Hei! Olen tekemässä rakennesuunnitelmia ja haluaisin tietää suurin piirtein, mikä räystään korkeus kattotuoleilleni tulee. Eli mitasta rungon ulkoreunasta suoraan ylös kattotuolin yläreunaan.

Olen ottanut yhteyttä kahteen valmistajaan, mutta kumpikaan ei halua antaa tätä tietoa ilman tilausta, ehkä sen selvittäminen on paljon työtä?

Jänneväli 5050
Runkorakenne
Tiili, raakapontti
Sisäkatto kipsiä
Kylmä ullakko
33 astetta
1200cc

Tietääkö kukaan suunnilleen, mikä korkeus voisi olla? Ei tarvitse olla tarkka.

Kiitos etukäteen!

Rakennesuunnitelma, joka esittää talon poikkileikkausta ja katon rakentamista 33 asteen kulmassa, korostettuna sinisillä viivoilla.
 
Jos se on piirretty mittakaavassa, se näyttää olevan noin 35 cm.
 
G Gabbe1 sanoi:
Jos se on piirretty mittakaavassa, näyttää siltä, että se on noin 35 cm.
Hehe joo, minä olen sen piirtänyt. Otin mitan, josta olin varma, että voisin saada sen lopulta.

Mutta nyt haluan laskea räystään vähän, ja haluan tietää, onko kattotuoleissa muutama senttimetri saatavilla.

Kiitos :)
 
Mittaat kai julkisivun pitkin ja katon peitteeseen asti?
 
Sen ei pitäisi olla ongelma. Niillä kerroilla, kun olen tilannut kattotuoleja, valmistaja on kysynyt, mikä korkeus tuolilla pitäisi olla kattokaltevan puolella. Usein ei haluta minimoida korkeutta, koska silloin eristeelle ei jää tarpeeksi tilaa. Rakenteellisesti on kuitenkin usein mahdollista luoda kattotuoli, joka on matalampi kuin se, jonka olet piirtänyt. Ainakin 5 cm voidaan poistaa verrattuna kuvaasi.
 
  • Tykkään
nybyggarn3
  • Laddar…
G Gabbe1 sanoi:
Sen ei pitäisi olla ongelma.
Ne kerrat, kun olen tilannut kattotuoleja, valmistaja on kysynyt, mikä korkeus tuolilla tulee olla katon alapinnalla.
Usein ei haluta minimoida korkeutta, koska silloin ei mahdu niin paljon eristystä. Mutta puhtaasti rakenteellisesti on yleensä mahdollista luoda kattotuoli, joka on korkeudeltaan pienempi kuin se, minkä olet piirtänyt. Ainakin 5 cm voidaan poistaa verrattuna kuvaasi.
Täysin totta, joo ehkä on typerää tehdä niitä kapeammiksi. En ajatellut sitä...
Olen ajatellut 400mm katolle, mitä mieltä olet?

Olen piirtänyt päädyn ja pitkän seinän lyijykynällä ja näen, että katon reunalauta sijoittuu hyvin korkealle. Mutta ehkä parempi laskea katon korkeutta hieman, muuttaa ikkunaa vähän.

Kiitos gabbe!
 
D Daniel 109 sanoi:
Mitataanko julkisivua pitkin ja kattoon asti?
Se on kattokannattimen räystäsmitto, luulen että niin sanotaan ainakin.
 
G Gabbe1 sanoi:
Se ei pitäisi olla ongelma.
Ne krt, kun olen tilannut kattotuoleja, valmistaja on kysynyt, mikä korkeus halutaan katon rajalla. Usein ei haluta minimoida korkeutta, koska silloin ei mahdu niin paljon eristystä. Mutta rakenteellisesti on usein mahdollista luoda kattotuoli, joka on matalampi kuin piirtämäsi. Ainakin 5 cm voidaan poistaa verrattuna kuvaasi.
Täytyy kysyä, näin toisen viestisi toisessa ketjussa. Onko kylmäullakkosi edelleen ongelmaton?

Olen myös ajatellut tehdä ullakon erittäin rajoitetulla ilmanvaihdolla. Kaksi päätyventtiiliä siis.
 
W Wallawhoa sanoi:
Täytyy kysyä, näin viestisi toisessa ketjussa. Onko vinttisi edelleen ongelmaton?

