Hei!
Äidilläni on talo vuodelta -64, jossa on vesikiertoinen järjestelmä sekä alakerrassa että yläkerrassa.
Tämä lämpiää vanhalla sähkökattilalla. Siellä on jokin paisuntasäiliö, noin 12L.

Veljeni on asunut talossa viime talvesta lähtien, ja hänen kauttaan olemme pitäneet yhteyttä, kun on ollut liian kylmä/liian lämmin.

Viimeksi hän huomasi, että kattila kävi hieman liian lämpimänä (noin 55-60 astetta) ja paluulämpö oli noin 35.
Paine oli silloin 0,9 Baaria.

Olen testannut paisuntasäiliön alla olevaa ilmausventtiiliä, ja sieltä tuli vain ilmaa, ei vettä.

Sammutimme kattilan ja kun piiri jäähtyi, paine laski edelleen 0,2 baariin.

Olen yrittänyt selvittää vikaa mahdollisimman hyvin, minkä jälkeen en tehnyt muuta muutosta kuin täytin piirin 1,0 baariin uudelleen, kattila päälle ja nyt 2 päivän kuluttua paine on taas laskenut 0,6 baariin. Kattila lämmittää todella hyvin, noin 50 astetta ulostulossa.

Mietin, mikä teidän mielestänne voisi olla vian syy?

Vaihdoin viime talvena turvaventtiilin (1,0 baaria) vanhaan maalämpöpumppuun autotallissa, joka on kytketty samaan piiriin. Vaihdoin sen, koska se vuoti. Ei suuria määriä, mutta vähän kuitenkin.

Voisiko olla mahdollista, että paisuntasäiliön turvaventtiili on viallinen ja se pitää myös vaihtaa?

Jos näin on, tiedän kyllä miten, pellavalla ja putkiliimalla.

Mutta... kuten olen ymmärtänyt, paisuntasäiliöstä on vuotanut vähän vettä, mutta ei suuria määriä - Voiko se todella olla se?

Kiitos

/Meads
 
Aloita asettamalla jotain exp venttiilin ulostulon alle. Näin voit nähdä, vuotaako se.
Kun mittaat painetta, onko cirkpumpen päällä?
Sen jälkeen voi olla hyvä tarkistaa säiliön varapainetta ennen kuin alat etsiä vikaa syvemmältä järjestelmästä.
 
C cap sanoi:
Aloita laittamalla jotain exp venttiilin poistoaukon alle. Näin voit nähdä, vuotaako se. Kun mittaat painetta, onko kiertopumppu päällä? Sitten voi myös olla hyvä tarkistaa paisuntasäiliön esipaine, ennen kuin etsii järjestelmän syvempiä vikoja.
Mielenkiintoista. Onko kiertopumpun päällä tai pois päältä ollessa merkitystä, mitä tarkoitat? Miksi? Kiertopumppu on sisäänrakennettu sähkökattilaan ja menee päälle/pois kun kattila on päällä/pois. Joten vastatakseni kysymykseen, mittaan painetta manometrilta, joka on sekä sisäänrakennettuna sähkökattilassa että ylimääräisenä paisuntasäiliön yläpuolella, jos haluan tarkistaa uudelleen. Painetta olen mitannut kattilan (ja kiertopumpun) ollessa päällä. Ystävällisin terveisin, /meads
 
C cap sanoi:
Aloita asettamalla jotain exp-venttiilin poistoputken alle. Näin näet, jos se vuotaa.
Kun mittaat painetta, onko kiertopumppu päällä?
Sitten voi myös olla hyvä tarkistaa säiliön esipaine ennen kuin alkaa etsiä syvempiä vikoja järjestelmästä.
Laitoin lasisi tänä iltana, katsotaan vuotaako jotain huomiseen tai sitä seuraavaan päivään asti.
Kiitos vinkistä.
 
Syynä kysymykseen on, jos painemittari on kytketty paluupuolelle, voi pumppu laskea painetta kun paineet ovat niin alhaisia eikä ole lämpötilaa. Tai päinvastoin, jos monet termostaatit ovat kiinni ja painemittari on painepuolella, paine kasvaa ja vähenee, kun termostaatit avautuvat.
Normaalisti tulisi aina mitata kiertopumppu pois päältä ollakseen varma, että näkee staattisen paineen eikä dynaamista.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.