Jos päätän käyttää teräsprofiileja (olen miettinyt vaihtamista puuprofiileista teräsprofiileihin, sitten takaisin puuprofiileihin ja taas teräsprofiileihin, koska se vaikuttaa yksin rakentajana helpommalta ja hallittavammalta) alakaton laskemiseen. Miten minun tulisi sitten ajatella, kun tulen säätämään laajemmissa/pidemmissä huoneissa (esim. 4 x 3.80m)?

Haluan laskea kattoa mahdollisimman vähän ja haluan pienoisvalaisimet. Ajatuksena on kiinnittää kiskot seinään ja asettaa profiilit niiden väliin. Teräskiskoja ja profiileja on saatavilla byggmaxissa 3 metrin pituuksina. Jatkaako profiileja, jotka eivät ulotu toiselle puolelle, jossa toinen teräskisko sijaitsee? Riittääkö kiinnittää rei'itetty teräsnauha profiileihin (mikä etäisyys) kiskojen välillä?

Vai tulisiko käyttää seinäkiskoja, primääriprofiileja ja hattuprofiileja pelkkien seinäkiskojen ja profiilien sijaan?

seinäkiinnikkeet, pääkoolaus ja hattuprofiilit sanoisin... Vaihtoehtoisesti voit kiinnittää koolaukset kattoon ruuvilla/prikka...

Jos kiinnitän koolaukset suoraan kattoon, niin ongelma voi olla, että se ei ehkä ole täysin vaakasuora, jos oletan, että betonikatto ei ole 100% vaakasuorassa. Sitten tulee seuraava kysymys. Näkyisikö jotain, jos katon tasoero on muutaman senttimetrin toiselta puolelta toiselle?

Kuinka tiheästi kiinnitysten katossa tulee olla kiinni koolauksissa?

Viimeksi muokattu:
Jos kuitenkin vaihdetaan takaisin puuhun....
Voiko kattoon kiinnittää 28x70 ja niiden päälle poikittain samanlaiset 28x70 cc 30? Jos voi, kuinka tiheään koolaukset pitäisi asettaa?

30cc on suositus, mutta olen aina käyttänyt 45 ja 90 levyjä. Pidä silmällä etäisyyksiä ja käytä kiiloja saadaksesi sen tasaiseksi niin sen pitäisi onnistua hyvin. Sääntöjen mukaan ei saa käyttää muovitulppia katossa palovaaran takia, koska ne voivat sulaa ja katto romahtaa.

30cc on suositus, mutta olen aina käyttänyt 45 ja 90 levyjä.
Pidä etäisyydet kunnossa ja käytä kiiloja saadaksesi sen tasaiseksi, niin sen pitäisi onnistua hyvin.
Sääntöjen mukaan ei saa käyttää muovitappeja katossa, koska palovaaran vuoksi ne voivat sulaa ja katto voi pudota alas.

anders07 sanoi:
30cc on suositus, mutta olen aina käyttänyt 45 ja 90 levyjä.
Pidä etäisyys hallinnassa ja käytä kiiloja saadaksesi sen tasaiseksi, jotta se toimii hyvin.
Sääntöjen mukaan ei saa käyttää muovitappeja katossa paloturvallisuuden vuoksi, koska ne voivat sulaa ja katto voi pudota.

ajattelin enemmänkin etäisyyttä koolaukselle, jotka kiinnitetään suoraan kattoon. Ei niille koolauksille, joihin kiinnitetään kipsi. Eli koolaukset, joihin kiinnitetään gles.

28 mm puutavaralla en laittaisi yli max. 45cc siellä myöskään.

Katselin vähän http://www.europrofil.se/index.php?page=fribaerande-2
Asennuskuva kattorakenteesta: seinäkisko, banditeräs ja kattopaneelit, jotka lepäävät seinäprofiileilla ilman poraamista kattoon.

Olenko ymmärtänyt oikein, että tuolla tekniikalla ei kiinnitetä mitään kattoon? vaan käytetään ainoastaan nauhaterästä tai toissijaista sääntöpalkkia, joka makaa seinäkiskon yläreunalla? Jos näin, ei tarvitsisi porata erityisen paljon.

andreas.mehlin sanoi:
Jos kiinnitän tukipuut suoraan kattoon, ongelmana voi olla, ettei se ehkä tule täysin vaakasuoraan, jos betonikatto ei ole 100% suorassa. Sitten tulee seuraava kysymys. Näkyisikö jotain, jos katto poikkeaa senttimetrin toiselta puolelta toiselle?

Kuinka tiheästi katossa kiinnitysten tukipuihin tarvitsee olla?
Jos mielestäsi näyttää suoralta nyt, niin luultavasti se näyttää suoralta myös tukipuiden ja levyjen kanssa. Mutta senhän voi tarkistaa vesivaa'alla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.