Hei!

Riittääkö 0,2 mm muovikalvo aluskatteena puupalkin ja betonilaatan välillä?

Ei, se on yleensä kumitiiviste tai syllpapp (erityinen asfaltpaperi). Muovikalvo saattaa rikkoutua, jos pinnassa on epätasaisuuksia.

Onko 0,2 mm muovikalvo hyväksytty?

Todennäköisesti ei. Ja miksi haluat pihistää siitä uskomattoman pienestä kustannuksesta, jonka oikea alajuoksueristys/alajuoksupaperi maksaa?

Kyse ei ole vain kosteuden siirtymisen estämisestä betonista hirteen (minkä 0.2 kalvo tekisi, jos se on ehjä), vaan myös raon tiivistämisestä betonin ja hirren välillä, mitä 0.2 kalvo ei tee.

MaZtoR: Valitettavasti en ole minä, joka rakentaa. Vain minä, joka ostaa...

Gabbe1: Siellä on tiivisteet, jotka tiivistävät raon, joten siitä en ole huolissani, mutta olen huolissani siitä, rikkoutuuko muovikalvo tai jotain.

Mikael_L
Tämä on T-emballage'n ST-lista, jonka uskon olevan tarkoitettu tiivistämiseen ja kosteussuojaukseen sokkelin päällä, myös ulkoseinän sokkelille. Valitettavasti en löydä siitä paljoa tietoa T-emb:n kotisivuilta. Ympäristöselosteessa mainitaan tiivistäminen perustan ja sokkelin välillä käyttöalueena, mutta ei nimenomaisesti ulkoseinän sokkelille.

Kun ostaa tuotteen joltakin näistä suurista rakennustarviketuottajista ja käyttää sitä heidän ohjeidensa ja käyttöalueidensa mukaan, on se yleensä "hyväksytty". Jos haluaa varmistua asiasta hieman enemmän, on parasta soittaa pieni puhelinsoitto T-emballagelle ja tarkistaa, että he suosittelevat sitä ulkoseinän sokkelille, jolloin se on vihreää siitä näkökulmasta. Voit myös samalla kysyä, onko se CE-merkitty tai täyttääkö se jonkin muun normin, joka tekee sen hyväksytyksi BBR:n tai BKR:n mukaan.

Tämä oli siitä näkökulmasta, onko se hyväksytty laillisesti ja vakuutusmielessä. Seuraava kysymys on, pitääkö itse sopivana. Juuri tämä sokkelitiivistys vaikuttaa minusta kätevältä, mutta huolehtisin rei'istä foliassa. En käyttäisi sitä, jos en olisi suhteellisen sileällä ja tasaisella alustalla betonilaatalla, ja harjaisin sen kunnolla etukäteen.

Itse olen käyttänyt sokkelivaahtoa, sellaista joka muistuttaa makuualustaa, se tuntuu turvalliselta, tuulenpitävältä, hieman eristävältä ja jakaa seinäpaineen hyvin koko sokkelin pinnalle. En oikeastaan tunne tarvetta muulle tuotteelle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.