Olen täysin remontoinut taloni (lisäeristänyt ja rappauksen tehnyt sekä uudet ikkunat ja uudet syysmyyrät ja kun kaikki oli valmista ja vaimo ja vauva muuttivat kotiin, molemmilla todettiin astma. Pikkuinen voi paremmin mutta vaimo saa astmakohtauksia noin minuutin sisällä kotona. Olemme tehneet lukuisia ilmanlaatuanalyseja, home-, hiukkas- ja formaldehydimittauksia ja meillä on useita ammattitason ilmanpuhdistimia ilman tulosta. Uskon, että ikkunasyvennykset, jotka on rakennettu MDF-levystä ja maalattu, aiheuttavat ongelman, mutta onko mitään keinoa testata päästöjen sulkemista? Esimerkiksi peittämällä kaikki ikkunat kokonaan rakennusmuovilla tai onko olemassa mitään läpäisemätöntä maalia, jolla voisi maalata? Olen täysin neuvoton, olen varmasti käyttänyt 100k ongelman löytämiseen.

Minulla ei oikeastaan ole hyvää vastausta, mutta kuinka paljon vaivaa on vain vaihtaa listat? Olen saanut hieman kutinaa joskus sahatessani MDF:ää, mutta en tiedä, mitä siinä on.

I
Oletko tarkistanut sisustuksen, huonekalut, matot ym. Oletko kokeillut vaihtaa pesuainetta/huuhteluainetta?
Onko sohvassa jotain, mihin he reagoivat, ei se näy testissä, ellei joku hypi siinä sillä hetkellä?

Voi olla niin yksinkertaista, että sisätiloissa on liian kuuma ja kuiva!
Onko teillä lattialämmitys, ja jos on, mitä tasoitetta olette käyttäneet? Monet tasoitteet ja sementtituotteet aiheuttavat todella allergiaa.
Seinien värit, erityisesti märkätiloissa ja kellarikerroksissa, ovat alttiimpia aiheuttamaan allergisia oireita.
Keitä vettä liedellä ja anna vaimon seistä kiehuvan veden lähellä, katso irtoaako, hyvä testi nähdäksesi onko ilma liian kuiva......
Mitä olet käyttänyt eristykseen, voiko olla riski, että eristyshiukkasia "vuotaa sisään"?
Jos kyseessä on mekaaninen ärsytys, se menee ohi ajan myötä! (mineraalivilla)

Viimeksi muokattu:
Jos heillä on ollut astma aikaisemmin, on suuri riski, että syynä on eristys!

1. Olen mitannut hiukkasia ilmassa ja tarkistanut ettei ole eristystä. Olen käyttänyt kivivillaa, mutta se on nyt pinnoitettu.

2. Olemme kokeilleet ilmankostuttimella, joka nosti kosteuden 70% ja myös kokeilleet kuivata kosteuden pois ja saavuttaneet 25%, ei auta.

3. Ei ole lattialämmitystä.

4. Meillä on ollut samat huonekalut aina ja olen kokeillut pestä sohvan päälliset. En käytä huuhteluainetta mihinkään kotona.

5. Olen jynssännyt seinät, katot ja kaiken varmasti 100 kertaa.

Olen remontoinut kaiken muun aiemmin ilman, että vaimo on tuntenut mitään, joten olemme asuneet siellä 2 vuotta, mutta vasta nyt näin on käynyt uusien ikkunoiden ja lisäeristyksen jälkeen. Kun etsii formaldehydistä ja MDF:stä, huomaa että muutkin ovat reagoineet siihen, viimeinen arvaukseni, siksi mietin voisiko väliaikaisesti peittää päästöjä muovilla? Syrjien vaihtaminen on meeeeeega työ, varmasti 2 viikkoa vuorokauden ympäri jos minun pitää vaihtaa kipsiin, enkä usko, että se ehkä käy, koska olen korottanut 20cm syrjien takaa, vaihtaminen kipsiin edellyttäisi korotuksia useammalle paikalle, koska kipsi muuten kaartuu.

