2 873 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Lasikatto liimapuulla, mitoitusapua.
Hei
Aion rakentaa lasikaton, jonka leveys on 312 ja 317 cm välillä. Pituus on 450 cm.
Haluaisin mieluiten 4 osastoa, jolloin lasin leveys olisi 75-76 cm. Tällä tavalla lasit tarvitsevat hieman välimatkaa palkkien väliin kiinnitystä varten. Olen jo tarkastanut lasin ja se on todennäköisesti 6 mm tai enintään 8 mm.
Olen harkinnut laminoitujen puupalkkien käyttöä kooltaan 56x225, jotta voisin välttää pitkien pituuksien puolivälissä tapahtuvat saumat, ja tarvittaessa niitä voi tukea 2-3 paikassa. Sisempi pituus ruuvataan kiinni julkisivuun, ulompi pituus lepää kolmella pilarilla 1,5 metrin välein.
Olen tutkinut, mitä ne kestävät, ja niiden sanotaan kestävän 0,4 kn/m², mikä mielestäni vastaa 40 kg/m² (pitääkö tämä paikkansa?). Tietojeni mukaan lasin paino on 15-20 kg/m² paksuudesta riippuen.
Asun Etelä-Skoonessa, joten lumi ei ole asia, josta minun täytyy murehtia liikaa.
Onko kenelläkään hyvää tietoa laminoidun puun kantavuudesta tai muuta palautetta asiasta?
Aion rakentaa lasikaton, jonka leveys on 312 ja 317 cm välillä. Pituus on 450 cm.
Haluaisin mieluiten 4 osastoa, jolloin lasin leveys olisi 75-76 cm. Tällä tavalla lasit tarvitsevat hieman välimatkaa palkkien väliin kiinnitystä varten. Olen jo tarkastanut lasin ja se on todennäköisesti 6 mm tai enintään 8 mm.
Olen harkinnut laminoitujen puupalkkien käyttöä kooltaan 56x225, jotta voisin välttää pitkien pituuksien puolivälissä tapahtuvat saumat, ja tarvittaessa niitä voi tukea 2-3 paikassa. Sisempi pituus ruuvataan kiinni julkisivuun, ulompi pituus lepää kolmella pilarilla 1,5 metrin välein.
Olen tutkinut, mitä ne kestävät, ja niiden sanotaan kestävän 0,4 kn/m², mikä mielestäni vastaa 40 kg/m² (pitääkö tämä paikkansa?). Tietojeni mukaan lasin paino on 15-20 kg/m² paksuudesta riippuen.
Asun Etelä-Skoonessa, joten lumi ei ole asia, josta minun täytyy murehtia liikaa.
Onko kenelläkään hyvää tietoa laminoidun puun kantavuudesta tai muuta palautetta asiasta?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mikä kestää kuorman 0,4 kN/neliömetri? Toimii hyvin käyttää liimapuuta 56x225 kattopalkkeina. Etupuolelta ne pitäisi kiinnittää liimapuu kantavaan palkkiin, joka lepää pilareilla 1,5 m etäisyydellä. Riittää käyttää 42 mm liimapuuta kantavaan palkkiin. Se näyttää siisteimmältä, jos myös tämä on 225 mm korkea.
56x225 limträ ska klara den längden med den belastningen enligt Svenskt trä.J justusandersson sanoi:
Jag kommer nog inte kunna ha 1,5 mellan stolparna så överväger en större dimension på bärlinan.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
0,4 kN/m² on suunnilleen sama kuin 40 kg/m², se on oikein. Sen sijaan on täytynyt olla jokin väärinkäsitys, koska palkin kuormituskapasiteetti on täysin riippuvainen sen jännevälistä.
katsoin tämän taulukon ja täällä luin kantokyvyn. Eli jos minulla on 56x225 niin sillä kestää 4,75m jänneväli 1200cc:llä. Vai luenko väärin? ja minullahan pitäisi olla vain noin 750ccJ justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen jo tarkistanut, että 56x225 riittää kattopalkkeihin. En vain ymmärtänyt, mistä 0,4 kN/neliömetri tuli. Mutta nyt ymmärrän sen.
Klikkaa tästä vastataksesi