5 831 lukukertaa ·
8 vastausta
6k lukukertaa
8 vastausta
Kysymys urajyrsimistä ja irtojousista.
Hei. Minulla on vähän päänvaivaa.
Aion asentaa vanerin kelluvasti ja sitten kiinnittää massiivipuu lattian siihen. Lattian vaneria on vaikea saada kätevästi, joten nyt olen miettinyt, että teen pontit itse ja käytän irtofederiä tavallisessa rakennusvanerissa. Ajattelin käyttää menetelmää, jossa levyt asetetaan vastakkain, jotta voidaan urata niiden väliin, aivan kuten tehdään ilman ponttilattiaa.
Jos haluaa urajyrsimen, joka tekee vähintään 4 mm korkean ja 2 cm syvän uran levyyn, minkä pitäisi sitten valita? Olen etsinyt, mutta en löydä vaatimuksiini sopivaa. Onko olemassa irtofederiä, jota voi ostaa? Tiedän, että voi sahata itse, mutta pöytäsaha on viimeisiään vetelemässä. Tietääkö joku?
Aion asentaa vanerin kelluvasti ja sitten kiinnittää massiivipuu lattian siihen. Lattian vaneria on vaikea saada kätevästi, joten nyt olen miettinyt, että teen pontit itse ja käytän irtofederiä tavallisessa rakennusvanerissa. Ajattelin käyttää menetelmää, jossa levyt asetetaan vastakkain, jotta voidaan urata niiden väliin, aivan kuten tehdään ilman ponttilattiaa.
Jos haluaa urajyrsimen, joka tekee vähintään 4 mm korkean ja 2 cm syvän uran levyyn, minkä pitäisi sitten valita? Olen etsinyt, mutta en löydä vaatimuksiini sopivaa. Onko olemassa irtofederiä, jota voi ostaa? Tiedän, että voi sahata itse, mutta pöytäsaha on viimeisiään vetelemässä. Tietääkö joku?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Minulla on noin 7 mm urajyrsin laakerilla, joka toimii erinomaisesti julkisivupaneelilautoihin. Jouset sahaan yleensä 7 mm mäntyrimaa. Uran tulisi olla noin 1/3 paksuudesta. Se täytyy olla vaikeampaa, kun mennään ohuempiin mittoihin. En valitsisi tätä ratkaisua tavalliselle aluslattialle, silloin parempi tapa on käyttää alusrimoja. Millä tavalla lattian tulisi olla kelluva?
Aluslattia tulee olemaan kelluva ja koostuu 15 mm rakennusvanerista. Tämä on liimattava yhteen pontilla ja uralla. Tämän päälle asennetaan 22 mm ruuvattu massiiviparketti, joka tulee hioa ja kirkaslakata. Haasteena on se, että lattialevyä on vaikea saada. Kattolevyä on saatavilla, mutta se on usein uritettu vain kahdelta puolelta ja usein pienemmissä ko'oissa. Toki voin käyttää lattialastulevyä, mutta silloin korkeus kasvaa ja jokainen senttimetri on tärkeä. En haluaisi, että huonekorkeus menee alle 210. Siksi ajattelin urittaa itse ja liimata, koska p30 rakennusvaneria 15 mm on helppo saada. Alla on betonilattia ja olen tehnyt näin aiemmin hyvällä lopputuloksella, mutta nyt rakennustarvikeliikkeet eivät enää pidä tätä varastossa, koska lastulevyä käytetään useimmiten.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Betonilattian kanssa ymmärrän paremmin. K-vaneri on luonnollisesti paljon parempi kuin lastulevy, erityisesti alalattiana johon aiot ruuvata. Minä valitsisin 18 mm, jossa on kaksi kerrosta enemmän kuin 15 mm. 12 ja 15 mm:ssä on sama määrä kerroksia, samoin kuin 18 ja 21 mm:ssä. Jouset luulen että sinun täytyy tehdä männynvanerista.
