8 972 lukukertaa ·
24 vastausta
9k lukukertaa
24 vastausta
Lamellijyrsinkysymyksiä
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Kyllä. Ne alkavat muistuttaa !!!! 
Se olisi ollut hauskaa, jos olisi oikea. Olenhan työkalufetisisti.
Olen tottunut oikeisiin koneisiin työssä, joten kotona budjetointi tuntuu vaikealta. Valitettavasti en tarvitse jyrsintä työssä. :-/ ;D
Linkki Boschiin oli hyvä. Tulostan sen ja pidän vessassa.
Mats
Se olisi ollut hauskaa, jos olisi oikea. Olenhan työkalufetisisti.
Olen tottunut oikeisiin koneisiin työssä, joten kotona budjetointi tuntuu vaikealta. Valitettavasti en tarvitse jyrsintä työssä. :-/ ;D
Linkki Boschiin oli hyvä. Tulostan sen ja pidän vessassa.
Mats
Minulla on kulmahiomakoneen lisälaite, joka toimii täydellisesti kotikäytössä. Kun ostin sen, halpoja lamellijyrsimet eivät olleet markkinoilla. Se on muovimateriaalista, jossa on vahvat laakerit ilman minkäänlaista välystä jyrsinterässä. Minulla on melko laadukas kulmahiomakone, sininen Bosch 125mm. Valitettavasti lisävarusteeni maksoi enemmän kuin halvimmat lamellikoneet, mutta se tuntuu itse asiassa vankemmalta kuin edulliset koneet, joita olen kokeillut. Ostin sen 6-7 vuotta sitten rakennusmarkkinoilta ja sen nimi on LUX (Emil LUX GmbH&Co). Olen monissa ratkaisuissa tehnyt päätypuiden liitoksia liiman ja keksien avulla, eli vältät ulkopuoliset tukiliitokset ja levyt. Jos ostat halvan mallin ja aiot jyrsiä lastu/MDF-levyjä, sinun täytyy luultavasti vaihtaa jyrsinterä parempilaatuiseen, sillä usein terä määrää tuloksen. Sama ongelma kuin pyörösahassa koskee myös "keksikonetta", tylsä terä antaa huonon tuloksen.
Haluan huomauttaa, että kekseissä on eroja.
Oikeissa kekseissä lukee "Lamello". Ne ovat tasaisia paksuudeltaan ja imevät kosteutta niin kuin niiden pitäisi, ja ne turpoavat liimasta.
Huonoilla kekseillä on toisenlaisia ominaisuuksia: epätasainen paksuus, imevät huonosti vettä ja näin ollen niiden pitäisi turvota huonosti. Tämä ei tarkoita, että huonot keksit olisivat halvempia.
Näitä huonoja keksejä olen ostanut sekä Bauhausista että paikallisesta pienemmästä rautakaupasta, molemmilla kerroilla 50-60 kappaleen pakkauksissa. Pussien etiketit ovat olleet erilaisia, mutta molemmissa tapauksissa keksit ovat olleet merkitty "Wolfcraft".
Oikeissa kekseissä lukee "Lamello". Ne ovat tasaisia paksuudeltaan ja imevät kosteutta niin kuin niiden pitäisi, ja ne turpoavat liimasta.
Huonoilla kekseillä on toisenlaisia ominaisuuksia: epätasainen paksuus, imevät huonosti vettä ja näin ollen niiden pitäisi turvota huonosti. Tämä ei tarkoita, että huonot keksit olisivat halvempia.
Näitä huonoja keksejä olen ostanut sekä Bauhausista että paikallisesta pienemmästä rautakaupasta, molemmilla kerroilla 50-60 kappaleen pakkauksissa. Pussien etiketit ovat olleet erilaisia, mutta molemmissa tapauksissa keksit ovat olleet merkitty "Wolfcraft".
Keksien osalta, tämä on totta kai erittäin ratkaiseva tekijä....
Lamello on kuten sanottu hyvä, onhan se alkuperäinen. Joko ostaa niitä "oikeista" kaupoista, ja sitten yleensä 100 kappaleen pakkauksissa. Olen itse ostanut theofils:stä.
Kuitenkin ne keksit, joita classe myy 50 kappaleen pakkauksissa, ovat lamelloja(!), mutta vain muovipussissa ilman etikettiä, joten täytyy katsoa keksejä huomatakseen sen
Boschin keksit ovat myös erittäin hyviä, saatavana 50 tai 1000 kappaleen pakkauksissa, ja kuten varmasti voi laskea, hinnat ovat huomattavasti alhaisemmat isossa paketissa, ja keksejä kuluu, suuria määriä
Lamello on kuten sanottu hyvä, onhan se alkuperäinen. Joko ostaa niitä "oikeista" kaupoista, ja sitten yleensä 100 kappaleen pakkauksissa. Olen itse ostanut theofils:stä.
