Vaikka apu on joskus korvaamatonta, ei pienin käsityöläiseni osannut vastata kysymykseen seinän väristä.

Meillä on aiemmin ollut kosteuden läpimurtoja, ja se näkyy kuplina värissä. Nyt ulkopuoli on salaojitettu ja eristetty. MUTTA kyllähän se näyttää siltä, että maali ei salli kosteuden kulkea, koska se irtoaa.

Kysymys on, riittääkö pyörivän teräsharjan käyttö ja seinän hieman repiminen, vai onko minun tehtävä isompia toimenpiteitä ennen kaakelointia?

Terveisiä

Johan

Lapsi työkalun kanssa tarkastelemassa kellastunutta ja kuplivaa seinää remonttikohteessa, jossa on ollut kosteutta.

Oletan, että se on rappaus takana? Jos rappaus on kunnolla kiinni, se on ensimmäinen kysymys siinä tapauksessa...

Haluathan, että seinä pystyy "hengittämään", joten maalin pinnan karhentaminen ja "rei'ittäminen" on hyvä. Sitten sinun pitäisi välttää pohjustetta (tai käyttää diffuusioavointa pohjustetta) ja sen sijaan imuroida ja kostuttaa seinät pari kertaa ennen laattojen asentamista.

Jep, jotain sementtipohjaista luulen, koska se pysyy kuin vuori. Onko sinulla esimerkkiä diffuusion avoimesta primerista, vai onko suositeltavaa imuroida/kostuttaa sen sijaan?

Weber Floor 4716 on ainoa, jonka tiedän. Muistaakseni jotain Ardex:ia voi käyttää, jos sitä laimentaa kunnolla. Olisin varmaankin vain imuroinut huolellisesti ja kostuttanut kunnolla päivää ennen ja sitten kostuttanut vähän (esim. kukkasumutteella) juuri ennen asettamista. Voit kokeilla ensin asettaa pari laattaa ja antaa niiden kuivua ja katsoa, pysyvätkö ne...

No niin, tuo ei mennyt suunnitelmani mukaan. Teräsharja "liukuu" vain maalin päällä, kunnes se lopulta menee läpi. Sitten se repii pois 3 mm rappausta. Lisäksi se vie ikuisuuden. Kestäisi useita päiviä harjata pois maali ja alusta olisi liian epätasainen, että siihen voisi laittaa laatat ilman, että ensin tasoittaa sen tasoitteella.

Muita vinkkejä?

Syynä siihen, että haluan poistaa maalin, on kai se, ettei kosteus pääse jäämään alle ja laatat putoa alas, tai onko se, että laatat eivät kiinnity ollenkaan?

Kuumailmapuhallin toimi hyvin pehmentämään maalia ja raaputtamaan sitä. Puhdistan pois irtonaisen maalin teräsharjalla. Haittapuolia on, että huoneessa ei ole hyvä ilma hetken kuluttua.

Yläosa, täytyykö sekin raaputtaa, vaikka siellä ei ole kosteuden läpäisyä, vai eivätkö laatat tartu sileään pintaan? Ehkä on parasta "raaputtaa" sekin...

Voit käyttää kulmahiomakoneessa betonihiomakonetta. Jos pidät sitä todella varovasti, ei tule syviä jälkiä ja koska aiot laatoittaa, 3-4 mm syvät urat eivät haittaa. Se pölyää kyllä paljon...

Täytyy kai hankkia sellainen. Yritin tavallisella timanttiterällä testata konseptia ja se sujui erinomaisesti. Paitsi että urat ovat leveitä ja seinä "aaltomainen". :) Kuinka epätasaista se voi olla ennen kuin on pakko tehdä laajaa tasoitusta? Olen laatoittanut vain kipsille aiemmin ja silloin se on melko tasainen. Minulla ei ole kokemusta hieman epätasaisesta alustasta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.