M
Hei! Minulla on eteinen 40-luvun asunnossa, johon ajattelin laittaa kaakeleita yhteen kulmaan (siihen, missä vaatteet roikkuvat). Seinät ovat kevytbetonia, joissa on kalkkilaasti. Olen poistanut kaikki puoliksi irtonaiset vanhat kangaskerrokset ja tapetit. Sisimpänä kerroksena oli jotain maidonkartonkimaisen näköistä (mutta ei suoraan kosteudenkestävää) ja sen alla näyttää siltä, että seinä on maalattu mattapintaisella puuvärillä. Se ei kuitenkaan ole sitä. Kun kastaa rätin, se värittää. Kuiva se on hieman pölyinen. Ajattelin aluksi, että se olisi liimamaali, mutta se vaikuttaa hieman liian paksulta ja kovalta. Onko koskaan kalkittu kalkkilaastia kalkkimaalilla/liimamaalilla ennen tapetointia? Tiedän, että muut huoneet on uusittu niin, että kaikki irtonaiset tapettikerrokset on raaputettu pois ja sitten pohjamaalattu alkyydimaalilla (ei vesiohenteisella siis). Ajattelin käyttää Beckers binder/tapettipohjamaalia (mutta tapetit on raaputettu pois, koska ne olivat irti). Tämän päälle tulee rulla-tasoite ja microlit.

Miten saan kaakelit pysymään? Liimataanko microlitiin? Kyse ei ole mistään suurista määristä... Ja ei mitään kosteussulkuja...

Olen erittäin kiitollinen vastauksesta!

M
Vastaan itse, jos joku miettii samaa.. :) Käytin jyrsintäpoistajaa poistaakseni vanhan maalin, sitten pohjamaalia ja tasoitus kipsillä. Sitten pohjamaali uudelleen ja laatat päälle. :)

Mielenkiintoista, en ole koskaan nähnyt kaakelia eteisessä, voisitko jakaa yhden tai kaksi kuvaa?

M
Palaan asiaan kuvan kanssa. Tällä hetkellä siinä roikkuu muovia suojana, jotta hieno kaakeli ei vahingoitu, kun roiskin maalia ympärillä (tiedän, väärä järjestys + en ole oikein ehtinyt tehdä valmiiksi...) :) Ajattelin myös asentaa jonkinlaisen paikallaan rakennetun hattuhyllyn.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.