Olen myös ajatellut tehdä vintin hyvin rajoitetulla ilmanvaihdolla. Kaksi päätyventtiiliä siis
Joo.
Filosofiani on: mitä vähemmän ilmanvaihtoa kylmällä vintillä sitä parempi. Tämä pätee vain, jos voidaan saada täysin tiivistetty muovitus asuintilojen yläpuolelle.
Uskon itse asiassa, että voi jättää päätyventtiileistäkin huolehtimatta, aina tulee vuotamaan vähän ilmaa paneelin, raakalaudan ja eri rakojen kautta.

On tietysti niin, että voi olla suuri ero siinä, kuinka hyvin kylmä vintti kestää riippuen siitä, missä päin maata se sijaitsee. Ilmasto, lämpötila ja ilmankosteus ovat varmasti merkittäviä tekijöitä.
 
G Gabbe1 sanoi:
Juuri niin.
Filosofiani on: mitä vähemmän ilmanvaihtoa kylmäullakolla, sitä parempi. Tämä pätee kuitenkin vain, jos voi saada täysin tiiviin muovituksen asumistilan yläpuolelle.
Uskon itse asiassa, että voi jättää myös päätyventtiilit pois, sillä aina tulee vuotamaan jonkin verran ilmaa paneelin, raakapontin ja erilaisten rakojen kautta.

On luonnollisesti niin, että voi olla suuri ero siinä, kuinka hyvin kylmäullakko selviää riippuen siitä, missä päin maata se sijaitsee. Ilmasto, lämpötila ja ilmankosteus vaikuttavat varmasti paljon.
Kuulostaa loistavalta! Tulee hieman epävarmaksi, kun osa väittää päinvastaista, vaikka faktat selvästi osoittavat toisin.

Ettehän ole eristänyt kattoa ulkopuolelta, vai?
 
W Wallawhoa sanoi:
Kuulostaa mahtavalta! Tulee hieman epävarmaksi, kun jotkut väittävät päinvastaista, vaikka faktat selvästi osoittavat päinvastaista.

Et ole eristänyt ulkopuolelta kattoa?
Myös minä rakensin tiiviisti räystäällä, kun rakensin uutta. Käytän selluloosaeristystä ja diffuusioavoimen kalvon raakapontin päällä. Mutta silloin talo, kuten jo todettiin tärkeänä, on erittäin tiivis.
 
Niissä testeissä, jotka olen nähnyt, on ollut kuivempaa taloissa ilman räystäsilmaventtiiliä. Päätyseinät ovat diffuusion avoimia, vaikka olisi tiivis katemateriaali. Poikkeuksena oli ensimmäinen vuosi ennen kuin rakennuskosteus oli poissa. Joten ei ole täysin väärin käyttää kuivainta ensimmäisenä vuonna ja sitten valvontaa. Selluloosa on myös hyvä, se toimii hyvänä puskurina kosteampien jaksojen aikana.
 
  • Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
W Wallawhoa sanoi:
Kuulostaa mahtavalta! Tulee hieman epävarma olo, kun jotkut väittävät toisin, vaikka faktat osoittavat selvästi päinvastaista.

Etkö ole eristänyt ulkopuolelta kattoa, vai kuinka?
Olen epävarma siitä, minkä katon kuvia olet nähnyt, mutta en usko, että se oli eristetty ulkopuolelta. Olen rakentanut ja remontoinut useita taloja vuosien varrella. Nykyisessä talossani (rakennettu -46) olen lisäeristänyt ulkopuolelta raakalautaan 100 mm solumuovilla. Koska aiemmin viistokatoissa oli vain vähän sahanpurua, se teki suuren eron sekä kesällä että talvella.
 
Hei! Olen nyt lukenut useita ketjujasi, ja meillä näyttää olevan samanlainen tilanne ja materiaalivalinnat - minäkin piirrän täysillä lyijykynärakenteita (laajennusta varten).
Miten ratkaisit ulkonevan kattowaasian leveyden?
 
B Bor i trähus från 1920 sanoi:
Hei! Olen lukenut useita ketjujasi, ja olemme ilmeisesti samassa tilanteessa samanlaisten materiaalivalintojen kanssa - minäkin piirrän täysillä lyijykynärakenteita (laajennukseen).
Miten ratkaisit ulkonevan kattokengän leveyden?
Hei! Tarkoitatko liimatun kattokengän leveyttä?

Jos kyllä, arvioin sopivan mitan. Yritän laajentaa kenkää niin pian kuin se menee alusta-paneelin alle. Kengän leveys/paksuus on myös noin 80 mm, mikä mahdollistaa ohuemman kärjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.