Hei!
Olen etsinyt koko foorumilta, mutta en ole onnistunut löytämään konkreettista vastausta.
Puhumme laajennuksesta. Tyypin pulpettitak, joka on rakennettu yhteen olemassa olevan talon julkisivun kanssa.
Onko oikein tai väärin yhdistää katon ilmarako olemassa olevan julkisivun ilmarakoon? Vai pitäisikö yläreuna olla tiivis ja vain alaosa, katon alaosa, avoin?
katso kuva
Rakennusfysiikan kannalta pitäisi toimia yhdistää katon ja seinän poistoilma, mutta kiinnitän huomiota siihen, että suunnittelet kiinnittää laajennuksen olemassa olevaan paneeliin. Mitä tapahtuu kuvasi alla, eikö paneeli pitäisi kuitenkin poistaa sieltä? Vai jääkö ulkoseinä paikoilleen? Voisitko antaa hieman enemmän tietoa kokonaiskuvasta?
Ne eivät ole todennäköisesti sopivia näin matalalla kaltevuudella. Lisäksi ne on tarkoitettu asennettaviksi tiilien tai vastaavien pintakerrosten alle. Tässä on todennäköisesti huopakatto.
Ne eivät luultavasti sovi niin matalalle kaltevuudelle. Lisäksi ne on tarkoitettu asennettaviksi tiilien tai vastaavien pintojen alle. Tässä on luultavasti huopakatto.
Jos ne ovat huopakatto, niin talon julkisivuun tulisi tehdä nostettu reunus. Silloin ne toimivat hienosti 22 puun ja 22 vanerin kanssa, jossa on metallilevy päällä.
Julkisivun tuuletuksen tulisi tuulettaa julkisivua ja saattaa olla, että se ei ihan riitä katollekin.
Mutta tietoa voi ehkä puuttua TS:lta siinä tapauksessa.
Okei, kuullostaa hyvältä. Ymmärrän kuitenkin viimeistä lausettasi vähän huonosti.
Mielestäni paras ratkaisu olisi lopettaa paneeli hieman katon yläpuolelle niin, että julkisivuverhous irrotetaan laajennuksestasi. Alla oleva kuva antaa idean siitä, kuinka katon tuuletus tehdään silloin. Olen itse tehnyt suunnilleen näin yhdessä lisärakennuksessa.