Hei,

Olen nyt lukenut valtavasti viestejä, mutta en ole tullut yhtään viisaammaksi siitä ja alan vahvasti uskoa, että minulla on joku kirjainyhdistelmä.
Haluan laskea koko asunnon kattoa paitsi kylpyhuonetta ja samalla haluan piilottaa katon alla olevan ilmanvaihdon, joka tällä hetkellä koostuu näkyvillä olevista pyöreistä spiraaliputkista. LED-spotit pitäisi asentaa ja sähköt sekä kaapelit nostaa myös kattoon.

Spiraaliputket vaihdetaan neliömäisiin PVC-pakoputkiin ja ne ovat 50 mm korkeita.

Nyt ahdistukseen....

Tiedän, että voi käyttää tavallisia puurunkoja, mutta 45 mm ei riitä peittämään ilmanvaihtoa, joten minun täytyy tällöin lisätä 22X45 rima puurunkoon saadakseni riittävän korkeuden.
Miten kiinnitän 45X45 puun parhaiten ja turvallisimmin betonikattoon?
Laajeneva naula?
Riittääkö 45x45? vai tarvitseeko paksumpaa? Kaapelit vedetään joko poraamalla runkoon tai tekemällä "aukkoja" rimoihin....

Kuitenkin tulee paljon poraamista kattoon kiinnittämiseksi, joten aloin vilkuilla peltirakenteita.

Mutta haluan laskea mahdollisimman vähän ja jotkin seinät ovat kipsiä, mikä johtaa siihen, että saattaa tarvita "roikkuvaa" kattoa. MUTTA näillä katoilla on maksimikantama, jos olen ymmärtänyt oikein? Lasketaanko kantama ensisijaisen vai toissijaisen perusteella?

Ensisijainen on kiinnitettävä reikä- tai teräsnauhalla kattoon, joka sitten taivutetaan 90 astetta ja kiinnitetään ensisijaiseen rakenteeseen. Miten kiinnitän teräsvyön/reikälevyn kattoon?
Täytyykö olla rakoa ensisijaisen ja katon välillä vai voinko nostaa ensisijaisen rakenteen suoraan ylös kattoon ja kiinnittää sen kahdella ruuvilla reikävyön läpi? Tämän tarkoituksena on vähentää kokonaiskorkeutta.
Tuntuu, että ensisijainen rakenne saattaa taipua, mutta ehkä siksi seinien ympärillä on myös "kiskoja" vakauden vuoksi? Mutta onko ok käyttää näitä kiskoja seinien ympäri myös siellä, missä on kipsiä?

On melko paljon painoa, joka on kannateltava, ja jos laskelmani pitävät paikkansa, paino on reilusti yli 600 kg.

Koska kattokorkeus on rajallinen, mietin, voisiko käyttää masoniittia/hardboardia kipsin sijaan ja ehkä vahvistaa maalarin kankaalla?

Olisin kiitollinen, jos joku ystävällinen sielu voisi ohjata minua niin, että ahdistus katoaisi (viski ei auta) =)

Viimeksi muokattu:
blizzard sanoi:
Haluan laskea katon koko asunnossa paitsi kylpyhuoneessa, ja samalla haluan piilottaa katon alla olevan ilmanvaihdon, joka tällä hetkellä koostuu päälleasennettavista spiraaliputkista. LED spotit asennetaan, ja myös sähkö ja kaapelit tulee asentaa kattoon.

Spiraaliputket vaihdetaan neliskulmaisiin PVC-putkiin ja ne ovat 50 mm korkeita.
Missä spiraaliputket sijaitsevat?
Mistä spiraaliputket lähtevät?

Jos spiraaliputket menevät liesituulettimesta/huuvasta/poistoilmasta lieden yläpuolelle, on kyseessä imukanava, ja imukanavan on oltava spiraaliputkista. Jos imukanava jaetaan useiden asunto-osakeyhtiöiden kanssa, koko pituuden tulee olla palosuojattu vähintään EI15.

Edit: lue tämä ketju
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=236109

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Mats38
  • Laddar…
Aja metalliprofiileilla sen sijaan. Voit käyttää 70mm sen sijaan, että käyttäisit 22+45. Ripustaa profiilit kattoon ei ole mikään ongelma kantavuuden suhteen. Käytä naulatulppaa tai tulppaa ja ruuvia.

Larsa sanoi:
Käytä mieluummin metallirunkoja. Voit käyttää 70mm sen sijaan, että käytät 22+45. Ei ole mikään ongelma ripustaa runkoja kattoon kantavuuden suhteen. Käytä naulatulppaa tai tulppaa ja ruuvia.
Olen samaa mieltä Larsan kanssa tästä asiasta...

Kuitenkin mielestäni naulatulpat ja metallirunko on huono yhdistelmä - Se on mahdollista, mutta voi helposti käydä niin, että tulppa menee rungon läpi. Joten olen käyttänyt naulauskiiloja muutaman kerran hyvällä menestyksellä.

Spikexpander-kuva rakennusprojektia varten, korostaen sen käyttöä metallikehikoiden kanssa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Mats38 ja 1 muu
  • Laddar…
Demmpa sanoi:
Missä spiraaliputket ovat? Mistä spiraaliputket lähtevät?
Keittiössä minulla on venttiili, joka on kiinni seinässä poisto ilman kanssa. Sen sijaan spiraaliputki on tarkoitettu muille huoneille asunnossa ja se on tuloilmaputki näissä, ja putket menevät seinän läpi vaatekaapissa ja ulos asuntoon. Luulen, että pitäisi olla rauhallinen käyttää tavallisia pvc-putkia asuntoon tuloilman kanssa?

