Suunnittelen rakentaa asuntoa varastoon, on maanvarainen laatta ilman eristystä, mitä pitäisi tehdä saadaksesi siitä hyvä, voinko esim. laittaa kosteussuojamatto laattaa/vastaa ja 1-2dm solumuovia sen päälle, vai miten tehdään?

Ehkä tulee lattialämmitys, vain suunnitelmia toistaiseksi.

Mietin samaa kuin sinä. Minulla on autotalli/varasto, joka on 35 neliömetriä ja jonka ajattelin muuttaa asuintilaksi. Kävi ilmi, että se olisi ollut paljon helpompaa, jos minulla olisi vain ollut maanpalaa sen sijaan... Tämänhetkinen autotallini muutettiin asuintilaksi vuonna 1973. Rakennus on eristämätön betonilaatta/ikääntymätön rakennusmuovi/70mm solumuovi/lattialastulevy ja sitten kokolattiamatto. Kun olen alkanut purkaa sitä, olen huomannut, että rakennusmuovin alla on täysin märkää, mutta kosteus ei ole noussut eikä värjännyt lastulevyjä. Seinissä kosteus on noussut ja tehnyt eristeen alhaalta märkäksi, kipsilevyt murenevat alimmasta 20 cm ja puu on alkanut lahota.
Lopputulos on: Kaivaa noin 50cm, laittaa kapillaarikatkokerros sepelistä, sen jälkeen 300mm solumuovia S100 ja lopuksi laatta vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Mikael_L
Sinulla on siis jo valmis levy...? Joten et voi nyt lisätä makadamaa ja eristystä alle, ilman että teet kaiken uudelleen...

Koska sinulla on eristämätön levy maassa, sinun tulee/olisi hyvä odottaa, että siinä on aina 100 % suhteellinen kosteus.

Tämä tarkoittaa, että kaikki materiaalit, jotka ovat pysyvässä kontaktissa levyn kanssa, imevät kosteutta, kunnes ne ovat kyllästyneet kosteudella rajapinnassa. Kaikki orgaaniset materiaalit, kuten puu, homesivat tai jopa lahoavat.

Voin kuvitella, että jos peität koko levyn 0,2 mm ikääntymistä kestävällä diffuusiotiiviillä muovilla, aseta kunnollisia limityksiä saumoihin ja liimaa tarvittaessa filmi yhteen saumoissa homeenkestävällä silikonilla (tai toimiva akryylitiiviste, mitä luulet?).
Sitten asetat joko kuminauhoja tai bitumipaperiliuskoja kaikkien palkkien alle, jotka kiinnitetään levyyn. Kumi tai tällainen bitumipaperi tiivistää nimittäin melko hyvin niiden ruuvien ympärille, joilla kiinnität alalistan.

Nyt sinun pitäisi voida asettaa solumuovia tälle pinnalle, haluttu lattia solumuovin päälle. Mahdollisesti lattialämmitys (+levyt) uritettu solumuovi, jos haluat.

Haluan myös lisätä, että en ole lainkaan asiantuntija tässä asiassa, joten mielestäni sinun pitäisi yrittää löytää joku toinen, joka tukee, että tämä on sopiva ratkaisu ennen kuin aloitat, jos päädyt tähän menetelmään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.