Aion laskea katon korkeutta asunnossa, jossa on nykyään betonikatto.
Se tulee olemaan eteisessä, keittiössä ja olohuoneessa.

Kysymys kuuluu, miten teen kehikon (puusta) ja asetan kipsilevyt.
Ajattelin tehdä kehikon 45x45 cc 30

Käsittääkseni kehikon voi tehdä eri tavoin.
Jotkut kiinnittävät jokaisen kehikon osan kattoon.
Toiset tekevät kehyksen ja kiinnittävät kehikon osat kulmaraudoilla kehykseen.
Toiset kiinnittävät ohuempia kehikon osia (gles?) suoraan kehikon päälle, mikä sinänsä rakentaa 28mm enemmän. Tässä sähköjen vetäminen on helpompaa, kun ylhäällä on tilaa?

Mikä olisi paras ja helpoin vaihtoehto, jos lähtökohtana on pohjapiirustukseni?
Pitäisikö kipsilevyjen kulkea samaan suuntaan kaikkialla? Mikä on paras vaihtoehto pohjapiirustuksen mukaan?
Asunnon pohjapiirros, jossa on keittiö, eteinen ja olohuone; mitat 360 cm, 200 cm, 400 cm. Ikkunat on merkitty keittiössä ja olohuoneessa.
 
Se riippuu hieman siitä, kuinka tasainen katto on nykyään ja kuinka paljon olet valmis laskemaan sitä. Betonilaatat ovat harvoin täysin tasaisia ja suoria, joten yleensä on parasta rakentaa kehys seinien ympärille, jonka saat vaakasuoraan vesivaa’alla.

Aseta sitten puukoolaukset (pidän niitä helpoimpina), jotka laitat suoriksi vesivaa’alla. Käytä puukiiloja, jos jossain kohtaa on rakoa.

Ei ole väliä, miten asetat liitokset, mutta suunnittele niin, että gyproc-levyjä menee mahdollisimman vähän. Käytä 90 leveitä levyjä, niin ne ovat helpompia käsitellä, jos kuitenkin käytät 30 cc.

Käytän yleensä tavallisia gyproc-levyjä enkä kattogipsiä (joka on vaikeampi tasoitella hyvin).

Jos haluat laskea kattoa mahdollisimman vähän ja sinulla on silti tilaa sähkölle, niin höylätty 22 mm puutavara on riittävä, mutta silloin voit saada katon, joka aaltoilee, jos betoni ei ole tasainen.

Sitten on jokin paloturvallisuussääntö, joka sanoo, että katon ei pitäisi pudota tulipalossa, ja siksi et saa käyttää muovi-/nailontulppia katossa, mutta kuinka moni noudattaa sitä, onkin toinen kysymys...
 
Voin lisätä, että jos haluatte samalla hieman äänieristystä yläkerrasta (jos sellainen on), on olemassa "äänieristysrimat" teräskiinnikkeillä...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.