8 972 lukukertaa ·
24 vastausta
9k lukukertaa
24 vastausta
Lamellijyrsinkysymyksiä
Sivu 1 / 2
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Jos aion kiinnittää puulevyjä toisiinsa, näyttää chip/keksi olevan paras.
Minulla ei ole jyrsintä, ja on vähän liikaa ostaa sellainen harvoja töitä varten, jotka aion tehdä.
Näin tänään Hornbachissa, että heillä oli kaksi mallia/jigiä, joita käytetään mieluummin koneiden kanssa. Yksi kulmahiomakone/katkaisijalle ja toinen porakoneelle.
Onko kenelläkään kokemuksia tai mielipiteitä näistä laitteista?
Ymmärrän, että ne eivät ole yhtä hyviä kuin oikea jyrsin, mutta ei ole ajankohtaista ostaa sellaista.
Mietin, onko parempi käyttää tulppia tai jotain muuta menetelmää kuin käyttää tällaisia jigejä.
//Mats
Minulla ei ole jyrsintä, ja on vähän liikaa ostaa sellainen harvoja töitä varten, jotka aion tehdä.
Näin tänään Hornbachissa, että heillä oli kaksi mallia/jigiä, joita käytetään mieluummin koneiden kanssa. Yksi kulmahiomakone/katkaisijalle ja toinen porakoneelle.
Onko kenelläkään kokemuksia tai mielipiteitä näistä laitteista?
Ymmärrän, että ne eivät ole yhtä hyviä kuin oikea jyrsin, mutta ei ole ajankohtaista ostaa sellaista.
Mietin, onko parempi käyttää tulppia tai jotain muuta menetelmää kuin käyttää tällaisia jigejä.
//Mats
Olen kerran testannut sellaista lisävarustetta kulmahiomakoneelle, eikä tulos ollut kovin hyvä sen kanssa. Tappiliitokset ovat paljon parempia.
Lamellijyrsimen hankinta oli poissuljettu, mutta ehkä voit lainata/vuokrata yhden?
Luulen, että tappiliitokset ovat parhaita muuten, jos käyttää niihin vähän aikaa, saa melkein yhtä hienon tuloksen kuin kekseillä.
Lopuksi haluan vain varoittaa budjettilamellijyrsijöistä, ne ovat käyttökelvottomia!!! Kiinnitin on vinossa, joten tulos on katastrofi.
Lamellijyrsimen hankinta oli poissuljettu, mutta ehkä voit lainata/vuokrata yhden?
Luulen, että tappiliitokset ovat parhaita muuten, jos käyttää niihin vähän aikaa, saa melkein yhtä hienon tuloksen kuin kekseillä.
Lopuksi haluan vain varoittaa budjettilamellijyrsijöistä, ne ovat käyttökelvottomia!!! Kiinnitin on vinossa, joten tulos on katastrofi.
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Kyllä, arvelinkin tämän!elof sanoi:Olen kerran aikaisemmin kokeillut sellaista kulmahiomakoneen lisävarustetta, eikä se toiminut kovin hyvin. Tulpat toimivat paljon paremmin.
Lamellijyrsimen osto oli poissuljettu, mutta ehkä voit lainata/vuokrata yhden?
Uskon, että tulppaus on paras vaihtoehto muuten, ja jos siihen käyttää vähän aikaa, saa melkein yhtä hienon tuloksen kuin keksiliitoksella.
Lopuksi haluan vain varoittaa budjettilamellijyrsimistä, ne ovat kelvottomia!!! Pysäytin on vino, joten tulos on katastrofaalinen.
Aion tarkistaa, voisinko vuokrata yhden. Pitäisi olla joku GBG:ssä, jolla on.
Mats
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Minulla onhan yläjyrsin. Vihreä Bosch.
Voiko sitä käyttää?
Mats
Voiko sitä käyttää?
Mats
Kyllä, on olemassa sarjoja käsiyläjyrsimeen, jotta se toimii lamellijyrsimenä.
