Hei

Tietääkö kukaan, miten voi laskea, jos liimapuupalkki, joka on 4980*90*450mm, voidaan korvata vastaavalla I-palkin mitalla??? Olen etsinyt netistä ja yrittänyt löytää jotain ohjelmaa, joka vastaisi Moelvenin lagerbalksprogramia mutta teräspalkeille, mutta en ole löytänyt mitään järkevää.

Terveisin
Fredrik

Kyllä, se on oikeastaan vain vähän taulukkojen katselua, mutta se olisi helpottanut, jos olisit ottanut esille vähän enemmän tietoa palkista.

Varastonpituus voi vaihdella hieman, mutta sen ei pitäisi olla mikään
ongelma, jos siirryt puusta teräkseen.

Mitä muuta haluat tietää? Se tulee asentaa kantavan seinän aukkoon.
Pitäisi korvata se vastaavalla I-palkilla. Olen laskenut moelvens-kerrospalkkiohjelmalla, että tarvitsen aiemmin mainitun liimapuupalkin, mutta mielestäni se tulee liian alas. Ja mieluiten I-palkin ei tulisi olla yli 90 mm leveä.

Nyt tiedän, että olen vähän tylsä. Mutta ota yhteyttä rakennusinsinööriin. Voi olla parametreja kuormitustapauksessasi, joita et ajattele. Eli riippumatta siitä, teetkö tämän puu- vai teräspalkilla, tarvitset ammattilaisen laskelman.

Lisäksi tällainen muutos (kantavien osien muutos) vaatii rakennusilmoituksen tekemistä, ja silloin sinun on esitettävä rakennesuunnittelulaskelmat, sekä itse palkille että tuille, ja kuinka paljon kuormitusta ne siirtävät perustukseen, joka voi vaatia vahvistamista.

Ohjelmat Moelvenilta jne. ovat hyviä, jotta voit itse arvioida järkevyyttä (onhan sääli maksaa rakennusinsinöörille saadakseen tietää, että palkki vie puolet kattokorkeudesta). Mutta tarkkaa mitoitusta varten tarvitset ammattilaisen.

Tänään siinä istuu liimapuupalkki, joka on hieman liian heikko (360 mm saa hieman liikaa taipumaa) ja Moelevenin mukaan nykyisten normien mukaan tarvitaan 450 mm. Aikaisemmin tänä vuonna, kun tarkistin, riitti 405 mm. Joku täällä osaa varmasti muuttaa sen mitan, jota etsin, vastaavaksi I-palkiksi. Rakennusilmoitus ja kaikki byrokratia, mitä vaaditaan, jotta taloissa voi muuttaa jotain nykypäivänä, on kunniakasta, mutta... toivon ohjearvoa vastaavalle I-palkille.

Voi olla vaarallista, jos palkki on pitkä ja kapea. Se voi kiertyä ja asettua keskelle lautaa. Keskustele laskentaohjelman omaavan suunnittelijan kanssa.

Protte

Tietääkö joku?

Fredrik Olofsson sanoi:
Mitä muuta haluat tietää? Se asennetaan kantavan seinän aukkoon.
Sen tulee korvata vastaava I-palkki. Olen laskenut moelvenin kanttiharkko-ohjelmalla, että minun tulisi käyttää aiemmin mainittua liimapuupalkaa, mutta se ulottuu liian alas mielestäni. Ja mieluiten I-palkin ei tulisi olla leveämpi kuin 90mm.
Katso, jos löydät arvot Iz, Wz, Zv palkin teknisestä kuvauksesta.

Vahvin I-palkki, jonka maksimileveys on 90, on IPE160 (IPE180 on 91 mm leveä).

Vahvempi ja jäykempi teräspalkki on VKR160x90x8, (vahvin jonka löysin taulukosta, maksimileveydellä 90). VKR-palkki on lisäksi vakaa kieroutumista vastaan, mikä voi olla ongelma I-palkille. Valitse VKR!

Jos riittää heikompi palkki, on monia muita vaihtoehtoja, esimerkiksi VKR160x90x5, VKR140x80x4, mutta oikean palkin valitsemiseksi vaaditaan kunnollista mitoittamista.

Jos sinulla on kuormitukset ja geometria, ehkä joku voi laskea sen.

Miksi juuri 90 mm leveys, HEA-palke on matalampi mutta leveämpi.

Protte

TS:n toivomus viestissä #3 on maksimileveys 90 mm.

Joo tiedän, mutta onko vain niin että vanha puupalkki on 90 vai voiko avata sisäkattoa tai mitä se nyt on ja laittaa sinne leveämmän.

Minä laitoin HEA:n katon snickerietiin ja leikkasin pois 2 cm kipsistä kun vanha puukannattaja oli kapeampi.

Protte

Linjalempi kantavassa seinässä on 16 kN metriä kohden ja aukon keskellä palkin tulee kestää 41 kN.

Tarkoitatko, että aukon keskelle tulee pistekuorma, jonka suuruus on 41 kN?

Kyllä, se tekee niin. Koska kyseessä on moduulisauma, jota normaalisti tukee pylväs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.