Toivon saavani nopeita vastauksia, jotta välttyisin menemästä rautakauppaan.

Olen purkanut seinän, joka koostui pystylaudoista, ja tänään aion asentaa liimapuupalkin. Palkin pitäisi levätä tolpan päällä, jonka alkuperäisen suunnitelman mukaan pitäisi seisoa lattian palkin päällä. Tämä on vanha talo, joten lattiat ovat vankkoja. Haluaisin kuitenkin mieluummin lyhentää kahden näistä lattiahirsistä ja asettaa tolpan tähän lyhenteeseen, jotta kaksi palkkia kantaisi painon. Minulla ei ole kotona mitään paksumpaa kuin 45x95.

Riittääkö, jos ripustan 2 kpl 95:ia palkkikengillä ja laitan tolpan niiden päälle?

Toivottavasti ymmärrätte kysymykseni...

Lyhyt vastaus: Todennäköisesti 95 mm on liian heikko. Käytä samaa dimensiota (korkeus) kuin lattianpalkit.

45x170 on esimerkiksi 8 kertaa jäykempi kuin 45x95, joten jopa kaksinkertainen 45x95 (eli 95x95) antaa vain puolet kantavuudesta.

Mahdollisesti voi liimata kaksi 45x95 yhteen, jotta saadaan 45x170.

Ah, liimata yhteen kaksi 45x95 oli ehkä hyvä idea. Luulen, että lattianiskat ovat 8x25 cm ja niissä on hieman suurempi cc-etäisyys.

Mutta niin sen on luultavasti oltava. 2 kpl lankkuja, jotka koostuvat 2 kpl 45x95 ja roikkuvat palkkikengissä. Kiitos nopeasta vastauksesta.

Konsultoin puutavaravarastoa ja löysin itse asiassa liimapuupalkin 56x180, joten se saa kelvata. Kysymys on, riittääkö 1 kpl vai pitäisikö minun yrittää laittaa molemmat jotenkin paikalleen.

Kuinka pitkä etäisyys on lattianiskojen välillä?

cederbusch sanoi:
Konsultoitiin puuvarastoa ja löysin itse asiassa liimapuupalkkia 56x180, joten se saa olla se. Kysymys on, riittääkö yksi kappale vai pitäisikö yrittää puristaa molemmat paikoilleen jollain tavalla.
Ei haittaa, jos pilarilla on kunnollinen pinta seisoa. Kevyesti viistetyt päät ja palkkikengät 95 mm (jos sellaisia on) pitäisi toimia hyvin.

Kiilata palkkien väliin ja asettaa tolppa siihen tuntuu väärältä. Mitä vasten lepäävät palkit? Aseta tolppa siihen sen sijaan.

Riippuen kuinka pitkä matka avataan, siitä voi tulla erittäin suuri kuorma sen kiinnitykselle lattiaan. Ei ole varmaa, että palkkikengät ja naulat riittävät.

Olen nyt tutkinut ja mitannut hieman enemmän. Lattia-palkit ovat noin 60 cc (50 cm vapaata tilaa niiden välillä).

Kolmen metrin alue vaihtaa kattotuolia varten, eli 1 kattotuoli. Siihen haluan pylvään. Sitten jatkuu palkki ulkoseinään, hieman alle 2 metriä. Eli pylvääseen tulee liitoskohta.

Olen nyt ruuvi-liimannut 45x45 pitkin lattia-palkkia, ruuvi-liimannut yhteen 2 liimapuupalkkia 56x180, jotka lepäävät 45-palkin päällä. Jokainen liimapuupalkki on ruuvattu 3 ruuvilla lattia-palkkien läpi. Laitoin liimaraidan lyhyille sivuille ennen kuin asetin liimapuut palkistoon. Mitä mieltä olette siitä?

Siihen tulee myös uusi sisäseinä, noin 1 metri liimapuun pituiseksi, joka on 3 metriä. Ei kyllä ole suunniteltu kantavaksi, mutta sen pitäisi kai jäykistää kokonaisuutta jonkin verran. Se tullaan lisäksi pukeen lastulevyillä.

Yksinkertainen luonnos

Enkel rakennusluonnos, joka näyttää kaksi uutta seinää, poistettavan seinän, tolpan ja liimapuun käytön.

MathiasS sanoi:
Kortla mellan bjälkar och ställa stolpe på det känns fel. Vad vilar bjälkarna på? Ställ stolpen där istället.
Ne vilar på ulkoseinän (plankvägg) sekä sydänseinän alakerroksessa. Jänneväli on ehkä 4,5-5 metriä. Liimapalkki kulkee suunnilleen keskellä lattian poikki.

Olisin voinut käyttää pidempää liimapalkkia, joka olisi mennyt päätyseinään asti ja kiinnitetty sinne. Mutta niin pitkän palkin saaminen siihen tilaan on ongelmallista, joten jaoin sen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.