Ei pidä myöskään sulkea pois sitä mahdollisuutta, että se voisi olla psykosomaattista, tunteet ja oireet voivat olla aivan yhtä todellisia ilman, että taustalla on todellista allergiaa.

Jos nyt eristys ja mdf ovat pääepäillyt tässä, eikö olisi järkevää altistua näille materiaaleille rakennustavaratalossa nähdäksesi, tuleeko reaktio olemaan sama? Tämä vaikuttaa muutenkin helpommalta kuin purkaa puolet talosta sattumanvaraisesti. Jos nämä asiat ovat ongelma, olisi vaikeaa oleskella kaikissa uudemmissa remontoimattomissa taloissa.

I
http://www.prevent.se/kemiguiden/up...rodukter-och-amnen-/hardplaster---utbildning/
Astma vai allergia?
Jos hän reagoi vain ollessaan talossa, luulisin, että se on allergia. Että olette asuneet talossa 2 vuotta ilman että mitään on huomattu, ei oikeastaan kerro paljoa, minä en tullut allergiseksi ennen kuin yli 50-vuotiaana ja sitten johonkin homeitiöihin, joita on maassa ammattilääketieteen mukaan, lääkärin mukaan minulla on astma ja otan siihen lääkettä. En tiedä, onko niillä tekemistä keskenään, voiko allergiasta kehittyä astma, tarkoitan, mutta tunnen sen heti kun olen ulkona ja möyhin maata ja myös jos meillä on eläimiä talossa, (kun hoidamme lasten lemmikkejä). Se on riesa erityisesti silloin, kun ei tiedä, mikä sen laukaisee, ja monissa tapauksissa on vaikea selvittää, mikä se on.
Onko hän käynyt lääkärissä ongelman vuoksi?

Luin hieman kevyesti astma- ja allergialiiton julkaisusta, he suosittelevat, että laajan remontin jälkeen tulisi odottaa vähintään 4 viikkoa ennen kuin harkitaan sisäänmuuttoa.
Syynä näyttää olevan kaikki formaldehydistä kosteuslähteiden sisältämiin materiaaleihin, jotka esimerkiksi maalauksen yhteydessä vapauttavat allergeeneja!
Näyttää siltä, että se lieventyy ajan myötä...
Siitepölytasot ovat myös tällä hetkellä korkealla, joten yhdessä muiden allergiaa aiheuttavien aineiden kanssa siitä voi tulla liikaa jopa niille, jotka eivät ole erityisen herkkiä!

winzhangout sanoi:
olemme tehneet massoittain ilmaanalyysit, home-, hiukkasmittaukset sekä formaldehydimittaukset ja meillä on useita ammattimaisia ilmanpuhdistimia ilman tulosta. Luulen, että ikkunansmyyki on rakennettu MDF-levystä ja maalattu, mutta onko olemassa jokin tapa testata päästöjen sulkeminen? Esimerkiksi muovata kaikki ikkunat rakennusmuovilla tai onko olemassa jokin läpäisemätön maali, jolla voi maalata? Olen täysin lannistunut, olen varmasti käyttänyt 100k vikojen löytämiseen.
Minäkin olen saanut allergisia oireita sen jälkeen, kun rakensimme keväällä paikoillaan olevan kirjahyllyn MDF:stä. Kirjoitat, että olet tehnyt formaldehydimittauksia. Miten se tehdään ja mitä mittaukset osoittivat?

Meillä on niin, että en voi olla liian lähellä kirjahyllyä, enkä missään tapauksessa avata kaappeja ja hakea jotain. En ole jaksanut tehdä asialle mitään, mutta ajattelin, että nyt kesällä voimme pitää ikkunat avoinna paljon ja tuulettaa, joten toivon, että se vähenee.

