Ole kiltti, auta minua!
Kuinka liittää laajennus, jossa on reunaelementti, 1980-luvun maan varaan valettuun betonilaattaan? Pitäisikö:
asentaa reunaelementti laajennuksen ympärille?
Porata raudoitustankoja vanhaan laattaan ja valaa sitä vasten?
Tai käyttää jonkinlaista liikuntasaumaa välissä? Muistaakseni olen lukenut jostain DIL-sauman (dilataatiosauman).
Onko jollakin ideoita ja etuja/haittoja eri vaihtoehdoille?

Ei kukaan, jolla olisi kokemusta tästä?

Sain apua Beijer byggin kaverilta, miten minun pitäisi tehdä.

Olen sitten tehnyt pienen... pienen... lisärakennuksen, jossa on L reunuselementit ympärillä, mutta ei vanhaa laattaa vasten. Vanha laatta toimii tukena valamiselle, mutta kannattaa aina tehdä vahvistus alaspäin tekemällä betonikynnys. Se on helppoa, kun asetat uutta solumuovia siten, että myöhempi kerros/kerrokset eivät mene aivan perustusta vasten ja asetat sitten alas raudoituksen ohjeiden mukaan. Näin saat vahvistetun kynnyksen valettaessa.

Minua neuvottiin laittamaan vain ohut solumuovi liikuntasaumaksi vanhaa perustusta vasten ja sitten asettamaan muovikalvo ylös vanhaa perustusta vasten. Itse harkitsin poraamista ja raudoituksen työntämistä, mutta ilmeisesti oli riski, että vanhalle perustukselle kohdistuu rasituksia, jotka voivat aiheuttaa painumia/vahinkoja... Joten en uskaltanut... ehkä se onnistuu?

Tein omani tämän http://www.thermisol.se/pdf/Broschyr_sockelelement.pdf ohjeen mukaan. Juttele jonkun paremman rakennustarvikekaupan kanssa ja kysy, mitä he sanovat... ettet sitten päätä minua myöhemmin. :wow:

Kiitos Chrille. Juuri näin olin ajatellut, että se tehtäisiin. Haittapuolena on, että ratkaisullasi tulee yksi kerros vähemmän solumuovia sauman kohdalle olemassa olevaa perustusta vasten. Ei pitäisi vaatia mitään kantavaa reunusta, koska normaalisti ei aseteta mitään kantavaa sauman kohdalle. Mutta se käy varmasti kummallakin tavalla. Kiitos mielipiteestäsi!

Ei kestä!

Ymmärrän, mitä tarkoitat... Ehkä riittää, että laittaa muutamia ylimääräisiä raudoitustankoja vanhaa perustusta pitkin, niin se vahvistaa sitä hieman?

Ajattelin ainakin niin, että yksi kerros vähemmän vanhaa levyä kohti ei tee niin paljon, koska routa tai kylmä ei vaikuta siihen samalla tavalla kuin ulkoseinillä, joten ei voi menettää niin paljon. ;)

Kyllä Chrille, kuten sanot, voi riittää vahvistaa hieman enemmän, mutta ajatuksesi korkeammasta pohjasta ei ole myöskään huono. Onhan kyseessä kuitenkin kaksi täysin erilaista perustusta, joilla on erilaiset rakennustekniikat, jotka kohtaavat (meidän tapauksessamme yksi on tehty vuonna 1980 ja toinen vuonna 2010, nykyään betoni eristetään, mitä ennen ei tehty).

Tältä näytti meidän K-piirustus

• K-ritkauksen poikkileikkaus, joka näyttää betonin, lämmöneristykset ja maaperän kerrokset rakennuksen perustuksissa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.