K
Heippa! Olen tekemässä remonttia ja minulla on kysymys. Ajattelin laskea makuuhuoneen kattoa saadakseni sinne sisäänrakennetut spotit. Nykyään minulla on vanhoja rumia lastulevyjä, jotka on tasoitettu eikä ne näytä kovin hyviltä. Ajattelin, että sen sijaan että käyttäisin energiaa nykyisen sisäkaton parantamiseen, haluan rakentaa sen ja laskea, sitten asentaa kokonaan uuden. Kysymys kuuluu, miten tehdään paras tapa? Pitääkö minun tietää missä olemassa olevat tukipuut ovat ennen kuin asennan uudet? Olen täysin noviisi tässä ja en ole löytänyt hyvää selitystä mitä tehdä, jos on jo sisäkatto...

Olen ajatellut käyttää tätä sisäkattoa: https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/takpanel/innertak-p1026

Viimeksi muokattu:
L
Hei, oletko varma siitä, että ne ovat lastulevyjä eivätkä tretex tai muuta? En halua mennä unelmiasi vastaan, mutta upotettujen halogeenivalaisimien suurin suosio on jo ohi, ei vähiten siksi, että ne aiheuttavat paljon vaivaa - oikeastaan olisi todennäköisesti vähemmän työtä sinulle korjata olemassa oleva katto ja sitten asentaa tyylikäs kattovalaisin. Voi jopa olla, että on olemassa tyylikäs vanha puukatto lastulevyjen yläpuolella ja että menetät kattokorkeuden, on ainakin minun mielestäni harmi.

K
L Lärospånet sanoi:
Hei, oletko varma että se on lastulevy eikä tretex tai jotain? En haluaisi vastustaa unelmiasi, mutta sisäänrakennetut kohdevalot ovat olleet suosiossa, ei vähiten siksi, että ne aiheuttavat paljon vaivaa - oikeastaan sinulle olisi todennäköisesti vähemmän työtä korjata olemassa oleva katto ja sitten asentaa tyylikäs kattovalaisin. Voi jopa olla, että lastulevyjen yläpuolella on hieno vanha puukatto ja että menetys kattokorkeudessa on jotain, jota mielestäni on sääli.
Olet aivan oikeassa! Olen jo tutkinut netistä ja tajusin myös, että sisäänrakennetut kohdevalaisimet ovat oikeastaan pois muodista. Olen nähnyt kattovalaisimia kohdevaloilla, joita voi itse rakentaa, ja ajattelin tehdä sen sijaan.

Siitä puheen ollen, minulla on uusi kysymys. Voinko asentaa uuden sisäkaton vanhan päälle? Kunhan ei mene muovin läpi, vai miten?

Ja katso, olet oikeassa. Se on tretex.

• Tykkään
Lärospånet
  • Laddar…
L
K kimjohanss sanoi:
Olet aivan oikeassa! Olen jo selannut netissä ja tajuan myös, että upotettujen spot valojen asentaminen on melko vanhanaikaista. Olen nähnyt kattolamppuja spot-valoilla, jotka voi rakentaa itse, ja olen ajatellut niitä sijaan.

Sen sanottuani minulla on uusi kysymys. Voinko asentaa uuden sisäkaton vanhan päälle? Kunhan ei mene muovin läpi, vai?

Ja katsopa sitä, olet oikeassa. Se on tretex
Esiin sorkkarauta - sinulla voi olla talon kaunein katto yläpuolella! (kuinka vanha talo on?)

K
L Lärospånet sanoi:
Fram med kofoten - du har kanske snyggaste taket därovanför! (hur gammalt är huset?)
Nja, är helst sugen på att byta till nytt då det har luktat som f-n här! Talo on rakennettu 69!

L
K kimjohanss sanoi:
Olet aivan oikeassa! Olen jo katsonut netistä ja tajunnut, että upotettujen spottilamppujen rakentaminen on mennyttä aikaa. Olen nähnyt kattolamppuja, joissa on spotteja, jotka voi itse rakentaa, ja olenkin harkinnut sitä vaihtoehtoa.

Sen sanottuani minulla on uusi kysymys. Voinko asentaa uuden sisäkaton vanhan päälle? Kunhan ei mene muovin läpi, eikö?

Ja kas kummaa, olet oikeassa. Se on tretexiä
K kimjohanss sanoi:
No, olen mieluummin vaihtamassa uuteen, koska täällä on haissut ihan kamalalta! Talo on rakennettu vuonna 69!
Jo, mutta ethän halua rakentaa vanhan, tunkkaisen tretexin päälle - se on kuin sieni, joka kerää hajua. Tupakoinnin hajua? Vuonna 69 - silloin luultavasti on vain ponttilautaa yläpuolella, mutta se toimii erinomaisesti rakentaa suoraan päälle hienoja lautoja tai levyjä, joita löysit.

