei ole hirveän monesta lisäeurosta, jos haluat tehdä sen kunnolla, kun lattia on muutenkin auki. Tämä puhuu sen puolesta, että sinne olisi hyvä laittaa ylimääräinen koolaus.
Mikä on ongelma oikealla puolella olevan vinon koolauksen kanssa? Miksi tunnet, että se pitää saada huoneeseen?
Jätän vastaamatta kysymyksiin 4 ja 5 juuri nyt.
Joten vastaus kysymykseesi 1. on 45x170mm
En usko, että tarvitset lisätukia koolausten välissä.
Kaksi oikeanpuoleisinta koolausta ovat oikeastaan vähän liian kaukana toisistaan. Mutta jos se ei ole ollut iso ongelma aikaisemmin heikon lattian kanssa, en usko, että sinun tarvitsee tehdä mitään sille, ellet halua. Toisaalta, kyse ei ole hirveän monesta lisäeurosta, jos haluat tehdä sen kunnolla, kun lattia on muutenkin auki. Tämä puhuu sen puolesta, että sinne olisi hyvä laittaa ylimääräinen koolaus.
Mikä on ongelma oikealla puolella olevan vinon koolauksen kanssa? Miksi tunnet, että se pitää saada huoneeseen?
Jätän vastaamatta kysymyksiin 4 ja 5 juuri nyt.
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta.tlundberg sanoi:TräGuiden sanoo vähintään 45x170 kipsitiloille kellarikerroksessa. [linkki]
Joten vastaus kysymykseesi 1 on 45x170 mm
En usko, että tarvitset mitään tukipuita välissä siporexien.
Kahden oikeanpuoleisimman siporexin välimatka on oikeastaan liian suuri. Mutta jos se ei ole ollut suuri ongelma aikaisemmin heiluvaisen lattian kanssa, en mielestäsi tarvitse tehdä mitään, ellet halua. Toisaalta se ei ole paljoa ylimääräistä rahaa, jos haluat tehdä kunnolla kun sinulla kerran on lattia auki. Joten se puhuu lisä siporexin asentamisen puolesta.
Mikä on ongelma oikeanpuoleisen vinon siporexin kohdalla? Miksi tunnut tarvitsevasi saada sen huoneeseen?
Hyppään vastaamatta kysymykseen 4 ja 5 juuri nyt.
Haluan liittää sen saadakseni sen huoneeseen ja koska haluan siporexin pitkin seinää, johon voin sitten kiinnittää lattialevyni.
170 en voi varaa ottaa, koska voin nostaa vain 13 cm huoneen alareunassa. Voinko kompensoida tätä ottamalla esimerkiksi 120 korkeat siporexin ja asentamalla useampia?
Hei
Onko tämä rakennus laatalle, jossa ei ole alapuolista eristystä?
Jos näin on, suosittelen ehdottomasti, että ette jatka rakentamista. Tämä on tunnettu riskirakenne, joka johtaa homeeseen.
Katso Nivell tai Granab lattiota. Se on oikea rakenne eristämättömille laatoille.
Fredrik
Onko tämä rakennus laatalle, jossa ei ole alapuolista eristystä?
Jos näin on, suosittelen ehdottomasti, että ette jatka rakentamista. Tämä on tunnettu riskirakenne, joka johtaa homeeseen.
Katso Nivell tai Granab lattiota. Se on oikea rakenne eristämättömille laatoille.
Fredrik
Voit sahata 170-reglar:ia niin, että ne ovat vain 130 kapeimmassa päässä ja sitten vähitellen paksunevat, kun saat lattiaan tilaa. Mutta se tietää aika paljon työtä.joala sanoi:
Jo nykyisestä 100:sta nouseminen 120-reglar:iin tekee lattian vakaammaksi, joten se voi varmasti riittää, vaikka se ei ole by the book.
Kun rakennetaan kylpyhuonetta tai muita lattioita, joille halutaan laittaa klinkereitä, reglar:ia asetetaan vain 30 cm välein, jotta saadaan vakaampi lattia, joten varmaan voi laittaa tiheämmin reglar:ia, jotta saadaan tukevampi rakenne. Kuinka tiheästi sinun tulee laittaa 120-reglar:ia saadaksesi saman vakauden kuin 170-reglar:illa cc60:lla, en valitettavasti osaa laskea puolestasi. Ei ole edes varmaa, että se on mahdollista.
Hieman lisää vastauksia kysymyksiisi
4. Kuinka minun pitäisi tehdä oikeanpuoleisen tukipuun kanssa päästäkseni ulos seinästä? Pitäisikö minun kiilapaloittaa se?
Olisin vain laittanut kokonaan uuden tukipuun olemassa olevan viereen, mutta suoraksi tietysti. Ja jättäisin kiinnittämättä sen olemassa olevaan, vinoon tukipuuhun.
5. Vasemmanpuoleinen tukipuu, onko ok käyttää vain 45 x 95 siinä?
Jos ymmärrän oikein, se lepää betoniseinällä. Siinä tapauksessa 45x95 on täysin ok, koska se ei tarvitse kantaa mitään kuormaa itse - sillä on tuki seinästä alapuolelta!
