Aion asentaa lämmityskaapelin saapuvaan makeaan veteen kesämökillämme.

Vesijohto kulkee maanpinnan yläpuolella (eristettynä) noin 4 m talon alla ja sitten noin 30 m maan alla kaivoon asti, jossa luovutuspiste on. Kaivossa on pakkasvapaa, joten ei huolia siellä.

Oikeastaan nämä 4 ensimmäistä metriä maanpinnan yläpuolella ovat ongelma ja juuri siellä se yleensä jäätyy. Meillä on tällä hetkellä ulkoinen lämmityskaapeli, mutta se ei toimi hyvin.

Kuten sanoin, ajattelen nyt asentaa lämmityskaapelin putken sisälle. Mietin ostavani 25 m lämmityskaapelin ja varmistavani, että se on rauhallinen ja turvallinen lähes koko matkan kaivolle asti. En halua ostaa 30 m, koska en ole varma vesijohdon tarkasta pituudesta ja se voi mennä pieleen, jos se on yksinkertaisesti liian pitkä.

Kysyin eräältä putkimieheltä, että modernit lämmityskaapelit ovat itsesäätyviä koko kaapelin pituudelta. Eli että se vain lämmittää siellä missä tarvitaan. Pitääkö se paikkansa?

Olen lukenut tuotekuvauksia koko aamupäivän eri malleista enkä löydä mitään tietoa, joka viittaisi siihen.

Kun esimerkiksi luen Frostvakt 10:stä, siellä sanotaan, että se on itsesäätyvä, mutta yhtä kaikki he suosittelevat termostaatin käyttöä. He kirjoittavat myös, että aina saa korotetun veden lämpötilan, kun se on kytkettynä.

En käsitä, miten tämä sopii yhteen itsesäätyvyyden kanssa. Silloinhan sen pitäisi sammua, ei kuluttaa virtaa eikä nostaa veden lämpötilaa, jos sen ei tarvitse olla aktiivinen.

Jos ne eivät ole itsesäätyviä koko johdon pituudelta, ehkä minun pitäisi vain asentaa lyhyempi kaapeli, sinne missä sitä oikeasti tarvitaan ihan yksinkertaisesti säästääkseni hieman sähköä. Tulen myös asentamaan termostaatin, käytän uudelleen sitä, joka minulla on ulkoisessa kaapelissa.

Otan kiitollisena vastaan tietoa tästä joltakin, jolla on kokemusta.

Seuraava keskusteluketju tulee koskemaan termostaattiohjausta. Nyt haluan ensisijaisesti apua kaapelin valinnassa ja tietoa siitä, miten ne toimivat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.