K
L Lärospånet sanoi:
Jo men då vill du väl inte bygga in ett gammalt sunkigt tretex - det är ju som en svamp som binder lukt. Lukt från rökning? 69 - då finns det nog bara råspont ovanför men det blir ju utmärkt att bygga direkt på med snygga bräder eller skivorna som du hittade.
Totta! Juuri niin, ja paljon lastuja ullakolla, jotka ovat ikäviä leikkiä :(

L
K kimjohanss sanoi:
Totta! Juuri niin, ja paljon haketta joka on ylhäällä ullakolla ja se on tylsä leikkiä sen kanssa :(
Joten ullakon lattia on eristetty irtonaisella sahanpurulla tai höylälastulla, jotka nekin haisevat?

K
L Lärospånet sanoi:
Joten ullakko on eristetty löyhästi makaavalla sahanpurulla tai höylänpurulla, joka haisee myös?
Ei, se ei haise. On entisen omistajan savunhaju.

L
K kimjohanss sanoi:
Ei, se ei haise. On savun haju edelliseltä omistajalta.
Täsmälleen, mitä tarkoitin. Haju onkin kiltimpi sana :)

K
L Lärospånet sanoi:
Juuri niin, mitä tarkoitin. Tuoksu onhan kiltti sana :)
Siis se ei haise/tuoksu, vain seinät (tapetit) ja katto tekevät.

L
K kimjohanss sanoi:
Eli se ei haise/tuoksu, vain seinät (tapetit) ja katto tekevät niin
Ok, ymmärsin että puru tuolla ylhäällä haisi myös. Mutta tarkoitit ehkä, että se romahtaa alas, jos poistat tretexin? Jos raakapontti on harva, niin niin voi käydä (ja jos yläkerran eristys on suoraan aluskerroksen raakapontin päällä). Voi olla, että sinun täytyisi maalata seinät estomaalilla päästäksesi eroon hajusta (jos et revi tapetteja alas myös (ja se puolestaan riippuu siitä, mitä sinulla on tapetin alla - siellä voi olla myös tretexiä).

L
Ehkä sinulla on vain glesspont yläpuolella tretexen muuten? Kirjoitit jotain muovista, joten ehkä olet ollut ylhäällä ullakolla ja selvittänyt tarkalleen mitä kerroksittain on löyseristeen alla?

K
L Lärospånet sanoi:
Ok, käsitin, että ylhäällä oleva puulastu haisi myös. Mutta tarkoitit ehkä, että se tulee putoamaan alas, jos poistat tretexin? Kyllä, jos ponttilaudoitus on harva, se voi tapahtua (ja jos yläpuolella oleva eristys lepää suoraan alusrakenteen ponttilaudoituksessa).
Saattaa olla, että sinun täytyy maalata seinät sulkumaalilla päästäksesi eroon hajusta sieltä (ellet revitää tapetteja pois (ja se puolestaan riippuu siitä, mitä sinulla on tapetin alla - siellä voi myös olla tretexiä).
Ei, vintillä ei haise mitään, vain itse huoneessa.

Juuri niin! Puulastu tulee mukanan sisäkattoon, jos otan sen pois, koska muovi on kiinni tretexissä (tarkistin vintillä kaiken lastun alta).
Olen sulkenut ja maalannut sekä tapetoinut tässä huoneessa. Voinko siksi olla sulkematta kattoa ja asentaa uudet kattopaneelit suoraan tretexin päälle? Vai pitääkö minun rakentaa uusi kehikko?

L
K kimjohanss sanoi:
Ei, vintillä ei haise miltään, vaan ainoastaan itse huoneessa.

Juuri niin! Purut tulee alas sisäkaton mukana, jos poistan sen, koska muovi on kiinnitetty tretexiin (katsoin vintiltä kaikkien purujen alta). Olen estomaalannut ja maalannut, sekä tapetoinut tämän huoneen. Voinko estomaalata katon ja laittaa uudet kattopaneelit suoraan tretexin päälle? Vai pitääkö minun tehdä uusi runko?
Kyllä, estomaalaa tretex siinä tapauksessa. Voitko ylhäältäpäin selvittää höylälaudan paksuuden? Ja tarkistaa, onko se harva vai tiheä - jos se on harva, mittaa cc-välimatkat). Pitäisi mennä hyvin ruuvata Byggmax-levyt, kunhan et käytä liian pitkiä ruuveja, jotta et tee reikiä muoviin (sekä mittaat, missä kohtaa puu on, jos se on oikeasti harva höylälauta). Myös koolaukset pitää kiinnittää johonkin, joten mielestäni yhtä hyvin voi jättää sen väliin. Jos tretex on vain hieman vahingoittunut ja ei kupruile koko katon alueella, siitä pitäisi tulla tasainen ja hyvä alusta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.