Aion vaihtaa ladon lakapaneelikatteen mätänemisen vuoksi ja laitan uudet 25x170 laudat. Vanhat laudat olivat kaikenkokoisia leveyksiä...
Kysymys on kuinka paljon päällekkäisyyttä pitäisi olla pohjalaudoissa, kun asetan uuden katon. Vanhasta katosta ei ole mitään vertailupintaa, koska se oli vähän miten sattuu...
Säästäväisyys puhuu sen puolesta, että pohjalaudat asetetaan mahdollisimman harvaan, mutta toiminta menee tietysti edelle! Katto on vahvempi, kun laudat ovat tiheämmässä. Näiden päälle aion asettaa öljykarkaistun hardboardin, rimoja ja peltiä. Kattoristikoiden väli on 300 cm ja poikittaisten palkkien väli (räystäs, kaksi keskellä ja harja) on 160 cm.
Kuten laitan räystäältä harjalle tarkoitatko? Ei näyttäisi kovin hienolta sisältä Se on vanha navetta ja haluan rakentaa katon uudelleen samalla tavalla...paitsi tiilet...
Mutta jos on ok laittaa raakaponttia tällä tavalla, oletan, että voin laittaa tukilautani melko harvalle. Tyypillisesti 10 cm pohjalautojen väliin ja antaa tukilautojen peittää 3.5 cm jokaisella laudalla.
Minulla oli samanlainen katto osassa edellistä taloani, se oli kalastajan mökki 1800-luvulta.
Alapuulaudoissa oli höylättyjä uria kumpaankin reunaan.
Kuin puoliympyrä, jonka halkaisija on kuin lyijykynällä.
Tämä oli johtamaan pois vettä, joka olisi voinut vuotaa sisään.
Katso tarkkaan kattoasi ja katso, eikö siellä ole jotain vastaavaa!
Alapuolen ja päällepuhan välinen limitys oli noin 30 mm, muistaakseni.
Ja sinun pitäisi nähdä, miten se on asetettu vanhassa katossasi.
Ja kun on kevyt peltikatto, onhan kuormitus ei niin suuri (ellei ole todella paljon lunta).
Ahh det vs silloin kun minulla oli talo, kun vaihdoin katon viime kesänä... Joten minun pitäisi siis jyrsiä pieni ura samalla tavalla silloin... Ajattelin kyllä laittaa massonite metallin alle, mutta ei se ehkä haittaa.