B
Aion rakentaa aitaa uudelleen hieman ja tarvitsen asentaa 2 uutta tolppaa (70x70) ja vähän enemmän lautoja (22x145). Tällä hetkellä aita on valkoinen ja ajattelin maalata uuden osani myös valkoiseksi. Kuitenkin olen hieman hämmentynyt materiaalivalinnasta. Lautoja on saatavilla tavallisesta käsittelemättömästä männystä, mutta myös painekyllästettynä. Itse tolpat näyttävät olevan saatavilla vain painekyllästettyinä.

Jos otan ne painekyllästetyt tolpat ja laudat, voiko niitä maalata sitten valkoisiksi? Tarvitsevatko ne pohjamaalin tai pohjaöljyn ensin? Vai pitäisikö minun ottaa vain painekyllästetyt tolpat ja käsittelemättömät laudat? Mikä luulet olevan paras vaihtoehto?
 
T
On melko yleistä, että painekyllästetty puu on melko kosteaa, joten jos maalaat niitä suoraan, maali tarttuu huonosti ja voi sulkea kosteuden sisälle, mikä luo ongelmia pitkällä aikavälillä. Yleistä on, että odotetaan pari vuotta ennen kuin maalataan kyllästetty puu, jotta se ehtii kuivua ja osa kyllästysnesteestä huuhtoutuu pois, jotta maali tarttuu kunnolla. Sinun pitäisi aina pohjamaalata ennen loppumaalia. Pohjamaalilla on erilaisia teknisiä ominaisuuksia kuin loppumaalilla ja se tarttuu paremmin alustaan jne.

70x70 tolpat, jotka eivät ole kyllästettyjä, ovat useimmiten liimapuuta, enkä tiedä, onko niitä luokiteltu ulkokäyttöön. Sinun pitäisi kysyä kauppiaalta siitä.

Jos aiot maalata, ottaisin käsittelemättömiä lautoja ja mieluiten maalaisin ne ennen kuin asetat ne pystyyn helpottaaksesi työtä ja saadaksesi maalin kunnolla kaikkien sivujen ympärille.
 
  • Tykkään
blork
  • Laddar…
B
T Testarn sanoi:
On melko yleistä, että painekyllästetty puu on melko märkää, joten jos maalaat ne heti, maali tarttuu huonosti ja voi sulkea kosteutta sisään, mikä aiheuttaa ongelmia pitkällä aikavälillä. Yleistä on, että odotetaan pari vuotta ennen kuin maalataan kyllästettyä puuta, jotta se ehtii kuivua ja hieman kyllästysnestettä ehtii huuhtoutua pois, jotta maali tarttuu kunnolla. Aina pitäisi pohjamaalata ennen lopullisen maalin levittämistä. Pohjamaalilla on erilaiset tekniset ominaisuudet kuin lopullisella maalilla ja se tarttuu paremmin alustaan jne.

70x70 tolpat, jotka eivät ole kyllästettyjä, ovat yleensä liimapuuta, enkä tiedä, onko niitä luokiteltu ulkokäyttöön. Sinun kannattaa kysyä kaupasta.

Jos aiot maalata, ottaisin käsittelemättömät laudat ja maalaisin ne mieluiten ennen kuin kiinnität ne, jotta se olisi helpompaa ja saadaksesi maalin kunnolla kaikkien sivujen ympäri.
Ei näytä järkevältä maalatuille laudoille ja sitten kaksi kyllästettyä tolppaa 1-2 vuotta. 🤣
 
B blork sanoi:
Tulee näyttämään oudolta maalatuilla laudoilla ja sitten kaksi painekyllästettyä tolppaa 1-2 vuotta. 🤣
Siihen tottuu ja yhtäkkiä tolpat ovat olleet siinä 15 vuotta eikä kukaan ole maalannut niitä..

Jos ei rakennustarvikeliikkeellä ole, etsi saha, joka voi tarjota sinulle haluamasi, jotta voit maalata nyt.
 
  • Haha
blork
  • Laddar…
Käsittelemättömät 70x70 rimoja löytyy esimerkiksi Byggmaxista.
 
B
Pjosk75 Pjosk75 sanoi:
Käsittelemättömät 70x70 rimat löytyvät esimerkiksi Byggmaxista.
Hmm joo niitä on siellä, pitää ottaa sellaisia. 😆
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.