Asumme Älvsbyhus-talossa, ja kuten tunnetusti, he laittavat lastulevyjä seinille kipsin sijaan, mikä yllättää monia. Kun rakensimme yläkertamme valmiiksi, pohdin, valitsenko kipsiä vai lastulevyä seinille.

Yritin punnita eri vaihtoehtojen etuja ja haittoja, ja mietin myös näiden materiaalien yhdistämistä (kaksoislevyt), koska se vaikuttaa olevan suosittua. Tämän teimme muuten kylpyhuoneessa.

Lopulta päätimme käyttää samaa materiaalia kuin alakerrassa, eli 12 mm lastulevyjä. 1) Koska pidän siitä, että on helppoa kiinnittää asioita seiniin ja 2) jotta koko talossa on sama materiaali. Koska aikaisemmat talomme olivat varustettu kipsillä sisäseinissä, minulla on eniten kokemusta kipsistä. Mutta olemme olleet erittäin tyytyväisiä puulevyihin 2 vuoden aikana, kun olemme asuneet tässä talossa.

Olen itse asiassa yllättynyt, että puulevyt ovat lähes täysin kadonneet nykyään, mutta ehkä siihen on enemmän syitä kuin ne, jotka olen löytänyt.
 
Voin mielestäni, että kipsilevy olisi parempi, koska lastulevy voi syttyä tuleen. Olen aiemmin kuullut, että Älvsbyhus käyttää lastulevyä kipsin sijasta ja olin yllättynyt. Ehkä siihen on jokin selitys?

Ystävällisin terveisin
Thomas
 
Miksi ei lastulevy/OSB + kipsi kuten monet ketjut täällä ehdottavat 8) niin voi ruuvata taulut kiinni ;)
 
Benno. sanoi:
Lastulevyt kutistuvat ja turpoavat vuodenaikojen mukaan ja aiheuttavat halkeamia tapetteihin.
En usko sitä, vai mitä? Silloinhan kaikki Älvsbyhus-talot olisivat täynnä halkeamia 120 cm välein seinillä, ja se ei vaikuta todennäköiseltä. :)

Minulla on itselläni lastulevyä tietyissä huoneissa ja kipsiä toisissa. Ihanteellista on varmaankin, kuten aiemmin mainittiin, lastu/osb + kerros kipsiä päällä. Näin saadaan eniten hyötyä molempien levyjen ominaisuuksista.

Lopuksi: kipsiseinään voi oikeastaan kiinnittää tauluja pienillä nauloilla. Jos taulut eivät ole liian painavia, siis. ;D
 
SnickarPelle sanoi:
Varför inte spån/OSB + gips som många trådar här tar upp  8) så kan man skruva upp tavlorna  ;)
Ja, det kanske är det bästa valet, körde med detta i blivande badrum på övervåningen. Att jag sedan avstod från detta i övriga rum var nog mest av bekvämlighet. Med enkelskiva slipper jag krångel vi alla fönster och dörrar.
 
Benno. sanoi:
Lastulevyt kutistuvat ja turpoavat vuodenaikojen mukaan ja aiheuttavat halkeamia tapetteihin.
Tämä on luultavasti yleisin vasta-argumentti, kysymys onkin, pitävätkö se paikkansa. JLT selitys on paljon puhuva ja pätee myös meihin, meillä ei ole ainuttakaan halkeamaa tapetissa alakerrassamme (koputan puuta) 2 vuoden jälkeen. Halkeamat syntyvät ennemminkin painaumista ja ilmenevät silloin saumakohdissa levymateriaalista riippumatta.
 
Törmäsin tähän ketjuun miettiessäni hieman sisätilojen uudistusta Älvsbyhus-talossani vuodelta 2007. Kaikki sisäseinät on tapetoitu tai maalattu lastulevyillä. Mietin siis, pitäisikö laittaa taas lastulevyjä kipsilevyn sijaan, koska on paljon helpompaa kiinnittää asioita puuruuvilla sen sijaan, että sähläisi kipsitulppien kanssa, jotka lisäksi jättävät suhteellisen suuren reiän jälkeensä.

Voisin vain tiedottaa, että mahdollinen halkeileminen 14 vuoden jälkeen on käytännössä olematonta. Voin kyllä löytää jonkun nurkan tai osan ikkunan yläpuolelta, joka on haljennut, mutta se johtuu todennäköisesti enemmän talon liikkeistä kuin lastulevyjen turpoamisesta tai kutistumisesta. Mutta yleisesti ottaen se on siistiä ja huoliteltua :)
 
Miten nämä lastulevyt liitetään? Olen kokeillut asettaa lastulevyt reuna vasten reunaa. Ensinnäkin on hankalaa kitata nauhaa sisään. Se työntyy ulospäin melko paljon. Toiseksi melkein kaikki liitokseni ovat haljenneet vuoden kuluttua. Mutta nykyisessä uudisrakentamisessa liitokset saattavat olla pontattuja. Silloin liitokset voi liimata.
 
Ei ole ketään, joka laittaisi pelkkää spån tänään, joten saumat eivät ole ongelma.
 
Älvsbyhus vaikuttaa tekevän sen? Ainakin niinkin myöhään kuin 2007. Se on kai melkein "tänään".
 
O Olf Oggler sanoi:
Kuinka nämä lastulevyt liitetään yhteen? Olen kokeillut laittaa lastulevyjä reuna reunaansa vasten. Ensinnäkin onhan se hankalaa kitata sauma. Se muodostaa paljon kohoumaa ulospäin. Toisekseen, melkein kaikki saumani ovat haljenneet vuoden jälkeen. Mutta nykyään uudisrakentamisessa saumat saattavat olla pontattuja. Silloinhan saumat voi liimata.
Voin yrittää katsoa, kun puran sisäseinän myöhemmin kesällä, jos voin poistaa tapetin ja nähdä, miten se on saumattu. Olen tähän mennessä purkanut vain kiinteän vaatekaapin, mutta siinä ei tietenkään ole kitattu takana.

Vaihtoehtona on, kuten monet muut ovat kirjoittaneet, lastu + kipsi tai obs + kipsi parhaan tuloksen saamiseksi.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.