Hei

Minulla on 4 kysymystä liittyen kellarin seinän rappaukseen.

Aloitetaan Lähtökohdista:
1) Kellari on lämmitetty ja ei erityisen kostea.
2) Talo on vuodelta 1976
3) Huoneesta tulee ruokakomero jääkaapilla ja pakastimella
4) 13 neliömetriä seinää
5) Seinä on kokonaan maan alla ja jakautuu yhteen valettuun osaan noin 50 cm ja sementtiharkko-osaan 180 cm
Kellarin sementtiseinä, jossa erikokoisia lohkoja ja harmaata laastia; lattialla keltainen laite. Seinän alaosa valettu, yläosa lohkotettu.

Kysymykset:
1) Voinko käyttää suositeltua rappausmassaa, 14 säkkiä?
Bauhausin henkilökunnan suosittelema käyttää PUTSBRUK COMBIMIX PROBA, katso kuva.

Pussisäkki Probau-brändiltä, mallina Putsbruk C/CS II, 20 kg. Kuvassa henkilö levittää rappausainetta seinälle.

2) Kuinka käsittelen epätasaista seinää?
Valetun osan ja betonilohkojen välillä voi olla jopa 15 mm ero, eli betonilohkot ulottuvat 15 mm ulospäin verrattuna valettuun osaan. Betonilohkoissa on 15 mm rakoja niiden välillä.

3) Onko minun pakko pohjustaa valettu osa?

4) Kun sanotaan "Paksuus per levitys 5–10 mm", onko se per "kerros" vai eikö rappaus kestä enemmän? Vai voinko rapata 10 mm+10 mm?

5) Lohkojen välinen laasti on hiekkainen, täytyykö minun poistaa se kokonaan vai? olen raaputtanut muurausvasaralla ja puhdistanut kovalla harjalla. Kun harjaan, hiekkaa tulee jatkuvasti esiin. Tarkoittaako tämä, että minun täytyy poistaa se kokonaan?

Kiitollinen avusta
Victor

• Kellariseinä, jossa on betonilohkoja ja valettu osa. Seinän yläosassauksettuvat betonilohkojen liitokset epätasaisiksi.
  • Kellarin betoni- ja sementtiharkoista koostuva seinä, jossa on halkeamia ja sähköjohto. Lattialla on pölyä ja likaisia kohtia.

Paras vastaus

A
V victorpajas sanoi:
Hei

Minulla on 4 kysymystä koskien kellarin seinän rappausta.

Aloitan ehdoista:
1) Kellarissa on lämmitys eikä se ole erityisen kostea.
2) Talo on rakennettu vuonna 1976
3) Huoneesta tulee kylmäkomero, jossa on jääkaappi ja pakastin
4) 13 m² seinää
4) Seinää on täysin maan alla jaettu valettuun osaan noin 50 cm ja sementtiblokkeihin 180 cm
[kuva]

Kysymykset:
1) Voinko käyttää suositeltua rappauslaastia, 14 säkkiä?
Bauhausin henkilökunta suositteli minulle PUTSBRUK COMBIMIX PROBA, katso kuva.
Jos Combimix valmistaa laastia, se on hyvä.
V victorpajas sanoi:
[kuva]

2) Miten käsittelen epätasaista seinää?
Valetun osan ja betonilohkojen välillä voi olla eroa jopa 15 mm, eli betonilohkot ulkonevat 15 mm seinästä verrattuna valettuun osaan. Betonilohkojen välillä voi olla 15 mm rakoja.
Sinun täytyy täyttää kaikki syvennykset, jotka ovat hieman yli 5 mm päivää ennen...
V victorpajas sanoi:
3) Pitääkö minun pohjustaa valettu osa?
Ei, tavallisia rappauslaasteja ei tarvitse pohjustaa.
V victorpajas sanoi:
4) Kun sanotaan "Paksuus per kerros 5–10 mm", onko se per "kerros" vai eikö rappaus kestä enempää?
Voinko rapata 10 mm + 10 mm?
Kyllä, 10 mm on yleensä maksimi per kerros, joten sinun on ensin rapattava betoniosa, koska se on sisäpuolella...
V victorpajas sanoi:
Kiitollinen avusta
Victor

• Tykkään
victorpajas
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Jos Combimix valmistaa laastin, niin se on hyvä..

Sinun täytyy täyttää kaikki syvennykset, jotka ovat enemmän kuin sanotaan 5mm, joku päivä ennen..

Ei, tavallista rappauslaastia ei tarvitse perustaa..

Kyllä, 10mm on yleensä maksimi levitystä per kerros, joten sinun täytyy ensin rapata betoniosaa, koska se on sisäpuolella..
Sanaton siitä, kuinka nopeasti ja hyvin sain vastauksen!

Kiitos Rejäl!🏅🏅

• Tykkään
Stefan B.
  • Laddar…
A
Seinät näyttävät erittäin kuivilta, on hyvä, jos esikastelet ne esimerkiksi matalapainesumuttimella hieman ennen laastin levittämistä, mutta vettä ei saisi valua, vaan kostuttaa niin, että laasti ei kuivu liian nopeasti.

Rejäl sanoi:
Seinät näyttävät erittäin kuivilta, joten on hyvä esikastella esim. matalapainesumutteella vähän ennen laastin levittämistä, mutta vettä ei saisi valua, vaan ainoastaan kostuttaa niin, että laasti ei kuivu liian nopeasti.
Kiitos vinkistä.

Olen nähnyt tämän ohjeen, jota ajattelin seurata https://www.dinbyggare.se/putsa-en-innervagg/

Onko se järkevä?

A
V victorpajas sanoi:
Kiitos vinkistä.

Olen nähnyt tämän ohjeen, jota ajattelin seurata [linkki]

Onko se järkevä?
Kyllä, kannattaa aina lukea asiaan perehtyä. Lue Finjan ja Weberin rappausvinkkejä.
Jos aiot rapata 2 kerrosta esim. 10mm:llä, älä tee ensimmäisestä kerroksesta liian sileää pinnalta, sillä saat ongelmia toisen kerroksen tarttumisen kanssa.
Monesti vedetään ensimmäiseen kerrokseen kiinnitysuraa harjalla, jotta pintakerros tarttuu todella hyvin.

https://www.finja.se/storage/ma/3e1...604E13AEF0CBE100E558/Hjälp vid - putsning.pdf

https://www.se.weber/gor-det-sjalv/putsa

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.