B
hei

Hain muutamia liimapuupalkkeja puutavaraliikkeestä eilen ja ajoin niitä 100 km sateessa. Vähän vettä oli päässyt sisään, mutta kysymys kuuluu, oliko se tapahtunut niin nopeasti, että ne ehtivät turvota?

Eikö sen pitäisi viedä enemmän aikaa kuin 2 tuntia?

Eli onko todennäköistä, että ne olivat jo aiemmin kosteusvaurioituneita?

Ja mitä pitäisi tehdä? Olen nyt tajunnut, että minun olisi pitänyt tarkistaa enemmän, mutta ei ollut helppoa, kun ne oli pakattu ennen kuin saavuin...

Limträbalkit pinottuna lattialle sisätiloissa, tarkastellaan mahdollisia kosteusvaurioita.

B
He ovat nyt tilassa, jossa on 18-19 astetta ja kosteusimur. Mitä luulette? Onko vain odotettava?

Jos olet epävarma, voit tarkistaa kosteuspitoisuuden. Mittarin siihen voit ostaa edullisesti rautakaupasta. Hus AMA:n mukaan liimapuulla ei asennettaessa tulisi olla kosteuspitoisuutta, joka ylittää 16 %. Henkilökohtaisesti en usko, että palkkisi ovat vahingoittuneet. Se vaatii enemmän sateita ja pidemmän ajan.

B
Aivan, mutta olen tullut siihen tulokseen, että yksi niistä on aiemmin vahingoittunut ja kostunut... sen aion vaihtaa. Ne pitää myös maalata ulkovärillä, koska ne tulevat katoksen alle, joten riski tiivistyä on pieni.

Kysymys kuuluu, voivatko ne palata alkuperäiseen muotoonsa? Tuntuu uskomattomalta, kun ajattelee kuinka kiero se on...

Tulisiko palkista vinossa kotimatkalla? Sitä on minun vaikea uskoa. Reklamoisin kaiken, mikä on vinoa. Yleensä liimapuu varastoidaan muoviin käärittynä puutavaraliikkeissä. Epäilen, että he ovat käsitelleet materiaalia huolimattomasti. Jos aiot käyttää palkkeja ulkona, sinun tulisi suojata ne jollain tavalla. Älä käytä akrylaattimaalia, sillä se on diffuusiotiivis ja epäkelpo maalattavaksi monelle puolelle samaa palkkia.

B
Ajattelin maalata Beckers Oljefärgilla. Minulla on heidän valkoinen julkisivuoljefärgi, mutta ehkä pitäisi katsella puhdasta snickerifärg tähän tarkoitukseen. Perusöljy ja pohjamaali eivät pitäisi olla mitään ongelmia.

Ei, ei kieroa, mutta toinen puoli on 4 mm korkeampi... tyyliin 229 mm 225:n sijaan... siinä on iso vaurio, todennäköisesti trukin aiheuttama... mielestäni trukilla tulee vähän liian usein virheitä... ja sitten siihen on varmaan tullut kosteutta...

Kaikki öljymaalin muodot käyvät hyvin.

Verrattuna tavalliseen puutavaraan on liimapuulevy kuivempaa, kun se lähtee tehtaalta. En ole nähnyt muovittamatonta liimapuulevyä pitkään aikaan. 229 mm 225 sijasta on mielestäni epä hyväksyttävää juuri liimapuulevylle. Sen täytyy olla huolimattomuutta tuotannossa. Mikä valmistajan nimi on?

B
Beijers RAW, en tiedä kuka isoista valmistaa sitä heidän puolestaan, mutta kaikki viittaa siihen, että he ovat vahingoittaneet sitä ennen kuin se on tullut sinne. Vähän se voi liikkua, jos olen ymmärtänyt oikein, on se "vakaampaa" 90 leveällä ja ylöspäin, koska niissä on kaksi kerrosta lamelleja, mikä tekee niin, että ne tasapainottavat toisiaan eri tavalla.

Mutta se on vähän liian paksua käytettäväksi suojakatolla :)

On aina taloudellisinta valita ohuin mitoitus. Muita asioita ei tarvitse miettiä liimapuuta koskien. Oletko todella ostanut ne Beijersiltä?

B
joo, mutta ne olivat kaikki mitä heillä oli jäljellä, joten yleensä joku on saanut kolhun, jos olisin ostanut vain yhden, olisin varmaan tarkistanut tarkemmin... oli vähän kiire kun hain ne.. 8 kpl...

mutta he ovat hyviä, he aikovat korjata uuden.

B
Mietin, mikä on liimapuupalkin toleranssi? Jollain puolella yksi on 226, toinen 230. 56 paksu. Palkki on suora pituussuunnassa.

Moelven kirjoittaa verkkosivustollaan, että todellinen mitta voi olla 1-2 mm pienempi kuin nimellinen. Lisäksi on olemassa ruotsalainen liimapuustandardi SS-EN 14080:

Liimapuun mittatoleranssit
Taulukko 3 Liimapuun mittatoleranssit SS-EN 14080:n mukaan
Liimapuun mittatoleranssit
Mittayksikkö b
± 2 mm
Mittayksikkö h
≤ 400 mm > 400 mm
+ 4 mm - 2 mm +1 % - 0,5 %
Pituus L
≤ 2,0 m
> 2,0 ≤ 20 m > 20 m
± 2 mm ± 0,1 % ± 20 mm
Kulmat
Poikkileikkauskulmat saavat poiketa enintään 1:50 (noin 1°) suorasta kulmasta.
Suoruus
(suorille elementeille)
Mistä tahansa liimapuuelementin reunasta valitun kahden pisteen, joiden välinen etäisyys on 2 m, poikkeama saa olla enintään 4 mm. Kuperat palkit ovat poikkeus.

B
Melko suuret toleranssit

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.