Pitkä tarina lyhyesti (katso aikaisempi ketju syyskuulta). Kylpyhuoneremonttiä tekevä firma äitini talossa teki suuria aukkoja palkkeihin, ja vahvistus oli kyseenalainen jälkikäteen.

Viime viikolla, kun he tasoittivat lattian, huomasin, että se oli paksumpi toiselta puolelta kuin toiselta. Kylpyhuoneen lattian kaltevuus kuitenkin näytti olevan kunnossa.
Käytin 180 cm:n vesivaakaa ja mittasin kylpyhuoneen ulkopuolelta, jolloin eroa oli ehkä 3-4 mm 180 cm:llä. Kun mittasin toisesta kannakkeesta, sain samanlaisia tuloksia. Kannakkeiden välillä on noin 3,6 m, ja samalla palkilla kuin kylpyhuone, sijaitsee myös keittiö.

Projekti-johtajan palkkaama suunnittelija teki laskelman, joka sanoi, että kantavuus on kunnossa (tehtiin ennen kuin huomasin tasoituslaastin). Hän ohitti täysin tiedon kannakkeiden välisestä etäisyydestä ja siitä, että keittiö on samojen palkkien päällä. Hän laski vain kylpyhuoneen leveyden ja standardipainon mukaan. Onko tämä tapana tehdä?

Tänään äiti huomasi, että kylpyhuoneen kynnys eraantuu, aivan kuten tasoituslaasti. Sitten hän tarkisti katon kylpyhuoneen alapuolella, ja huomasi, että kattopaneelit ovat alkaneet erkaantua saumoistaan. Hän sai myös samat tulokset kuin minä yläkerrassa, kun hän mittasi vesivaakalla kattoa vasten. Näyttää siltä, että palkit ovat painuneet hieman, mutta kuinka paljon eroa voi olla ilman että se on ongelma?

Kun mittaamme hieman talon sisälle poispäin kylpyhuoneesta, missä palkit ovat koskemattomia, se on täysin suora. Vanhan kylpyhuoneen lattialla ei ollut myöskään kaltevuutta.
 
  • Vesivaaka ovenkynnyksellä epätasaisella betonilattialla, ympärillä rakennustyökaluja, kuten muovipullo ja sähkövalaisin.
  • Keskeneräinen kylpyhuoneremontti, jossa näkyy paljastetut seinät, putkia ja eristeitä. Lattia avattu, ikkunasta heijastavaa folioeristettä.
Valitettavasti se näyttää usein tältä uusien putkiasennusten jälkeen, ja kantavuuden/toimivuuden kannalta se ei näytä hyvältä. Näyttää myös siltä, että koolausten väli on hieman leveämpi kuin "normaalisti". Kysymykseesi liittyen suunnittelijaan on väärin, jos hän on vain laskenut kylpyhuoneen leveyden, ellei palkkien pituus ole tämä tukien välillä. Voit pyytää laskelmaa. Lyhyellä aikavälillä se ei todennäköisesti ole ongelma (ehkä hieman lisää heilahtelua lattiassa), mutta pidemmällä tähtäimellä rakenteet deformoituvat lisääntymisen seurauksena, ja silloin esimerkiksi klinkkerilaatat voivat irrota tai saumat haljeta.
 
B bossespecial sanoi:
Valitettavasti se näyttää usein tältä uusien putkiasennusten jälkeen, ja kantavuuden/toiminnan kannalta se ei näytä hyvältä. Näyttää myös siltä, että kiskojen väli on hieman leveämpi kuin "normaali". Kysymykseesi koskien suunnittelijaa, on väärin, jos hän on laskenut vain kylpyhuoneen leveyden eikä palkit ole tämän pituiset tukien välillä. Mitä voit tehdä on pyytää laskentaa. Lyhyellä aikavälillä tuskin tulee ongelmia (ehkä hieman lisääntynyttä lattian huojuntaa), mutta pidemmällä aikavälillä, lattiapalkit vääntyvät entisestään hiipumisesta johtuen ja esimerkiksi klinkkerilaatat voivat irrota tai saumat halkeilla.
Joo, se on juuri se, mistä olemme hieman huolissamme...

Tässä on rakenneanalyysi. En näe, että hän olisi ottanut huomioon lovet tai oliko tehty vahvistus kunnossa, mutta minulla ei ole aavistustakaan kuinka lukea rakenneanalyysiä.