Clas Ohlsonilla on sarja (30-9146), joka maksaa 299 kr. En ole itse testannut tätä, mutta ehkä joku muu täällä on testannut?

Mutta tulppaus toimii muuten hienosti.
Clas Ohlsonilla on sarja (30-9146), joka maksaa 299 kr. En ole itse testannut tätä, mutta ehkä joku muu täällä on testannut?

Mutta tulppaus toimii muuten hienosti.
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Istuin juuri katsomassa Clasen varusteita. Katsotaan, onko jollain kokemusta.elof sanoi:
Se plugggning tuntuu olevan vähän hankalaa, kun ei ole tottunut. Olen plugggat aikaisemmin, koulussa (=geologinen aikakausi) Joten se voi olla mielenkiintoista. 😄
Työskentelen tammi-levyn kanssa, jonka on tarkoitus olla hyllyn päällä, jonka olen rakentanut portaiden viereen. On vähän sääli harjoitella (epäonnistua) kalliilla levyllä.
Mats
Jos olen tulkinnut sinut oikein, on kyse kahdesta levystä, jotka pitää liittää yhteen pituussuunnassa?
Siinä tapauksessa pluggaaminen on erittäin helppoa
- Varmista, että sinulla on kaksi suoraa ja puhdasta leikkauspintaa
- Poraa pluggireiät toiseen kappaleeseen (pluggien määrä ja mitat riippuvat työpalasta)
- Käytä merkitsemisnastaa, jonka asetat porattuihin reikiin
- Aseta levyt sileälle alustalle ja paina ne yhteen niin kuin niiden pitäisi olla
- Poraa merkintöjen kohdalla (pora, jossa on keskuskärki, on erittäin hyvä)
- Liimaa reiät ja vastakkain olevat pinnat
- Paina kappaleet yhteen, jos sinulla ei ole tarpeeksi pitkiä puristimia/näkkiä, käytä sidontahihnoja tai vastaavaa.
Onnea matkaan
Siinä tapauksessa pluggaaminen on erittäin helppoa
- Varmista, että sinulla on kaksi suoraa ja puhdasta leikkauspintaa
- Poraa pluggireiät toiseen kappaleeseen (pluggien määrä ja mitat riippuvat työpalasta)
- Käytä merkitsemisnastaa, jonka asetat porattuihin reikiin
- Aseta levyt sileälle alustalle ja paina ne yhteen niin kuin niiden pitäisi olla
- Poraa merkintöjen kohdalla (pora, jossa on keskuskärki, on erittäin hyvä)
- Liimaa reiät ja vastakkain olevat pinnat
- Paina kappaleet yhteen, jos sinulla ei ole tarpeeksi pitkiä puristimia/näkkiä, käytä sidontahihnoja tai vastaavaa.
Onnea matkaan
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Aion liittää ne 90* kulmassa yhteen. Ne ovat 27 mm paksut ja noin 300 leveitä levyjä.
Lisäksi keskellä saumaa on pylväs, joka tukee palkkia.
Olisi voinut olla helpompi ensikertalaistehtävä.
Mats
Lisäksi keskellä saumaa on pylväs, joka tukee palkkia.
Olisi voinut olla helpompi ensikertalaistehtävä.
Mats
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Joudun ottamaan tämän esille uudelleen.
Jotain mitä pohdin. Miksi käytetään lamelleja sen sijaan, että käytettäisiin plugg?
1) Onko lamellit uudempi keksintö?
2) Ovatko lamellit armahtavampia, jos sivusuunnassa jää vähän vajaaksi? Tai oikeastaan, ei tarvitse olla niin tarkka sivusuunnassa?
3) Miksi muuten käyttää niitä?
Muuten kävin katsomassa Bauhausissa tänään. Heillä oli lamellijyrsin, Alpha Tool, hintaan 400:--. Se tuntui tosiaan vähän löysältä.
