16 362 lukukertaa ·
10 vastausta
16k lukukertaa
10 vastausta
Lastulevy - kantokyky sängyksi
Ajattelin rakentaa parvisänky (190 cm lattian yläpuolella) vaatekaappiin, joka on noin 115 cm leveä. Mietin, kestääkö 1,6 cm paksu lastulevy 115 cm välin? (Oletan, että 1,2 cm paksuus olisi liian heikko). Pituussuunnassa ei varmaan ole ongelmia, koska levy lepää 6 tukipilarin (råplan) päällä ja on jonkin verran kiinnitetty seinään. Voisiko tähän olla parempia vaihtoehtoja kuin lastulevy?
Hei!
Jos laitat "reglar" poikittain alle CC 60 cm välein, niin se ei ole ollenkaan ongelma.
Palaa mielellään lopputuloksen kanssa!
//Magnus
Jos laitat "reglar" poikittain alle CC 60 cm välein, niin se ei ole ollenkaan ongelma.
Palaa mielellään lopputuloksen kanssa!
//Magnus
Ongelma on, että patjan ja levyn välillä ei ole ilmanvaihtoa, joten on olemassa riski hieman tunkkaiselle hajulle, ellei patjaa nosteta ja tuuleteta muutaman kerran viikossa. Useinhan ostetaan sälepohja, jolla patja lepää (edullisesti IKEAsta, ei kannata tehdä itse). Olen myös nähnyt rei'itettyä masonitea sängyn pohjana.
Muokkaa: No niin, murari ehti edelle, mutta se vahvistaa viestini.
Muokkaa: No niin, murari ehti edelle, mutta se vahvistaa viestini.
Onko sinulla kuvia luomuksesta?jureit sanoi:
Kiitos vastauksista!
Syy siihen, että haluan rakentaa mieluiten ilman kantavia poikkipalkkeja jne., on se, että sängyn alla oleva tila tulee isännöimään tietokonetta, mikä tuo mukanaan paljon tilaa, ja silloin palkki voi tuntua hyökkäävältä sille, joka ei ole varovainen. Ehkä pari vaakasuorassa makaavaa ohutta (parin mm) metallitankoa voisi keventää lastulevyä, vaikka ne itsessään eivät ole kantavia? Mutta silloin ne kuormittavat puupilarit pystysuunnassa, niin että ne osoittavat hieman sisäänpäin (seinältä), riippuen kuinka vahva lastulevy on.
Olen tarkistanut Ikea-laverit ja patjat, jotka voisivat sopia. Jos asetan kohtuullisen kantavan levyn (kuten ehdottamani lastulevyn) ja rakennan lavan tueksi, kuinka korkealla pitäisi lavan rimojen olla levyn yläpuolella alimmillaan? Riittääkö noin 2 cm "liikkumistilaa"? Käsittääkseni minun tulisi myös olla ilmanvaihtoaukot patjan alapuolelle?
Muuten, suositteletteko ruuveja vai nauloja tällaiseen rakentamiseen? Ajattelin rakentaa koko vaatekaapin uudelleen suurella painotuksella estetiikalle, koska se tulee isännöimään nukkumatilaa lisäksi myös minivaatekaapin ja tietokoneen paikan (TFT-näytöllä jne.
). Minulla oli ensin suunnitelmia minispot-valaistukselle katossa (sängyn alla), mutta se on melko hankalaa (ellei kenelläkään ole hyvää ehdotusta), joten nyt olen siirtynyt ajatukseen "piilotetusta" valolistasta seinän vieressä. Pitäisikö olla loisteputki vai jonkinlaiset pienet lamput nauhana? Vinkkejä tällaisen rakentamiseen otetaan kiitollisena vastaan!
Syy siihen, että haluan rakentaa mieluiten ilman kantavia poikkipalkkeja jne., on se, että sängyn alla oleva tila tulee isännöimään tietokonetta, mikä tuo mukanaan paljon tilaa, ja silloin palkki voi tuntua hyökkäävältä sille, joka ei ole varovainen. Ehkä pari vaakasuorassa makaavaa ohutta (parin mm) metallitankoa voisi keventää lastulevyä, vaikka ne itsessään eivät ole kantavia? Mutta silloin ne kuormittavat puupilarit pystysuunnassa, niin että ne osoittavat hieman sisäänpäin (seinältä), riippuen kuinka vahva lastulevy on.
Olen tarkistanut Ikea-laverit ja patjat, jotka voisivat sopia. Jos asetan kohtuullisen kantavan levyn (kuten ehdottamani lastulevyn) ja rakennan lavan tueksi, kuinka korkealla pitäisi lavan rimojen olla levyn yläpuolella alimmillaan? Riittääkö noin 2 cm "liikkumistilaa"? Käsittääkseni minun tulisi myös olla ilmanvaihtoaukot patjan alapuolelle?
Muuten, suositteletteko ruuveja vai nauloja tällaiseen rakentamiseen? Ajattelin rakentaa koko vaatekaapin uudelleen suurella painotuksella estetiikalle, koska se tulee isännöimään nukkumatilaa lisäksi myös minivaatekaapin ja tietokoneen paikan (TFT-näytöllä jne.
Klikkaa tästä vastataksesi