Hei!

Nyt lähestyy parvekkeen/terassin rakennuksen aloittaminen. Tarvitsen apua mitoitukseni tarkistamisessa. Onko joku ystävällinen sielu, joka voisi auttaa minua?

Ajattelin käyttää 28x120 terassilautoja. Siihen ei tule kattoa päälle ja se jää avoimeksi alapuolelta, jotta vesi voi valua suoraan läpi.
Ajattelen, että siitä tulisi 480 cm leveä ja 260 cm syvä. Se tulee sijaitsemaan noin 260 cm korkeudella maanpinnasta. Se seisoo pylväillä kallion päällä.
Ajattelin mitoittaa seuraavasti:
Kantavat palkit 45x195 mm etureunassa ja kiinnitetty talon seinään sekä pylväisiin päissä. Lattian tukipalkit 45x170 mm jaolla cc 60.
Etummainen kantava palkki kannatetaan 3 tai 4 (?) pylväällä, joko liimapuuta 115x115 tai omia pylväitä 3 kpl 120x45 mm yhteen ruuvattuna.

Toivon, että tämä on ymmärrettävissä ilman piirrosta, koska en ole onnistunut tekemään sellaista digitaalisesti.

Materiaalilista on siis:
45x195 mm kantava palkki
45x170 mm lattiatukipalkit
28x120 mm terassilaudat
115x115 mm pylväät tai vaihtoehtoisesti 120x135 mm

Olen erittäin kiitollinen avusta tähän liittyen. Olen hakenut foorumilta, mutta en ole löytänyt aivan oikeaa.

Pylväät varmaankin riittävät 95x95?

Kyllä, valitse liimapuu tolppiin, se näyttää todennäköisesti parhaalta, jos tolpat ovat yhdestä kappaleesta, ne voivat yleensä hieman halkeilla. Kyllä, 95 pitäisi toimia, mutta ne voivat olla hieman hutjakkaat, kun ne ovat 2,6m pitkiä.

Parvekkeelle mahtuu noin 15 henkilöä, kuvittele lasten juhlivan siellä, kun ette ole kotona, ja kaikki hyppivät musiikin tahdissa. Ajattele myös, että kaikki saattavat heittäytyä kaidetta vasten.

Viimeksi muokattu:
Ajattelin käyttää liimapuupylväitä, koska kuten Krillew sanoo, massiiviset pyrkivät halkeamaan. Tunsin myös, että 95x95 voisi näyttää hieman heiveröiseltä, joten olen eniten ajatellut 115x115. Onko mielipiteitä jännevälistä ja mitoista? Voin käyttää 220 etuosassa parveketta, mutta ikkunoiden ja alakerran parvekkeen oven välinen etäisyys ei anna tilaa enempää kuin 195 mm, joka kiinnitetään seinään.

//Mattias

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.