Kuitenkin ne keksit, joita classe myy 50 kappaleen pakkauksissa, ovat lamelloja(!), mutta vain muovipussissa ilman etikettiä, joten täytyy katsoa keksejä huomatakseen sen
Boschin keksit ovat myös erittäin hyviä, saatavana 50 tai 1000 kappaleen pakkauksissa, ja kuten varmasti voi laskea, hinnat ovat huomattavasti alhaisemmat isossa paketissa, ja keksejä kuluu, suuria määriä
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
AndersS sanoi:Minulla on kulmahiomakoneen lisälaite, joka toimii täydellisesti kotikäytössä. Kun ostin sen, halpoja lamellijyrsimiä ei ollut vielä markkinoilla. Se on muovimateriaalista, jossa on vahvat laakerit ilman mitään välystä jyrsinterässä.
Minulla on kohtuullisen laadukas kulmahiomakone, sininen bosch 125mm.
Valitettavasti lisälaitteeni maksoi enemmän kuin halvimmat lamellikoneet, mutta se tuntuu todella tukevammalta kuin ne halpiskoneet, joita olen kokeillut. Ostin sen 6-7 vuotta sitten rautakaupasta ja sen nimi on LUX (Emil LUX GmbH&Co)
Olen monissa ratkaisuissa tehnyt päätyliitoksia liimalla ja kekseillä, eli sinun ei tarvitse käyttää ulkopuolisia tukiliitoksia ja levyjä.
Jos ostat halvimman ja aiot jyrsiä lastu/MDF-levyihin, sinun on todennäköisesti vaihdettava jyrsinterä parempilaatuiseen, koska yleensä terä ratkaisee tuloksen. Sama ongelma kuin pyörösahassa koskee myös "keksikonetta", tylsä terä, huono tulos.
Ok, joten en saisi hylätä sitä vehjettä. Minulla on kulmahiomakone, Hitachi. Onko kone vai lisälaite tärkeämpi? No, tyhmä kysymys oikeastaan.
Kuinka tärkeä kone on?
Katsoin Wolfcraftia pari päivää sitten. Minulla oli vaikutelma, että se oli kohtuullisen laadukasta!???
Mats
Hei hei,
olen aivan uusi tällä sivustolla. Löydän mielenkiintoisia aiheita kaikkialta! Lamellfräsar esim.
Jos meidän pitäisi tiivistää kokemuksenne, kun se koskee näiden koneiden budjettivaihtoehtoja, miltä se kuulostaa?
Suunnittelen ostavani yhden, käytän sitä ehkä noin 2-5 kertaa vuodessa enintään. Olen löytänyt yhden, joka näyttää kohtalaiselta hintaan noin 6-700 Jula (jos muistan oikein)
olen aivan uusi tällä sivustolla. Löydän mielenkiintoisia aiheita kaikkialta! Lamellfräsar esim.
Jos meidän pitäisi tiivistää kokemuksenne, kun se koskee näiden koneiden budjettivaihtoehtoja, miltä se kuulostaa?
Suunnittelen ostavani yhden, käytän sitä ehkä noin 2-5 kertaa vuodessa enintään. Olen löytänyt yhden, joka näyttää kohtalaiselta hintaan noin 6-700 Jula (jos muistan oikein)
En usko, että itse kulmahiomakoneella on niin suurta merkitystä, sillä jyrsinosan rakenne ja laakerointi ovat tärkeitä. Ainoa asia, joka täytyy tehdä joskus, on syvyyssäätöjen tarkistus eri keksikokojen osalta.
Hei ja tervetuloa!
Omat kokemukseni halvoista lamellijyrsimistä (lue: halvoista koneista yleensä) ovat huonoja.
Ostin Power Craft lamellijyrsimen ennen kuin ostin Bosch GFF 22 A:ni, ja näitä malleja ei voi verrata samana päivänä.
- Pidike oli väärin valettu, joten liitos oli huomattavan vino.
- Terä oli täysin kelvoton, joten keksit huojuivat jyrsityissä rei'issä.
- Äänitaso oli niin korkea, että kuulonsuojaimet tuskin riittivät.
- Syvyydensäätö oli virheellisesti valettu, joten oikeaa jyrsimissyvyyttä ei voinut saada.
Tässä oli vain muutamia haittoja tästä koneesta. Ainoa etu oli oikeastaan, että se oli halpa, mutta siitä tuli kallista pitkällä aikavälillä, koska se oli täysin käyttökelvoton puutyöhön ja jouduin silti ostamaan kalliin, jonka minun olisi pitänyt ostaa heti.