Larsa sanoi:
Käytä metalliprofiileja sen sijaan. Voit käyttää 70mm:n sijasta 22+45. Profiilien ripustaminen kattoon ei ole mikään ongelma kantokyvyn suhteen. Käytä naulaustulppia tai tulppia ja ruuveja.
Moi Larsa,

Mutta jos käytän 70mm:n ensisijaista teräsprofiilia, minun täytyy sitten käyttää toissijaista, joka on vähintään 25 mm, ja silloin olemme 95mm + 13 mm kipsi = 108 mm.

Voisi ehkä käyttää vain ensisijaisia profiileja ja jättää toissijaisen pois? Haluaisin laskea mahdollisimman vähän.

Ja onko OK, jos käytetään reikänauhaa ja painetaan ensisijainen tiukasti kattoa vasten ja kiinnitetään reikänauha ensisijaiseen? En siis halua "heiluri" ensisijaiseen...
Katso liitetty kuva nähdäksesi mitä tarkoitan =) Kaavio, joka näyttää primäärisen stålregelin kiinnityksen betonielementtipintaan käyttäen nauloja/ruuveja, laattavyötä ja ilman riippuvaa osaa.

slacker sanoi:
Samaa mieltä Larsa kanssa tästä...

Mielestäni kuitenkin piikkitappi ja metalliprofiili ovat huono yhdistelmä - Se toimii, mutta on helppo, että tappi menee profiilin läpi. Joten naulauslaajennusta olen käyttänyt pari kertaa hyvällä tuloksella.

[kuva]
Terve Slacker,

Kiitos tiedoista. Aion käyttää naulauslaajennusta ja täysin metallista. MUTTA joskus laajennuksia myydään ilman naulaa Spikexpander metallinen pinta, ilman spikkiä, keskustelussa kiinnitysratkaisuista.
Tarkoittaako se, että pitäisi kiinnittää myös naula?

blizzard sanoi:
Terve Slacker,

Kiitos tiedosta. Tulen todennäköisesti käyttämään spikexpanderia, ja kokonaan metallista. MUTTA joskus myydään expandereita ilman spikiä [kuva]
Onko tarkoitus, että pitäisi myös työntää sisään spik?
Pitää paikkansa, että on myös tuollainen vaihtoehto - Käytän sitä, joka on "täydellinen", kuten näytin kuvassa, koska siinä on isompi pää litteällä kauluksella ja se on vähemmän todennäköinen repimään peltiä.

Voit ehkä kokonaan ohittaa primäärin, jos valitset laittaa nauhaa kaikille sekundääreille - se on hieman enemmän työtä koko homman kohdistamisessa, mutta se säästää ehdottomasti kattokorkeudessa.
Sitten asettaisin varmaan L-Profiilit huoneen ympäri ja sitten sekundäärit näihin laittaakseni patenttinauhan kaikkiin sekundääreihin ja sitten kattoon.

Ymmärrätkö =)

slacker sanoi:
Hänger du med =)
Hei taas,

Olen juuri saanut mustaa valkoisella siitä, että olen hidas =) Ymmärrän sen, mitä kirjoitit L-profiileista ympärillä, mutta minulla on kipsilevyseinä, joka ei ehkä ole kaikkein vakain ja tukevin. Aion siis yrittää kiinnittää "kehyksen" kattoon sillä puolella, missä kipsilevyseinä kulkee.
Täytyyhän sen onnistua kulmarautojen avulla?
Voisiko L-profiilin sijaan käyttää tavallista kiskoa (lattialle ja katolle, kun tehdään sisäseiniä)?

Sekundaareissa mielestäni on kyse hattuprofiilista tai tavallisesta teräsprofiilista, jota käytetään seinään? Mutta miten ihmeessä kiinnittää teräsnauhalla, jos käyttää hattuprofiilia? Ehkä hattuprofiilin voisi jättää kokonaan pois ja käyttää vain tavallisia peltilistoja?

Kiitos, että olette ottaneet aikaa vastata =)

Mitä tulee kipsiseinään, siinä on myös koolaukset - Jos osuu johonkin niistä, pitäisi sujua hyvin, ellei seinässä ole jo OSB:tä? Kiinnitys kattoon käy myös ja kulmarauta ei ole ollenkaan huono. Tavallinen kisko ja L profiili ovat oikeastaan sama asia - Käytän yleensä L profiilia, koska se on vähän halvempaa. Utläggen, kuten minä niitä kutsun, maksavat vähän enemmän.

Sekundaarit ovat hattuprofiilit täysin oikein - Seinäkenkiin tarkoitettuja koolauksia kutsun pelti- tai teräskoolaukseksi eikä muuksi. Kiinnität peltinauhat kattoon jollain tapilla/ruuvilla, ja nauhan voit sitten ruuvata kiinni "blåbär" (itselävistävä koneruuvi), kutsutaan kai myös "knort" (!?), kuten olen kuullut, pelti-säätimeen, ja sen voi helposti kääntää sekundaarin ympäri.

Ainoa haittapuoli, jonka näen tavallisten pelti-säätimien käytössä katossa on, että ei ole tukea kehyksen huulle, toisin sanoen, kun levyt kohtaavat kehyksessä ja ruuvataan kiinni, voi syntyä porrasvaikutus, koska ruuvein kiinnitettävä huuli saa tukea vain yhdeltä puolelta. Mutta se varmasti toimii - En ole itse kokeillut...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.