Onko joku, joka voi haluta auttaa minua laskemaan, kuinka suuri pistekuormitus minun peruslaattani kestää?

Perustus on rakennettu seuraavasti:

Betoni: 100 mm "C28/35 16 S4 Std. Cem"
Raudoitus: 6150 nk500ab-w (noin 55 mm pinnasta)
Eristys: 3 x 100 mm EPS S80
Murske 8-16 noin 200 mm
Savi

Minulla on liimapuupalkki, joka tulee jakaa pylväällä noin 1/3 matkan kohdalla. Rakentaja on laskenut pistekuormituksen olevan 37 kN, mutta uskon, että se on ehkä hieman alakantissa, koska lumitaskua tai ullakkovarastoa ei ole otettu huomioon, ainakaan mitä pystyn näkemään. Liimapuupalkin kummassakin päässä on 2 yhteenruuvattua 45x95 C24:ää ja ajatus oli, että keskipylväs olisi samalla tavalla rakennettu, mutta olen kallistunut hieman vahvempaan pylvääseen. Pylväs sijaitsee seinässä, joten voin tietyssä määrin jakaa kuormitusta hieman, liimapuupalkin poikki.

Tällaiset laskelmat eivät ole minun vahvuuteni, mutta se mitä saan 100 mm laatasta ei ole lähellä 37 kN, pikemminkin puolet siitä.

Rakennussuunnitelman kaavio, jossa on merkitty limittäisliima-palkki ja kattokaltevuus 35°, sekä punaiset pisteet palkin päädyissä.

Se 6150 armerointiverkko, joka sinulla on, on ainoastaan halkeaman estämiseen laatoituksessa. En ole laskenut kaikkea, mutta minun on vaikea nähdä, että laatta kestäisi kyseisen pistekuorman ilman pohjaa lisäarmeroinnilla ja betonilla.

Onko sinulla tietoa, miten reunapalkki on rakennettu?

N NoOne2k sanoi:
Tuo armerointi, joka sinulla on (6150 armeringsnät), on ainoastaan halkeamien estämiseksi laatassa. En ole laskenut sitä kokonaan, mutta minun on vaikea nähdä, että laatta kestää sen pistekuorman ilman vottia, jossa on lisäarmerointia ja betonia.

Onko sinulla mitään tietoa kuinka kantbalke on rakennettu?
Mja, en tiedä tarkkoja mittoja, mutta tiedän että se on 200 mm korkea. Arvioin sen olevan noin 200 mm leveä yläosasta ja 100 mm ensimmäisen 100 mm eristyksen kerroksen alapuolella. Alhaalla on 10 mm rauta ja yksi ylhäällä yhdessä verkon kanssa.

Mutta kantbalke ei varmaankaan auta minua erityisen paljon, se on kahden metrin päässä. Mutta minun pitäisi pystyä asettamaan kantava palkki ristikkäin liimapuupalkin kanssa seinään, jakaakseni kuorman suuremmalle alueelle. Minulla on noin 330 mm korkeutta käytettävissä, joten sinne mahtuu kunnon kapistus.

Olen saanut selville, että laatta kestää pistekuorman noin 18 kN 95x95 mm pinnalla, onko se kohtuullinen luku? Onko sillä merkitystä, että kyseessä on lyhytaikainen (talvi, lumi) kuorma?

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.