Minulla on lämmittämätön pesutupa kellarissa, jossa on suihkunurkkaus (brrr) ja ajattelin nyt jakaa sen ja tehdä kunnon kylpyhuone. Uuden seinän ajattelin muurata lecaharkoilla, 15 cm. Pari kysymystä, joihin en ole löytänyt vastausta mistään:
1. Pitääkö olla jonkinlainen kosteussulku seinän ja betonilattian välillä, vai muurataanko se suoraan?
2. Onko seinä pakko raudoittaa? Se on melko paksu, eikä kantava, mutta ehkä se on silti tarpeen?
 
Ensimmäinen viesti, tervetuloa byggahus.

Onko sinulla moderni hyvin salaojitettu kellari, jossa voi olettaa, että laatta on enemmän tai vähemmän kosteudeton? Vai puhutaanko vanhemmasta kellarista, jossa laatta saattaa olla laitettu "mille tahansa", joka oli olemassa talon rakennushetkellä?

Jos sinulla on laaja kosteuden siirtyminen (lue vanhempi talo) laatassa tai sen alla, en ensisijaisesti sulkisi sitä kosteutta sisälle, vaan käyttäisin mahdollisimman diffuusiolle avointa rakennetta. Toisin sanoen, vedeneristäisin vain itse suihkunurkan uudessa kylpyhuoneessa.

Itse seinän pohjustaisin ennen muurausta, jotta se tarttuisi hyvin. Vahvistaisin myös seinän, sekä kerrosten välillä että kiinnityksessä muuhun kellariseinään.
 
Kiitos tervetulotoivotuksesta, kiva kirjoittaa jotain itse, olen lukenut paljon...

Kellari on vanha (1930) mutta äskettäin eristetty ja salaojitettu, joten nyt se on ainakin kuiva. Olen lukenut, että minun pitää olla varovainen kosteussulun kanssa lattialla ja ulkoseinällä, vain itse suihkunurkassa, kuten kirjoitat. Ymmärtääkseni minun pitäisi myös laittaa kosteussulku sisäseinään kylpyhuoneen puolelle. Kysymykseni koski sitä, pitäisikö minun yrittää estää, että kosteus nousee laatasta seinään, mutta näin ei siis pidä tehdä.
 
Olin laittanut syllpapp:in seinän alle, joten et saa kosteutta nousemaan seinään lattiasta, mutta mahdollinen nouseva kosteus voi tulla ulos huoneeseen.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.