6. Kuinka minun tulisi tehdä yläreunassa, kun en saa paljon kosketuspintaa uuden ja olemassa olevan tukipuun välille?
Jos käytät 170-tukipuuta, ja sinun täytyy nostaa 180mm, siihen tulee osa, jossa olemassa oleva tukipuu ja uusi tukipuu eivät ole lainkaan kosketuksissa. Vielä pidempi matka ilman kosketusta tulee, jos valitset rakentaa 120-tukipuille. 170-tukipuun kanssa en usko, että siitä tulee ongelma. Uskon, että siitä tulee riittävän vakaa kaikesta huolimatta. 120-tukipuun kanssa olisin varmaan laittanut kaksinkertaiset tukipuut korkeudelta loppuosalle. Sitten naulaisit ensin pitkän 120-tukipuun seinästä seinään huoneessa. Siellä, missä se roikkuu vapaana, plus vähän matkaa siitä, laitat toisen 120-tukipalan pitkän alle. Tämän lyhyen palan voit sitten naulata olemassa olevan tukipuun sivuun ja naulata viistosti yhteen pitkän uuden tukipuun kanssa. Ymmärrätkö?
4. Kuinka minun pitäisi tehdä oikeanpuoleisen tukipuun kanssa päästäkseni ulos seinästä? Pitäisikö minun kiilapaloittaa se?
Olisin vain laittanut kokonaan uuden tukipuun olemassa olevan viereen, mutta suoraksi tietysti. Ja jättäisin kiinnittämättä sen olemassa olevaan, vinoon tukipuuhun.
5. Vasemmanpuoleinen tukipuu, onko ok käyttää vain 45 x 95 siinä?
Jos ymmärrän oikein, se lepää betoniseinällä. Siinä tapauksessa 45x95 on täysin ok, koska se ei tarvitse kantaa mitään kuormaa itse - sillä on tuki seinästä alapuolelta!
6. Kuinka minun tulisi tehdä yläreunassa, kun en saa paljon kosketuspintaa uuden ja olemassa olevan tukipuun välille?
Jos käytät 170-tukipuuta, ja sinun täytyy nostaa 180mm, siihen tulee osa, jossa olemassa oleva tukipuu ja uusi tukipuu eivät ole lainkaan kosketuksissa. Vielä pidempi matka ilman kosketusta tulee, jos valitset rakentaa 120-tukipuille. 170-tukipuun kanssa en usko, että siitä tulee ongelma. Uskon, että siitä tulee riittävän vakaa kaikesta huolimatta. 120-tukipuun kanssa olisin varmaan laittanut kaksinkertaiset tukipuut korkeudelta loppuosalle. Sitten naulaisit ensin pitkän 120-tukipuun seinästä seinään huoneessa. Siellä, missä se roikkuu vapaana, plus vähän matkaa siitä, laitat toisen 120-tukipalan pitkän alle. Tämän lyhyen palan voit sitten naulata olemassa olevan tukipuun sivuun ja naulata viistosti yhteen pitkän uuden tukipuun kanssa. Ymmärrätkö?
Kyllä, ymmärrän, ja luultavasti teen niin.tlundberg sanoi:Hieman enemmän vastauksia kysymyksiisi
4. Miten minun pitäisi tehdä oikeanpuoleisen palkin kanssa päästäkseni ulos seinästä? Pitäisikö puutavaraa kiilata?
Olisin varmaan asettanut vain kokonaan uuden palkin olemassa olevan viereen, mutta suoraksi tietysti. Ja jättänyt sen ankkuroimatta olemassa olevaan, vinoon, palkkiin.
5. Onko vasemman palkin kohdalla ok käyttää vain 45 x 95:tä?
Jos ymmärrän oikein, se lepää betoniseinällä. Siinä tapauksessa 45x95 on täysin ok, koska sen ei tarvitse ottaa mitään kuormaa itse - sillä on tuki alapuolella olevasta seinästä!
6. Miten minun pitäisi tehdä yläosassa, jossa en saa paljoa yhteyspintaa uuden palkin ja olemassa olevien välille?
Jos käytät 170-palkkia, ja sinun tarvitsee nostaa 180 mm, syntyy osa, jossa olemassa oleva palkki ja uusi palkkisi eivät tule olemaan lainkaan yhteydessä. Vielä pidempi matka ilman yhteyttä tulee, jos päätät rakentaa 120-palkkeilla. 170-palkin kanssa en usko, että siitä tulee ongelma. Uskon, että siitä tulee riittävän vakaa joka tapauksessa. 120-palkin kanssa olisin laittanut luultavasti kaksoispalkit korkeutta nostavaan loppuosaan. Silloin naulat pitkän 120-palkin huoneen seinältä seinälle ensin. Sitten siihen kohtaan, missä se roikkuu vapaasti, ja vähän matkan pidemmällekin, asetat vielä toisen 120-palkin alle. Tämän lyhyen osan voit sitten naulata olemassa olevan palkin sivulle ja viistonaukolla yhteen uuden pitkän palkin kanssa. Ymmärrätkö?
Kiitos vastauksesta.
Klikkaa tästä vastataksesi