3 016 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Lattialämmitys - valaa lattiaan vai laittaa päälle?
Voivatko viisaat rakentajat auttaa epätietoista lattialämmityksen osalta:
Meille on itsestään selvä valinta valita vesikiertoinen lattialämmitys uudisrakennukseemme (BYA 152m2). Tämä johtuu sen helppoudesta ja esteettisyydestä. Menetelmän valinta tuntuu kuitenkin epävarmalta: upotettu kierukka betonilaatassa tai EPS:ään sijoitettu kierukka laatan päällä. Suurin osa talon lattiasta tulee olemaan puuta/puupohjaista, noin 15 mm paksua.
Ymmärrykseni mukaan jälkimmäinen vaihtoehto on kalliimpi ja vie enemmän aikaa, mutta tuntuu oikeammalta mukavuuden ja säätömahdollisuuksien kannalta; upotettu kierukka voi olla erittäin hidas säätämään, samalla kun uskon, että kierukan putket eivät ole niin pitkäikäisiä kuin toimittajat väittävät. EPS:n käyttö laatan päällä tuntuu hieman huolestuttavalta, koska se voi vangita mahdollisen kosteuden laatan sisälle aiheutuen eri sisä-/ulkolämpötiloista...
1. Hintahaitari - tietääkö joku?
2. Platonmatto "päällä olevan" kierukan alla? Hinta/m2?
3. Kosteusongelmat laatassa?
4. Upotetun kierukan käyttöikä
5. Muut näkökohdat?
/Kierukka-pyörällään
Meille on itsestään selvä valinta valita vesikiertoinen lattialämmitys uudisrakennukseemme (BYA 152m2). Tämä johtuu sen helppoudesta ja esteettisyydestä. Menetelmän valinta tuntuu kuitenkin epävarmalta: upotettu kierukka betonilaatassa tai EPS:ään sijoitettu kierukka laatan päällä. Suurin osa talon lattiasta tulee olemaan puuta/puupohjaista, noin 15 mm paksua.
Ymmärrykseni mukaan jälkimmäinen vaihtoehto on kalliimpi ja vie enemmän aikaa, mutta tuntuu oikeammalta mukavuuden ja säätömahdollisuuksien kannalta; upotettu kierukka voi olla erittäin hidas säätämään, samalla kun uskon, että kierukan putket eivät ole niin pitkäikäisiä kuin toimittajat väittävät. EPS:n käyttö laatan päällä tuntuu hieman huolestuttavalta, koska se voi vangita mahdollisen kosteuden laatan sisälle aiheutuen eri sisä-/ulkolämpötiloista...
1. Hintahaitari - tietääkö joku?
2. Platonmatto "päällä olevan" kierukan alla? Hinta/m2?
3. Kosteusongelmat laatassa?
4. Upotetun kierukan käyttöikä
5. Muut näkökohdat?
/Kierukka-pyörällään
Olen miettinyt hieman sitä, kun lämpö on valettu laattaan. Totta kai kestää huomattavasti kauemmin säätää talon lämpöä. Mutta, sinä päivänä kun sähkö katkeaa, lämmitetty laatta on suuri lämpövarasto, joka todennäköisesti voi pitää talosi riittävän lämpimänä ainakin viikon ajan ilman, että siitä aiheutuu vahinkoa.
No, kukaan ei tunne suurempia ongelmia sääntöjen hitauden kanssa valetuissa silmukoissa? Luulin, että se johtaisi yleisesti tarpeettoman korkeaan sisälämpötilaan.
Mitä hintaan tulee, olen itse ehtinyt tarkistaa vain Thermotechin, jossa listahinnat valetuille silmukoille ovat noin 120-170 kr/m2 ja kelluva EPS Al-heijastimilla maksaa koko 350 kr/m2...
Toivottavasti kehittynyt eteenpäin kytketty ohjausjärjestelmä yhdessä aikakatkaisun kanssa voi antaa vähemmän tunteen hitaudesta, kun valan silmukoita... :-/
Onko jotain toista merkkiä, joka pitää hieman kohtuullisempaa hintatasoa?
Mitä hintaan tulee, olen itse ehtinyt tarkistaa vain Thermotechin, jossa listahinnat valetuille silmukoille ovat noin 120-170 kr/m2 ja kelluva EPS Al-heijastimilla maksaa koko 350 kr/m2...
Toivottavasti kehittynyt eteenpäin kytketty ohjausjärjestelmä yhdessä aikakatkaisun kanssa voi antaa vähemmän tunteen hitaudesta, kun valan silmukoita... :-/
Onko jotain toista merkkiä, joka pitää hieman kohtuullisempaa hintatasoa?
Klikkaa tästä vastataksesi