Mitä tärkeää pitäisi muistaa, jos aion liimata levyjä yhteen, lamellilla tai pluggilla?
Mats
Jotain mitä pohdin. Miksi käytetään lamelleja sen sijaan, että käytettäisiin plugg?
1) Onko lamellit uudempi keksintö?
2) Ovatko lamellit armahtavampia, jos sivusuunnassa jää vähän vajaaksi? Tai oikeastaan, ei tarvitse olla niin tarkka sivusuunnassa?
3) Miksi muuten käyttää niitä?
Muuten kävin katsomassa Bauhausissa tänään. Heillä oli lamellijyrsin, Alpha Tool, hintaan 400:--. Se tuntui tosiaan vähän löysältä.
Mitä tärkeää pitäisi muistaa, jos aion liimata levyjä yhteen, lamellilla tai pluggilla?
Mats
Jatkan vastaamista 
Etu lamellikeksien ("keksit") käytössä verrattuna tappiin on mielestäni se, että liitos on vakaampi, mutta ennen kaikkea on helpompaa saada hyvä lopputulos.
Jos on hyvä lamellijyrsin, on lähes saavutus epäonnistua
Ei, mutta tappiliitos voi helposti mennä vinoon. Lisäksi ~30-40mm pitkä tappi on erittäin vaikea vaikuttaa, jos et onnistu poraamaan kohtisuoraan kappaleeseen, mikä voi johtaa odotettua huonompaan lopputulokseen.
Lamellikeksit eivät ole vain ohjaamassa palasia liiman kuivuessa...ei, ne on valmistettu niin, että ne paisuvat ahtaissa rei'issä, kun ne ovat kosketuksissa liiman kanssa, ja näin vahvistavat liitosta. Siksi on tärkeää säilyttää keksit kuivina, muuten voi olla ongelmia saada ne alas reikiin. Olen joskus käyttänyt ilmaisua, että ne imevät vettä kuin tamponi :
se ei ehkä ole täysin totta, mutta ymmärrät suurin piirtein, mitä tarkoitan 
Johtopäätös on siis, että lamellikeksien käyttö antaa lyhyemmässä ajassa siistimmän ja kestävämmän sauman, vaikka tappiliitoksella on joskus etunsa, mutta se on toinen tarina
/AB
Etu lamellikeksien ("keksit") käytössä verrattuna tappiin on mielestäni se, että liitos on vakaampi, mutta ennen kaikkea on helpompaa saada hyvä lopputulos.
Jos on hyvä lamellijyrsin, on lähes saavutus epäonnistua
Lamellikeksit eivät ole vain ohjaamassa palasia liiman kuivuessa...ei, ne on valmistettu niin, että ne paisuvat ahtaissa rei'issä, kun ne ovat kosketuksissa liiman kanssa, ja näin vahvistavat liitosta. Siksi on tärkeää säilyttää keksit kuivina, muuten voi olla ongelmia saada ne alas reikiin. Olen joskus käyttänyt ilmaisua, että ne imevät vettä kuin tamponi :
Johtopäätös on siis, että lamellikeksien käyttö antaa lyhyemmässä ajassa siistimmän ja kestävämmän sauman, vaikka tappiliitoksella on joskus etunsa, mutta se on toinen tarina
/AB
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Epäilin tätä.
Purin vähän Klassen jyrsinkapistusta tänään. Se näytti kestävälle. Puulaatikko ja kaikkea.
Sen sijaan siinä ei lukenut, miten sitä oli tarkoitus käyttää. Oletan, että säädetään yläjyrsimen oikea korkeus ja jyrsitään suoraan sisään.
Miten pitäisi ohjata sivusuunnassa, en tiedä. Ehkä rinnakkaisohjauksella.
Miten ohjataan lamellijyrsintä, jotta se ei vaeltelisi sivusuunnassa?