Hän ei ole ollut paikalla talossa, vaan saanut vain numerot projektinjohtajalta. Kun kysyin, mitä numeroita hän oli saanut, sain takaisin vain jotain snobistista vastausta, joka ei vastannut kysymykseen...
 
  • Konstruktionsberäkning med tabeller och siffror för byggprojekt, innehållande krafter, moment och materialkontroll. Röd text på vissa delar.
  • Rakenteen suunnitelma, jossa on leikkauskuvia ja voimien jakautumista esittäviä kaavioita. Kuva sisältää teknisiä mittoja ja laskelmia.
  • Konstruktiolaskelma, jossa on listattu kuormitusyhdistelmät ja sovelletut standardit rakentamisprojektille.
Lity Lity sanoi:
Ja det är ju det vi är lite oroliga över också...

Tässä on konstruktionsberäkning. En voi nähdä, että hän olisi ottanut mukaan urtagen tai onko förstärkningen, jonka he tekivät, ollut okej, mutta minulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten lukea konstruktionsberäkning.

Hän ei ole ollut paikan päällä talossa, vaan on saanut vain lukuja projektledarenilta. Kun kyseenalaistin, mitkä numerot hän oli saanut, sain vain jonkin ylimielisen vastauksen takaisin, joka ei vastannut kysymykseen...
Tämän beräkning perusteella se on täysin väärä, eikä näytä koskevan tätä kylpyhuonetta. Väärä spännvidd (jos nyt ei ole upplag kylpyhuoneen seinien alla), kuvista päätellen näyttää olevan väärä cc sekä dimension, eikä beräkningissä ole mukana mitään urtag tai hål.
 
B bossespecial sanoi:
Tämän laskelman perusteella se on täysin väärin eikä näytä koskevan tätä kylpyhuonetta. Väärä jänneväli (jos nyt ei ole tukia kylpyhuoneen seinien alla), kuvien perusteella näyttää olevan väärä cc ja mitat, eikä laskelmassa ole mukana mitään alennuksia tai reikiä.
No mutta vai mitä? Ei, siellä on takkahuone alla, joka on vähintään 1 m pidempi kuin kylpyhuone. Tuki on kylpyhuoneen oikean pitkän sivun varrella (betoni-/tiiliseinä alla), ja seuraava tuki vasemman pitkän sivun varrella on ulkoseinän luona, joka on noin 2,3 m päässä kylpyhuoneen vasemmalta pitkältä sivulta. Kylpyhuoneen vasemmalla puolella on keittiö. Keittiö on U-muotoinen ja kuormittaa täsmälleen samoja palkkeja kuin kylpyhuone.

He käyttivät eps-betonia "vahvistaakseen" alennuksia, sen sijaan että olisivat käyttäneet 22 mm lastulevyä. Se levitettiin virheellisesti ja asetettiin käytännössä suoraan kellarin sisäkattoon, eikä sitä muovitettu ennen, joten sementtineste (vesi, sementti ja liima tyyliin) on valunut sisäkattoa pitkin ja tippunut alas takkahuoneeseen. Todennäköisesti sitä ei ole myöskään sekoitettu oikein, koska se mureni tyypillisesti vain rikki kun sitä raaputtiin. Eps-yritysten mukaan se ei ole hyväksyttävä vaihtoehto vahvistamaan alennuksia. Se on oikeastaan korvike lastulevylle. Eristystä ja sivuttaista vakautta se voi tarjota kuitenkin, mutta se ei ollut ongelma myöskään...

Vakavimmat alennukset olivat kahdessa sisimmässä palkissa. Sisimmässä oli 14 cm korkea ja noin 20 cm leveä. Toinen oli 8 cm korkea ja 16 cm leveä, plus virheelliset alennukset vesijohdoille samalla palkilla. Palkit ovat 220 mm korkeita, joten se pitää paikkansa laskelmassa...
 
B bossespecial sanoi:
Tämän laskelman perusteella se on täysin virheellinen eikä näytä koskevan tätä kylpyhuonetta. Väärä jänneväli (jos ei ole tuentoja kylpyhuoneen seinien alla), kuvien perusteella näyttää olevan väärä cc sekä koko, eikä laskelmassa ole huomioitu lovia tai reikiä.
Bjälkarna ovat cc60 (cm) välein, ja ne ovat hieman järeämpiä kuin nykyiset 70x220. Mutta silti... Ei niitä varmasti ole laitettu järeiksi huvin vuoksi.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.