T
Ajattelin laatoittaa kylpyhuoneeni uudelleen. Ajattelin ottaa yrityksen tekemään lattian. Jotta saisin oikean kaltevuuden ym.
Ajattelin kuitenkin tehdä seinät itse, jotta voin säästää kustannuksissa.

Minulla on jonkin verran kokemusta laatoittamisesta, mutta pääasiassa olen laatoittanut pienempiä alueita, kuten keittiössä.

Pidän suurista laatoista ja mietin 60x60 laattoja. Onko vaikeaa työskennellä näin suurten laattojen kanssa? Onnistuuko se amatööriltä vai tarvitaanko enemmän kokemusta?

Tyylikäs kylpyhuone, jossa vaaleat suuret seinälaatat, vapaasti seisova kylpyamme ja marmorikoristeita.
 
BirgitS
Isompien laattojen kanssa on vaikeampaa ja se vaatii osittain erilaista tekniikkaa, kuten myös kiinnityslaastia laattojen taakse, kapeat saumat jne.
 
G
Kuten sanottu, se on paljon vaikeampaa. Ennen kaikkea se on paljon raskaampaa ja vaikeampaa hienosäätää ja korjata, kun tulee virhe. Laatat ovat usein paksumpia ja vaikeampia leikata.
Työ sujuu kuitenkin nopeammin, kun se sujuu. Joten se on aika hauskaa. Voit myös leikata 5-10 laattaa ennen kuin sekoitat kiinnityksen. Tämä riittää melko suurelle alueelle, mutta leikatuista laattoista on silti helppo pitää järjestys.
Onhan olemassa myös ruuveja/kiiloja apuna, jotta laatat asettuvat tasaisesti.
Jos sinulla on jonkin verran kokemusta ennestään, sinun pitäisi osata se. Lattian asentaminenkaan ei ole kovin vaikeaa. Jos henkilö, joka on valanut/tasoittanut kaltevuuden, on harkinnut ja mukauttanut sen niin suurille laatoille.
 
T
Kun kosteussulku on jo toimiva, kannattaako laatat kiinnittää esimerkiksi PL400:lla vai onko parasta laatoittaa perinteisellä tavalla?
 
BirgitS
T Tovin sanoi:
Kun sinulla on jo toimiva vedeneristyskerros, toimiiko laattojen kiinnittäminen esim. PL400:lla vai onko parempi laatoittaa perinteisellä tavalla?
Mitä vedeneristeen valmistaja sanoo sallituista materiaaleista sen päällä? Eihän haluta riskeerata, että liima reagoi negatiivisesti kalvon ja sen liiman tai tiivistemassan kanssa.

Kiinnityslaasti antaa paksuutta, jota käytetään korjaamaan pieniä epätasaisuuksia, kaltevuuksia jne. alustassa ja laatoissa.
 
T Tovin sanoi:
Kun tiivistyskerros on jo kunnossa, voiko laatoittaa esimerkiksi PL400:lla, vai onko parempi käyttää perinteistä tapaa?
Tiivistyskerros ei ole pelkkä kalvo. Kaikki liimat, kiinnitysmassat ja tasoitteet kuuluvat tiivistyskerrosjärjestelmään. Ei tule koskaan sekoittaa eri osia tiivistyskerrosjärjestelmässä.
 
T Tovin sanoi:
Ajattelin laatoittaa kylpyhuoneeni uudelleen. Kulmatyön aion teettää ammattilaisella, jotta kaadot saadaan oikein jne.
Kuitenkin ajattelin tehdä seinät itse säästääkseni kustannuksissa.

Minulla on jonkin verran kokemusta laatoittamisesta, mutta pääasiassa olen laatoittanut pienempiä alueita, kuten keittiössä.

Pidän suuremmista laatoista ja olen harkinnut 60x60 laattojen käyttöä. Onko vaikeaa työskennellä niin suurten laattojen kanssa? Onko se mahdollista amatöörille vai vaatiiko se enemmän kokemusta?

[kuva]
Suosittelisin 30x60 cm:n laattoja, paljon helpompi saada siistiksi ja suoraksi.
 
T
Aion laatoittaa olemassa olevan laatoituksen päälle. Siksi mietin, toimiiko PL400. Mutta jos tavallinen liima on paras vaihtoehto, käytän sitä tietysti.
 
En yrittäisi PL 400:ta lainkaan. Ensinnäkin se ei anna samaa säätövaraa kuin fix. Se kutistuu todennäköisesti hieman (en tiedä varmaksi). On olemassa materiaaleja, jotka asiantuntijat ovat kehittäneet laattojen asettamiseen. Omat "keksinnöt" saattavat toimia, jos onnea kävisi. Mutta on syy siihen, miksi ammattilaisten käyttämät materiaalit ovat käytössä.
 
  • Tykkään
Joak
  • Laddar…
BirgitS
On olemassa erityistä laattaliimaa, mutta en tiedä toimiiko se tässä yhteydessä.
 
Jos arvioit, että vanha vesieristeesi kestää vielä 20 vuotta ja aiot laatoittaa laattojen päälle, sinun tulisi kiinnittää uudet laatat tavallisella laastilla,

valmistelut

pese kaikki laatat liimanpoistoaineella poistaaksesi esimerkiksi rasvan ja silikonin,

sitten tulee pohjustaa erityisellä pohjusteella, joka on hieman hiekkainen, jotta uusi laasti tarttuu,

jos aiot käyttää 60x60 laatoja, laastia kuluu enemmän, koska laatan takaosa tulee tasoittaa,

sitten tulee käyttää korkeudensäätöjärjestelmää, jotta voit säätää, ettei synny reunoja,

tämä johtaa 1mm-1,5mm saumoihin,

tässä on tärkeää käyttää hyvää laseria ja ei kiirehtiä. Näiden laattojen kanssa voi tehdä virheitä nopeasti, koska et voi säätää saumoja paljoa.
 
  • Tykkään
Tovin
  • Laddar…
BirgitS
T Tovin sanoi:
Mielestäni suuret laatat ovat tyylikkäitä ja harkitsen 60x60 laatoitusta. Onko isoilla laatoilla työskentely vaikeaa? Voiko amatööri selvitä siitä vai vaaditaanko enemmän kokemusta?
Huomasin juuri, että BKR on laatinut erityisen asiakirjan suurten laattojen suuntaviivoista, joten voit ehkä itse arvioida, onko se jotain, mitä osaat: https://www.bkr.se/regler-material/riktlinjer/riktlinjer-for-storformatiga-plattor
 
  • Tykkään
Tovin
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.