Olen käyttänyt lateksimassaa monissa paikoissa keittiöremontin aikana ja olen nyt alkanut huomata, että saumat halkeilevat!? Käyttämäni massa on tämä:
TREMCO illbruck LD 708
Näkemäni halkeamat tähän mennessä ovat seuraavat:
- 4 nurkkaa, joissa on paksumpi sauma, itsestään kuivunut, ei maalattu
- Koko katto jokaisen levyn välissä (mikä kesti aikansa) ja sitten maalattu Beckers-värillä.
Kun olen tasoittanut saumaa, olen käyttänyt vihreää saippuaa, jota ihmiset ovat sanoneet, että pitäisi käyttää.
Onko tämä normaalia vai olenko saanut käsiin huonoimman mahdollisen merkin?
Paksuissa saumoissa on hyvä käyttää pohjalistaa, jotta sauma on mekaanisesti optimaalinen...
Saumatikulla ja astianpesuaineella...välttää turhaa vetämistä saumamassassa....halkeamat voivat johtua siitä, että odotit liian kauan, jolloin saumamassa nahkaantui ja kiinnittyi oudosti alustaan....
Saumamassan säilytys voi olla vanha ja huono erä tai liian lämmin? eli kuivunut nopeammin
Saippuaa käytetään ensisijaisesti silikonisaumoihin, lateksille on parempi käyttää pelkkää vettä. Lateksi ei ole samanlainen pehmeä sauma kuin silikoni, se halkeaa heti, jos liikkeet ovat liian suuria, maalattava silikoni on parempi valinta, jos liikkeet ovat suuria. Mutta se ei myöskään ole ihmelääke, joitakin osia ei pitäisi saumata uudelleen, kuten sinun kattoosi esim.
Olen käyttänyt juuri tuota merkkiä ilman ongelmia. Luulen, että ongelma on ennemminkin alustan liikkeissä. Kattoa ei yleensä voi saumata pehmeällä saumalla siten, että se olisi halkeilematon.
Aha, joten liitoksia ei voi saada ilman halkeamia? Se katto, joka meillä on, ei ole kipsiä, vaan se on sen sijaan masoniittia massiivikehykseen.
Mutta jos haluan vahvan ja joustavan sauman, jonka voi maalata yli eikä se halkeile, mitä minun pitäisi sitten ostaa? Tec7? Voiko luottaa Bilteman versioon (BT Multibond)?
Älä sekoita eri tyyppisiä laastimassoja... laita mielellään D silikonilista sauman pohjalle kuten silloin, kun tiivistät ikkunat... nyt voi olla vaikeaa, jos rako ei ole tarpeeksi syvä...
Se, mitä silikonilista tekee, on estää laastimassaa tarttumasta raon pohjaan ja muodostaa mekaanisen ratkaisun liikkeen ottamiseen raossa levyjen välillä...
Anna sauman kuivua kunnolla ennen maalaamista, mutta tasoita sauma, kun se on tuore eikä ole kuivahtanut, tiivistyslastalla ja saippuavedellä
Saumassa voi olla liian suuri liike, jotta se pysyisi, silloin käytetään lasikuitunauhaa ja tasoitusainetta.
Olen nyt asentanut kattolistan ja käytin saumojen tasoittamiseen ja peittämiseen Tec7:ää, se ei ole halpaa mutta sanotaan olevan parasta laatuaan. Jää nähtäväksi tuleeko halkeamia, mutta pidän peukkuja, siinä sanottiin olevan 12% elastisuutta ja että se toimii myös liimana.
Ajattelin käyttää samaa lattialistoissa ja listoissa.
Tec7 on kuitenkin hyvin tahmeaa ja mietin kuinka hyvä se todella on tapetin ja listan väliin laitettavaksi, pelkään vähän, että en saa sitä pois tapetista?
Vanha ketju, mutta haluan sanoa, että Biltema Multibond on loistava.
Haluan myös suositella Essve Akryl Flex 25:tä, jossa on 25% saumaliike.
Ei ole yhtä tahmea kuin MS-polymeeri, joka on tarkoitettu sekä liimaukseen että saumaamiseen.
Sopii täydellisesti sisäkäyttöön, kuten listat, jalkalistat, puusepäntyöt, ikkunan ympärillä olevat saumat ym.
Vertailin sisätiloissa parvekkeen oven ympärillä.
Käytin toiseen puoliskoon Illbruk akryylia 10%, ja toiseen puoliskoon Essve Flex 25%.
Arvaapa, kumpi puolisko sai halkeaman viikon jälkeen
Minä saumasi uuden kipsiseinän katon ja seinien rajaa pitkin.
Katto on nyt maalattu ja siihen on tullut halkeamia. Seinät eivät ole vielä maalattu, ja siellä sauma ei ole haljennut. Tämä tarkoittanee, että katto maali on haljennut sauman päällä?
Kittasin uuden rakennus kipsiseinän, katon ja seinien yläosaan.
Katto on nyt maalattu ja siihen on tullut halkeamia. Seiniä ei ole vielä maalattu, siellä kitti ei ole haljennut. Tämä tarkoittanee, että kattoväri on haljennut kitin päällä?
Mitä voin tehdä?
Valitettavasti vain tämä... leikkaa pois akryylikitti ja laita vahvikenauha tasoite ja lopuksi akryylikitti ohuesti ja maalaa ohuesti!
Ei mikään elastisuus maailmassa voi ottaa vastaan kuinka suuria liikkeitä tahansa!
Akryylimaali ei saa olla liian paksu saumoissa kulmissa, muuten se halkeaa!