Ajattelin rakentaa parvisänky (190 cm lattian yläpuolella) vaatekaappiin, joka on noin 115 cm leveä. Mietin, kestääkö 1,6 cm paksu lastulevy 115 cm välin? (Oletan, että 1,2 cm paksuus olisi liian heikko). Pituussuunnassa ei varmaan ole ongelmia, koska levy lepää 6 tukipilarin (råplan) päällä ja on jonkin verran kiinnitetty seinään. Voisiko tähän olla parempia vaihtoehtoja kuin lastulevy?
 
Hei!

Jos laitat "reglar" poikittain alle CC 60 cm välein, niin se ei ole ollenkaan ongelma.

Palaa mielellään lopputuloksen kanssa!

//Magnus
 
Bob_the_builder
Ongelma on, että patjan ja levyn välillä ei ole ilmanvaihtoa, joten on olemassa riski hieman tunkkaiselle hajulle, ellei patjaa nosteta ja tuuleteta muutaman kerran viikossa. Useinhan ostetaan sälepohja, jolla patja lepää (edullisesti IKEAsta, ei kannata tehdä itse). Olen myös nähnyt rei'itettyä masonitea sängyn pohjana.

Muokkaa: No niin, murari ehti edelle, mutta se vahvistaa viestini. ;)
 
Bob_the_builder
Erikoismitattu patja, vai? En ole koskaan nähnyt ei-suorakulmaista sänkyä, oikeastaan. Siistiä.

"Murarn".... >:( Hrrrmpf!
¨
"Rörkrökarn" sitten, maistuuko se paremmalta? :)
 
Bob_the_builder sanoi:
Erikoisleikatut patjat sitten? En ole koskaan nähnyt ei-suorakulmaista sänkyä, itse asiassa. Siistiä.
Minulla on kaveri, jolla on pyöreä sänky. Hän asuu yksin........ toistaiseksi ;)
 
Bob_the_builder
Pyöreä kuin putki tai pyöreä kuin frisbee...? :)
 
Bob_the_builder sanoi:
Pyöreä kuin putki vai pyöreä kuin frisbee...? :)
frisbee ;D lisäksi vesisänky 8) ostettu Italiasta ja kuljetettu kotiin & Mazda 323:ssa ::)
(Se on itse asiassa totta)
 
Bob_the_builder
Putki olisi muuten sopinut erinomaisesti vesisängylle... :)
 
Bob_the_builder sanoi:
Ett rör hade ju annars passat ypperligt för en vattensäng... :)
U-båt ??? 8)
 
jureit sanoi:
Sänky oli hitsattu tarina, joka oli 130 cm puolikkaan pituuden ja sitten se vedettiin sisään 105 cm jalkopäässä, jossa se pyöristyi hienosti. Idea tuli luonnollisesti asuntoauto- ja venemaailmasta, jossa jokainen sänky on muotoiltu sillä tavalla. Se toimii loistavasti pienentää sillä tavalla.
Onko sinulla kuvia luomuksesta?
 
Kiitos vastauksista!

Syy siihen, että haluan rakentaa mieluiten ilman kantavia poikkipalkkeja jne., on se, että sängyn alla oleva tila tulee isännöimään tietokonetta, mikä tuo mukanaan paljon tilaa, ja silloin palkki voi tuntua hyökkäävältä sille, joka ei ole varovainen. Ehkä pari vaakasuorassa makaavaa ohutta (parin mm) metallitankoa voisi keventää lastulevyä, vaikka ne itsessään eivät ole kantavia? Mutta silloin ne kuormittavat puupilarit pystysuunnassa, niin että ne osoittavat hieman sisäänpäin (seinältä), riippuen kuinka vahva lastulevy on.

Olen tarkistanut Ikea-laverit ja patjat, jotka voisivat sopia. Jos asetan kohtuullisen kantavan levyn (kuten ehdottamani lastulevyn) ja rakennan lavan tueksi, kuinka korkealla pitäisi lavan rimojen olla levyn yläpuolella alimmillaan? Riittääkö noin 2 cm "liikkumistilaa"? Käsittääkseni minun tulisi myös olla ilmanvaihtoaukot patjan alapuolelle?

Muuten, suositteletteko ruuveja vai nauloja tällaiseen rakentamiseen? Ajattelin rakentaa koko vaatekaapin uudelleen suurella painotuksella estetiikalle, koska se tulee isännöimään nukkumatilaa lisäksi myös minivaatekaapin ja tietokoneen paikan (TFT-näytöllä jne.;)). Minulla oli ensin suunnitelmia minispot-valaistukselle katossa (sängyn alla), mutta se on melko hankalaa (ellei kenelläkään ole hyvää ehdotusta), joten nyt olen siirtynyt ajatukseen "piilotetusta" valolistasta seinän vieressä. Pitäisikö olla loisteputki vai jonkinlaiset pienet lamput nauhana? Vinkkejä tällaisen rakentamiseen otetaan kiitollisena vastaan!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.