Hei

Aion rakentaa lasikaton, jonka leveys on 312 ja 317 cm välillä. Pituus on 450 cm.

Haluaisin mieluiten 4 osastoa, jolloin lasin leveys olisi 75-76 cm. Tällä tavalla lasit tarvitsevat hieman välimatkaa palkkien väliin kiinnitystä varten. Olen jo tarkastanut lasin ja se on todennäköisesti 6 mm tai enintään 8 mm.

Olen harkinnut laminoitujen puupalkkien käyttöä kooltaan 56x225, jotta voisin välttää pitkien pituuksien puolivälissä tapahtuvat saumat, ja tarvittaessa niitä voi tukea 2-3 paikassa. Sisempi pituus ruuvataan kiinni julkisivuun, ulompi pituus lepää kolmella pilarilla 1,5 metrin välein.

Olen tutkinut, mitä ne kestävät, ja niiden sanotaan kestävän 0,4 kn/m², mikä mielestäni vastaa 40 kg/m² (pitääkö tämä paikkansa?). Tietojeni mukaan lasin paino on 15-20 kg/m² paksuudesta riippuen.

Asun Etelä-Skoonessa, joten lumi ei ole asia, josta minun täytyy murehtia liikaa.

Onko kenelläkään hyvää tietoa laminoidun puun kantavuudesta tai muuta palautetta asiasta?

Mikä kestää kuorman 0,4 kN/neliömetri? Toimii hyvin käyttää liimapuuta 56x225 kattopalkkeina. Etupuolelta ne pitäisi kiinnittää liimapuu kantavaan palkkiin, joka lepää pilareilla 1,5 m etäisyydellä. Riittää käyttää 42 mm liimapuuta kantavaan palkkiin. Se näyttää siisteimmältä, jos myös tämä on 225 mm korkea.

J justusandersson sanoi:
Vad är det som klarar lasten 0,4 kN/kvm? Det fungerar bra att använda limträ 56x225 som takbalkar. Framtill bör de fästas in i en bärlina av limträ som vilar på stolpar med 1,5 m avstånd. Det duger att använda 42 mm limträ till bärlina. Det ser snyggast ut om även denna är 225 mm hög.
56x225 limträ ska klara den längden med den belastningen enligt Svenskt trä.
Jag kommer nog inte kunna ha 1,5 mellan stolparna så överväger en större dimension på bärlinan.

0,4 kN/m² on suunnilleen sama kuin 40 kg/m², se on oikein. Sen sijaan on täytynyt olla jokin väärinkäsitys, koska palkin kuormituskapasiteetti on täysin riippuvainen sen jännevälistä.

J justusandersson sanoi:
0,4 kN/kvm on suunnilleen sama kuin 40 kg/kvm, se on oikein. Kuitenkin täytyy olla jonkinlainen väärinkäsitys, koska palkin kantokyky riippuu täysin sen jännevälistä.
katsoin tämän taulukon ja täällä luin kantokyvyn. Eli jos minulla on 56x225 niin sillä kestää 4,75m jänneväli 1200cc:llä. Vai luenko väärin? ja minullahan pitäisi olla vain noin 750cc

• Sovelluksen käyttöliittymä limipalkkien mitoituksesta, kuvassa kattorakenteen kaavio. Valittuna keskietäisyys 600 mm, vapaapituus 4,5 m.
  • Näyttökuva lathund-sovelluksesta, joka esittää kattopalkkien mitoitusta ja vapaita pituuksia eri keskipisteväleillä ja lumikuormapainotuksella.
Olen jo tarkistanut, että 56x225 riittää kattopalkkeihin. En vain ymmärtänyt, mistä 0,4 kN/neliömetri tuli. Mutta nyt ymmärrän sen.

• Tykkään
D_ReSk
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Olen jo tarkistanut, että 56x225 riittää kattopalkkeisiin. En vain ymmärtänyt, mistä 0,4 kN/kvm tuli. Mutta nyt ymmärrän.
kiitos panoksestasi!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.