En voi päättää....

Aion nostaa kyynärvarren minun w ristikkopalkkiini, olosuhteiden vuoksi on paljon helpompaa asettaa se päällekkäin ylävarsien kanssa kattoräystäillä.

Esimerkiksi ylärunko on 50 mm ja alarunko 45 mm.. (voinhan liimata 4mm vanerin sivulle)

MUTTA!

Tuleeko siitä paljon heikompi ratkaisu kuin naulalevyillä?

Minulla on pidempi yhteinen/mahdollinen naulapinta päällekkäin, kun alavarsi on viistetty nollaan.

Toisaalta saan kuormat suoraan linjassa naulalevyn kanssa...

Muistan myös, että "imported byggaren" ei suosittele naulalevyjä muuhun kuin tehdasrakentamiseen.

Please auta!!!

Viimeksi muokattu:
C
Alarunko ja ylärunko tarkoitatko? ;)

Luulen, että se onnistuu hyvin, jos haluat olla aivan varma, voit laittaa alarungon jokaiselle puolelle. Tällä tavalla voit kiinnittää itse ristikonkin suhteellisen turvallisesti.

Mutta mielestäni sinun pitäisi puhua rakennesuunnittelijan kanssa.

Jo tarkoitan kyllä de :o

Ja sen pitäisi kestää, ja se on myös mitä puuseppäni tarkoittaa.

Mutta haluan mielellään vähän marginaalia.

Kukaan ei kai valmistaa enää uusia kattoristikoita tällä tavalla, eikä ole laskelmia limityksestä..

Toisaalta niissä kahdessa tuolissa, jotka ovat tarkoitus muuttaa, ei ollut ollenkaan alaosaa,,, yläosat oli pystytetty vanhasta tuolista noin metri-- joka puolestaan oli vain yhden ! ulkoseinän ja keskellä ei-kantavaa väliseinää vasten :eek:

Olisi ollut mielenkiintoista saada tietää kuinka paljon eroaa kestävyyttä eri liitosten välillä...

Eli spiklevyn ja limityksen väliin, EI nykyisten ja uusien tuolien väliin, he he vähän väsynyt nyt..

Piikkilevyt (levyt, joissa on stanssattuja ja sitten taitettuja kapeita hampaita) käytetään tehtaassa valmistetuissa kattoristikoissa ja ne puristetaan puuhun erityisillä puristustyökaluilla.

Naulauslevyt (levyt, joissa on stanssattuja reikiä käsin naulaamiseen) käytetään paikan päällä rakennetuissa liitoksissa.

Laskar (puun tai K-vanerin limiliitos) käytetään paikan päällä rakennetuissa liitoksissa.

Vahvimpia suhteessa kokoon ovat tehtaalta tulevat piikkilevyt. Muilta osin vahvin riippuu suunnittelusta, naulojen määrästä, laajuudesta, kuormituksista, kuormitussuunnasta jne. Naulauslevyjä käytetään pääasiassa, koska laskar ovat yleensä tiellä, kun eristetään kattopalkistot.

/Ingenjören

Mikael_L
En ole varma, ymmärsinkö mitä haluat tehdä ...

Eli sinulla on W-kattoristikot tänään!?
Haluatko naulata uuden alakehän (kutsutaanko sitä alakehäksi kattoristikoissa? vai vain runkoristikoissa, luulen:confused:) joka sijoittuu korkeammalle kattoristikossa?
Ja sitten poistaa vanhan alakehän? Saada lisää kattokorkeutta?

Luulen myös, että rakentaja viittasi naulalevyihin, jotka tehtaat puristavat kiinni hydraulisilla puristimilla, jotka eivät ole sopivia/mahdollisia käyttää rakennustyömaalla.

http://www.byggahus.se/newreply.php?do=newreply&p=442019

Nja.. linkin mukaan yllä (jos olen tehnyt oikein) hän tarkoitti myös naulauslevyjä, joten myös minä.

Limittäin tarkoitan, että ylärunko menee alas (limittäin) alarungon viereen ja ruuvataan siihen (ei läpi), siten yksinkertainen liitos.

Eli ilman liitoslappuja.

Voisinhan laittaa väliin vastaavan ylärungon paksuuden ja lisätä lappu toiselle puolelle.

Mutta juuri vinokuormitus on se, josta en ole varma. Lisäksi vinotuissa..

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.