Ensimmäinen viesti täällä, mutta olen lukenut foorumia jo melkein puoli vuotta, no niin. Olen siivonnut kellarin, ja nyt jäljellä on vain vanha lämminvesivaraaja. Isäni uskoo, että se on eristetty asbestilla ja miettii asbestinpoistofirman palkkaamista purkamista varten. Nyt kysymys on, pitääkö tämä paikkansa? Jotta voisin saada tämän kappaleen ulos, minun on jaettava se kahtia ja otettava ulos kahdessa osassa (tai pienemmissä).
Ensimmäinen viestini myös... Ainoa tapa tietää, onko kyseessä asbesti vai ei, on jättää näyte analysoitavaksi. Muuten voi tehdä enemmän tai vähemmän päteviä arvauksia valmistusvuoden perusteella ... Yksityishenkilönä ei ole laitonta puhdistaa asbestia itse, mutta jos aiot leikata/sahata/murtaa sitä, sitä ei ehkä suositella.
Todennäköisesti se ei ole asbestia. Ehkä voi avata varovasti reunasta tarkistaakseen. Sen sijaan putkieristeessä on todennäköisesti asbestia. Tietysti YKSITYISHENKILÖNÄ voi purkaa sen itse, mutta en suosittele sitä.
Olen nyt avannut ja tarkistanut, että säiliö on eristetty tavallisella eristyksellä. Joten se poistetaan mahdollisimman pian.
Mutta putket ovat kylläkin asbestieristettyjä. Jos olen oikeassa, sillä ei ole väliä niin kauan kuin en työskentele tai riko niitä? Joissakin kohdissa voi nähdä suoraan putkieristykseen, missä "suojakangas" on poissa...ehkä sen voi vain teipata päälle? Uskaltaako sellaista huonetta käyttää yksinkertaisesti?
Asbesti ei ole vaarallista, asbestipöly on vaarallista...
Niin kauan kuin et mene koskettelemaan ja porailemaan asbestista tehtyjä asioita, se on täysin turvallista! ja sitä ei todellakaan tee päivittäin!