Se on kestänyt hyvin se, mitä olen aiemmin asentanut 15 mm:llä. Vanha rakennus maalla, jossa ei alun perin ole kovin korkeaa kattokorkeutta. Mikään ei ole suorassa myöskään. Mutta nykyään on vaikeaa löytää vaneria, joka on uritettu ympäriinsä pontilla ja uralla, siksi kysymys urien jyrsimisestä itse ja mistä voisi löytää hyviä sellaisia. Jyrsin minulla on, mutta ei terästä, joka on tehtävään sopiva. Ajatus oli, että jos kiinnittää levyt toisiinsa, pitäisi olla helppoa jyrsiä ura jokaiselle levylle samanaikaisesti.
Irrallinen ura on lähinnä mukavuusasia. Pöytäsaha, joka minulla on, alkaa olla kulunut ja pitää olla tarkkana, jotta tulos olisi hyvä. Yritän suostutella kuolinpesää myymään tukevan 70-luvun Gjerde pyörivällä pöydällä ja täydentää sitä kevyemmällä 1-vaiheisella. Siksi suunnitelmissani ei ole uutta pöytäsahaa.
Irrallinen ura on lähinnä mukavuusasia. Pöytäsaha, joka minulla on, alkaa olla kulunut ja pitää olla tarkkana, jotta tulos olisi hyvä. Yritän suostutella kuolinpesää myymään tukevan 70-luvun Gjerde pyörivällä pöydällä ja täydentää sitä kevyemmällä 1-vaiheisella. Siksi suunnitelmissani ei ole uutta pöytäsahaa.
Mutta täytyykö sinulla olla ura vanerilevyissä?
Laitoin lattiani puusepänverstaaseen (myös kelluva betonilaatan päällä) irrallisilla levyillä, siirretyillä saumoilla ja kohtisuoraan lattialaudoitukseen nähden.
Mitä voin nähdä, se on toiminut hyvin. Se on kyllä tosin täynnä aika paljon penkkejä ym.
Jos kuitenkin haluat uran, ehkäpä keksikone ja keksit voisivat olla vaihtoehto?
Laitoin lattiani puusepänverstaaseen (myös kelluva betonilaatan päällä) irrallisilla levyillä, siirretyillä saumoilla ja kohtisuoraan lattialaudoitukseen nähden.
Mitä voin nähdä, se on toiminut hyvin. Se on kyllä tosin täynnä aika paljon penkkejä ym.
Jos kuitenkin haluat uran, ehkäpä keksikone ja keksit voisivat olla vaihtoehto?
On olemassa riski kosmeettisista vaurioista, jos aluslattia ei ole yhtenäinen. Kun lattianasentaja, joka on asentanut satoja tällaisia lattioita, sanoo sen niin en väitä vastaan. Minulla ei ole lamellijyrsintä, mutta mietin tavallisen käsijyrsimen käyttämistä, mutta tarvitsen hyvää jyrsinterää.N Nybyggarn sanoi:Mutta onko pakko olla uraa vanerilevyissä?
Minä laitoin oman lattian puutyöverstaaseen (myös kelluva betonilaatalla) irrallisilla levyillä, siirrettävät saumat ja kohtisuoraan lattialautoihin nähden.
Mitä voin huomata, se on toiminut hyvin. se on totta kai melko täynnä penkkejä jne.
Jos kuitenkin haluat uraa, ehkä keksikone ja keksit voisi olla vaihtoehto?
OK, voiko jokin näistä täällä Toolabissa olla jotain?
Löysin vain 12mm syvyydellä, mutta ehkä se riittää?
Olen kerran tehnyt löysän pontin pitkille lattialaudalle (noin 5,5 metriä), mutta mielestäni oli vaikea saada sopiva istuvuus, helposti lastuuntui ja oli vaikea painaa ne yhteen. Mutta ehkä se on helpompaa lyhyillä vanerilevyillä.
Löysin vain 12mm syvyydellä, mutta ehkä se riittää?
Olen kerran tehnyt löysän pontin pitkille lattialaudalle (noin 5,5 metriä), mutta mielestäni oli vaikea saada sopiva istuvuus, helposti lastuuntui ja oli vaikea painaa ne yhteen. Mutta ehkä se on helpompaa lyhyillä vanerilevyillä.
Klikkaa tästä vastataksesi