D
Aion tehdä pari ovea vaatekaappiin. En todellakaan halua, että ovet vääntyvät, ja mietin, mitä materiaalia minun pitäisi käyttää.

Haluan, että ne näyttävät tältä ovelta, eli hieman "vanhanaikaiselta"
Valkoinen liukuovi avautuu makuuhuoneeseen, korostaen perinteistä tyyliä puupaneelin ja mustan metallikiskon avulla.

Olen lukenut foorumilla ja tullut siihen tulokseen, että raakapontti vääntynee todennäköisesti.

Kaksi vaihtoehtoa on jäljellä:

MDF-paneelilevy, jossa on paneelin kehys. En ole varma, miten tyylikästä tästä tulee.

Tai rimaliimattu mänty, jota joku oli käyttänyt.

Mitkä ovat etuja/haittoja ja mikä materiaali antaa parhaan lopputuloksen?

Kiitos avusta :)

Sormijatkettu mänty on todennäköisesti paras tarkoitukseen.

• Tykkään
danpih
  • Laddar…
D
Kiitos! voitko selittää miksi ovet eivät vääntyisi verrattuna raakaponttiin? onko se siksi, että ne on liimattu tietyllä tavalla? :)

Raitoja voit luoda sirkkelillä/upotus- tai jyrsimellä, jos haluat ne viistettynä.

D
Joten sahaanko kokonaan läpi? Ja sitten pitävätkö kehykset ne yhdessä? Vai pitäisikö vain sahata ura, mutta ei täysin läpi?

Eikö raakalauta ole toiselta puolelta höyläämätön? On olemassa höylähierrettä, joka on siisti molemmilta puolilta. Mutta joka tapauksessa, tavallisilla ponttilaudoilla eikö tule raitoja kuten kuvassa? Vai onko niin, jos ei naputtele ura ja höylä yhteen? Kuvassa näyttää siltä, että reunat ovat viistetyt ja näin syntyvät raidat. Tai sitten se on meidän vanhoissa ovissamme, jotka roikkuvat täällä kotona.

Kaikki puulajit käpristyvät, enemmän tai vähemmän. Voit ehdottomasti käyttää raakalaudoitusta tai muuta kuusta, mutta anna sen kuivua ensin. Sen tulee kuivua puristuksessa, jotta se ei pääse käpristymään. Vaihtoehtoisesti voit koota oven ja laittaa sen puristukseen. Tämä toimii myös tavallisella paneelilaudalla.

danpih sanoi:
Joten sahaan kokonaan läpi? Ja sitten kehys pitää ne yhdessä? Vai pitäisikö vain tehdä viilto, mutta niin, että se ei mene kokonaan läpi?
Sahaa/jyrsi matala ura saadaksesi oikean tuntuman.

• Tykkään
danpih
  • Laddar…
Jos vain toinen puoli näkyy, voit päällystää MDF:n sillä, miltä haluat sen näyttävän. Muuten ulkorakennusten ovilla on tapana taipua, koska ne ovat usein ulkona... Kosteusprosentti nousee ja laskee, mikä saa puun taipumaan.

• Tykkään
danpih
  • Laddar…
D
kiitos :) tänään ostan ison levyn stave-liimatusta männystä. niin katsotaan miten käy :)

D
mutta nyt muutin mieltäni...

http://wilkerdos.com/2013/06/diy-sliding-barn-door/

tämä näytti yhtä hyvältä, ja vaikuttaa olevan jonkinlaisen levyn kanssa. joten kun otetaan huomioon, kuinka paljon helpompaa se on, valitsen mdf tai konstruktionsplywood :)

D
okei, kiitos leby. se tuntuu siltä, että minun melodia on kuitenkin mdf. Voin tehdä kaiken mitä osaan muiden materiaalien kanssa ja se on halvempaa.

MDF on erittäin muotonsa pitävä, esimerkiksi 16 mm MDF levy yläpuolella tai mitä itse pidät kauniina...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.