Hei,
Olemme tekemässä 1920-luvun talon remonttia, ja ulkopuolen sekä yläkerran täydellisen remontoinnin jälkeen olemme nyt aloittaneet alakerran parissa.
Siellä tulemme käytännössä tekemään kaiken lattiasta -> kattoon, mukaan lukien uusi keittiö ja lämmityslähteen vaihto jne. Osa alakerrasta remontoitiin 90-luvulla ja on suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta kaksi noin 40 neliömetrin huonetta ovat täysin koskemattomia 20-luvulta lähtien, minkä seurauksena niissä on ollut jäätävän kylmät ja vinot lattiat (120 mm matalimmasta korkeimpaan kohtaan yhdessä huoneessa), joten olen aloittanut näissä kahdessa huoneessa kaiken purkamisella perustuksiin asti, ja nyt minulla on joitain ajatuksia, joihin toivon foorumin voivan auttaa minua.

1. Paras rakennusratkaisu lattian suoristamiseksi. Nykyiset lattianiskat kaatuvat ulkoseinää kohti vaihtelevasti, luulen että talon perustukset ovat painuneet vuosien varrella, mutta ne ovat erittäin hyvässä kunnossa ja vankkoja, 200x75. Ne ovat cc noin 600-650 välillä. Vaihtoehdot, jotka näen, ovat: poistaa palkki kerrallaan ja korvata uusilla, esimerkiksi 45x220 oikeassa korkeudessa ja tasossa, yhdessä huoneessa jänneväli on 4,6 m. Vaihtoehto 2, irroita ja aseta nykyiset rangat uudestaan.
Vaihtoehto 3. Ruuvata 45x220 kiinni olemassa olevaan lattianiskaan oikealla tasolla, jolloin saan tasaisen tason yläpuolella + etuna on, että silmää tekevä pohja saa uuden tason vaakasuoraan myös.
Ongelma, johon kaikki ratkaisut vaikuttavat, on, että jokaisessa huoneessa on kaakeliuuni, mutta yhdessä huoneessa kaakeliuuni seisoo siten, että lattianiska menee suoraan ali, ja tämä palkki on noin 5 cm liian korkea yhdessä viereisen kanssa, johon lankut ovat naulattu ja kaakeliuuni muurattu. Vanhassa talossa oleva alapohja näkyy, paljastaa puisia palkkeja, hiekkaperustaa ja tiilirakenteita. Rakenteet ovat osittain kuluneita. Vanha kakluuni ja paljaat lattian tukipuut keskeneräisessä remontissa, jossa näkyy myös osa lattiaa puuttuvan, esillä talon perustukset ja seinät.

Taso on laskettava molemmista rangoista + laudoista, jotta huone saataisiin oikealle tasolle muun talon kanssa, mutta kuinka teen sen ilman kaakeliuunin romahdusta? Ainoa ideani on ruuvata ranka seinä-rangan väliin ja painaa se lautoja vasten, joilla kaakeliuuni lepää, jotta ne saavat tukea, sitten sahata ne kaakeliuunin edestä, jotta lattianiskat voidaan laskea.
Onko muita ideoita?
Lisään muutamia lisää kuvia huoneista.
Vanhan talon keskeneräinen huone, lattialaudat poistettu. Rakenteet ja paljas maa näkyvissä, ikkuna ja patteri taustalla, työvalaisin ikkunalla. Vanha 1920-luvun talon lattiaremontti, jossa näkyy paljaat lattiarakennepalkit ja valkoinen kaakeliuuni nurkassa. Taustalla näkyy säilytystila.

Kiitos etukäteen.
Ystävällisin terveisin, Albin

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.