Kun luet hieman työkaluforumia, huomaat pian ihmisten huonon asenteen halpoja koneita kohtaan. Tietyillä koneilla (ei tarkkuuskoneilla) voi toki ostaa halvalla, jos niitä ei tule käyttämään useammin kuin muutaman kerran vuodessa. Mutta lamellijyrsin on sellainen tarkkuustyökalu, jonka on oltava hyvä, muuten tulos on kaikkea muuta kuin mitä ajattelit, jos tulee tulosta ollenkaan :
Lamellijyrsin on yksi harvoista koneista, joita ei ole "keskiluokkaisina": joko ne ovat todella halpoja, ja laatua sen mukaisesti, tai ne ovat kalliita ammattikoneita, mutta näissä et pety.
Joten neuvoni on.....
Jos tunnet tarpeen, osta kallis "oikea" kone, jos tarvetta ei ole, vuokraa se niille kerroille, kun aiot käyttää sitä.
Älä ainakaan osta halpaa "noname" -konetta, sillä takaan, että saat parempia tuloksia tavallisella puutapilla
Oi kuinka paljon tekstiä siitä tuli, toivottavasti nautit lukemisesta
Omat kokemukseni halvoista lamellijyrsimistä (lue: halvoista koneista yleensä) ovat huonoja.
Ostin Power Craft lamellijyrsimen ennen kuin ostin Bosch GFF 22 A:ni, ja näitä malleja ei voi verrata samana päivänä.
- Pidike oli väärin valettu, joten liitos oli huomattavan vino.
- Terä oli täysin kelvoton, joten keksit huojuivat jyrsityissä rei'issä.
- Äänitaso oli niin korkea, että kuulonsuojaimet tuskin riittivät.
- Syvyydensäätö oli virheellisesti valettu, joten oikeaa jyrsimissyvyyttä ei voinut saada.
Tässä oli vain muutamia haittoja tästä koneesta. Ainoa etu oli oikeastaan, että se oli halpa, mutta siitä tuli kallista pitkällä aikavälillä, koska se oli täysin käyttökelvoton puutyöhön ja jouduin silti ostamaan kalliin, jonka minun olisi pitänyt ostaa heti.
Kun luet hieman työkaluforumia, huomaat pian ihmisten huonon asenteen halpoja koneita kohtaan. Tietyillä koneilla (ei tarkkuuskoneilla) voi toki ostaa halvalla, jos niitä ei tule käyttämään useammin kuin muutaman kerran vuodessa. Mutta lamellijyrsin on sellainen tarkkuustyökalu, jonka on oltava hyvä, muuten tulos on kaikkea muuta kuin mitä ajattelit, jos tulee tulosta ollenkaan :
Lamellijyrsin on yksi harvoista koneista, joita ei ole "keskiluokkaisina": joko ne ovat todella halpoja, ja laatua sen mukaisesti, tai ne ovat kalliita ammattikoneita, mutta näissä et pety.
Joten neuvoni on.....
Jos tunnet tarpeen, osta kallis "oikea" kone, jos tarvetta ei ole, vuokraa se niille kerroille, kun aiot käyttää sitä.
Älä ainakaan osta halpaa "noname" -konetta, sillä takaan, että saat parempia tuloksia tavallisella puutapilla
Oi kuinka paljon tekstiä siitä tuli, toivottavasti nautit lukemisesta
Katselin internetistä nähdäkseni, onko ostamani LUX-lisäosa edelleen saatavilla, mutta en löytänyt sitä mallia. Se saattaa olla syrjäytetty halpojen täydellisten koneiden takia. Löysin jonkinlaisen jyrsimen yrityksestä, joka valmistaa sen, mutta se ei näyttänyt lisäosaltani, se mitä minulla on, näyttää tavallisilta lamellijyrsimiltä. Huomio liittyen laatuun: Se antaa samanlaisen tuloksen kuin ammattilaiskone, kun vertasimme sitä lankoani omistamaan puusepänverstaan koneeseen, tosin se kone oli jo 5 vuotta vanha. Ero on se, että "oikea" kone on paljon helpompi säätää kulmia ja siinä on parempi syvyydensäätö. Jos käytät konetta usein ja vaihdat usein eri keksikokoja, valitsisin kalliimman koneen. Mutta kotikäyttöön kerran kuussa lisäosa toimii täydellisesti.
Näin eräällä verkkosivustolla, että SKIL:llä on lamellijyrsin,http://www.skileurope.com/sv/produc...model_popup.php?productgroup=18&product=0 onko kenelläkään kokemusta tai onko nähnyt sitä todellisuudessa? Pitäisi olla keskikokoluokassa.
Terveisin Jante
Terveisin Jante
Klikkaa tästä vastataksesi