Olen harkinnut kirjahyllyn purkamista, jos se ei onnistu muuten, mutta on todella harmillista joutua tekemään niin.

Minulle se on formaldehydi, koska reagoin myös muun muassa kampaajan hiusväriin, tiettyihin kynsilakkoihin ja uusiin vaatteisiin (rypyttymissuoja sisältää formaldehydia).

Ostin uuden yöpöydän pojalleni, joka tuli paketissa. Sain paniikin, kun avasin sen, koska se oli purujen pölyttämä. Ajattelin, että se saattoi olla tehty MDF:stä, en ollut tarkistanut. Hain rätin ja aloin pyyhkiä sitä, mutta tajusin melko nopeasti, ettei ollut mitään hätää. En tuntenut yöpöydästä mitään.

Kun hän on poissa, hän puhaltaa hengitysmittariin noin 425l ja kotona 300, ja sitten se laskee 200:aan noin 3 päivän jälkeen, jolloin hän ei kestä enää ja lähtee pois, mutta alkaa valittaa 10 minuutin jälkeen kotona. Olen kuitenkin luullut löytäneeni vian muutaman kerran, joten hän olisi huijannut, jos kyseessä olisi ollut myös hypokondria? En tiedä tosiaan, voiko hengitys psykologisesti vähentyä useiden päivien ajan? Toivon ettei, sillä kaiken työn mitä olen tehnyt, tulisin hulluksi.

Valitettavasti en usko, että rakennustavarakauppa toimii samalla tavalla, koska esimerkiksi eristys voi olla märkää, ja formaldehydi vapautuu, samoin kuin maalatut mdf-levyt. Samoin liiman pitoisuus voi olla erilainen.

Miten reagoit formaldehydiin, saatko hengitysvaikeuksia? Ja kuinka nopeasti se tuntuu ja menee ohi? Olen todella utelias siitä.

Tilasin pumpun ja näytteen Pegasus Labista, maksoi noin 5000, valitettavasti sijoitin sen luultavasti liian matalalle ja liian kauas ikkunoista, mutta sain muistaakseni 0,03.

Minulla ei ole sellaisia vaivoja. Oireeni ovat enemmänkin sellaisia, joita ihmiset kuvailevat talosienen aiheuttamiksi - epämukavuutta kehossa, aivastelua ja nenän tukkoisuutta, kutinaa, väsymystä ja pahinta on se, että on täysin mahdotonta nukkua.

Vaikuttaa erittäin epätodennäköiseltä, että vaimosi kuvittelisi tällaisia, voit sulkea sen pois. Vain joku, jolla ei ole koskaan ollut allergioita itse, sanoisi niin.

• Tykkään
4774 ja 1 muu
  • Laddar…
Marlen Eskilsson sanoi:
Minulla ei ole sellaista vaivaa. Oireeni muistuttavat enemmän niitä, joita ihmiset kuvailevat hussvampille. Ne ovat kehossa tuntuva epämukavuus, aivastelu ja nenän tukkoisuus, kutina, väsymys ja pahinta on, että on täysin mahdotonta nukkua.

On erittäin epätodennäköistä, että vaimosi kuvittelisi asioita, sen voit sulkea pois. Niin sanoo vain joku, jolla ei ole koskaan ollut mitään allergioita.
Samaan aikaan monet vähättelevät terveysahdistusta ja ahdistusta, mutta jos ei ole itse kärsinyt niistä, ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka vakuuttavilta oireet voivat näyttää.

En sano, että TS:n vaimo kuvittelisi asioita, mutta sitä ei voida sulkea pois sillä tiedolla, mitä olemme tähän mennessä saaneet.

• Tykkään
SweetTerrain
  • Laddar…
Onko tieteellisesti todistettu, että monet tapaukset rakennusmateriaalien allergioista ovat kuviteltuja sinun mielestäsi? Olisi mielenkiintoista tutustua siihen tutkimukseen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.