Näin yhden kaverin käyttävän lamellijyrsintä Timellin ohjelmassa muutama vuosi sitten. Silloin ei ollut ajankohtaista käyttää sellaista, joten en pannut mieleeni, miten hän teki.
Mats
Purin vähän Klassen jyrsinkapistusta tänään. Se näytti kestävälle. Puulaatikko ja kaikkea.
Sen sijaan siinä ei lukenut, miten sitä oli tarkoitus käyttää. Oletan, että säädetään yläjyrsimen oikea korkeus ja jyrsitään suoraan sisään.
Miten pitäisi ohjata sivusuunnassa, en tiedä. Ehkä rinnakkaisohjauksella.
Miten ohjataan lamellijyrsintä, jotta se ei vaeltelisi sivusuunnassa?
Näin yhden kaverin käyttävän lamellijyrsintä Timellin ohjelmassa muutama vuosi sitten. Silloin ei ollut ajankohtaista käyttää sellaista, joten en pannut mieleeni, miten hän teki.
Mats
Kuinka käytät lamellijyrsintä.....
Jyrsimessä on merkintä terän keskelle, jonka asetat siihen kohtaan, mihin keksin keskipisteen pitäisi osua. Jos haluat liittää yhteen kaksi levyä, laita yksinkertaisesti levyt yhteen siten, miten ne tulevat olemaan, ja vedä viiva sauman yli siihen kohtaan, mihin keksin keskus tulee. Sitten jyrsit merkittyihin kohtiin ja valmista tuli!
(Minä ehkä vain monimutkaistan asioita monimutkaisilla kuvauksillani :
)
Jyrsimessäni (Bosch GFF 22 A) on kumisuoja jyrsintäpinnalla, joka lisää kitkaa ja auttaa jyrsintä pysymään paikallaan jyrsinnän aikana. En ole koskaan kokenut, että jyrsin haluaisi liikkua sivuttain, se pysyy kiltisti paikallaan
Boschin ja Makitan lamellijyrsintäyksiköissä (en tiedä onko muilla) on korkeussäädettävä ohjain, joka helpottaa jyrsintää. Voit siis asettaa etäisyyden korkeussuunnassa reunasta jyrsintäuraan helpommin.
Toivottavasti selvitin muutaman kysymysmerkin

Jyrsimessä on merkintä terän keskelle, jonka asetat siihen kohtaan, mihin keksin keskipisteen pitäisi osua. Jos haluat liittää yhteen kaksi levyä, laita yksinkertaisesti levyt yhteen siten, miten ne tulevat olemaan, ja vedä viiva sauman yli siihen kohtaan, mihin keksin keskus tulee. Sitten jyrsit merkittyihin kohtiin ja valmista tuli!
(Minä ehkä vain monimutkaistan asioita monimutkaisilla kuvauksillani :
Jyrsimessäni (Bosch GFF 22 A) on kumisuoja jyrsintäpinnalla, joka lisää kitkaa ja auttaa jyrsintä pysymään paikallaan jyrsinnän aikana. En ole koskaan kokenut, että jyrsin haluaisi liikkua sivuttain, se pysyy kiltisti paikallaan
Boschin ja Makitan lamellijyrsintäyksiköissä (en tiedä onko muilla) on korkeussäädettävä ohjain, joka helpottaa jyrsintää. Voit siis asettaa etäisyyden korkeussuunnassa reunasta jyrsintäuraan helpommin.
Toivottavasti selvitin muutaman kysymysmerkin
Jos katsot bosch-jyrsimen manuaalia, siellä on melko hyviä kuvia siitä, miten lamellijyrsintä voi käyttää ja säätää.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...lication/pdf&download=3609929471_0405.pdf
Se lisäysätös, jonka mainitsin aiemmin, on se, jota käytetään mm. kuvassa B, D ja F
/AB
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...lication/pdf&download=3609929471_0405.pdf
Se lisäysätös, jonka mainitsin aiemmin, on se, jota käytetään mm. kuvassa B, D ja F
/AB