Olen remontoimassa yläkerran kylpyhuonetta ja olen edennyt niin pitkälle, että on aika purkaa vanhat valurautaputket (talo rakennettu vuonna -66). Olen hieman huolissani siitä, että saatan mennä lattialaatan läpi. Olen mitannut ja arvioinut hieman ja tullut siihen tulokseen, että 110 mm putken alareuna voisi olla niin alhaalla kuin 40-50 mm päässä alapuolella olevasta katosta. Onko riski, että sen menee läpi?

Voiko kantavuus heikentyä? Ei tunnu hyvältä purkaa paljon valetussa kaarissa, mutta samanaikaisesti ei nykyinen viemäröinti millään tavalla edistä kantavuutta...

Joo, on riski, että menet läpi. Mutta jos on varovainen kuin mikä, voi selvitä vain jollakin halkeamalla, vaikka jään paksuus olisi vain 20 mm putkien päällä. Jos menee läpi, se on aika helppo korjata, vain pieniä paloja irtoaa.

Kantavuuden suhteen sinun täytyy piikata melko paljon vaarantaaksesi sen. Jos piikkaat vain putkien ympäriltä etkä leikkaa paljon raudoitusta, sillä on hyvin vähän vaikutusta kantavuuteen.

Kiitos vastauksesta, sitten pitää vain olla varovainen ja pitää peukkuja pystyssä, että viemäri saadaan kuntoon tänä iltana =)

Kun puhdistin viemäriä ja nostin lattiakaivon pois, sen alapuoli oli maalattu valkoisella kattomaalilla ja sain 100 mm reiän kellariin asti... mutta etuna on, että viemärin vuoto on helppo nähdä. ;D

Aja niin että pölyää, sillä pölyää varmasti!!

/Per

Se, että viemäri tännän iltana korjataan, oli totuus, jolla oli modifikaatioita :-/

En osaa arvioida, kuinka kauas putkesta pitäisi porata, joten pelkäsin kaksi tuntia enkä vieläkään saanut mitään irti. Sen sijaan ylös on porattu noin puoliväliin putken syvyyteen, kuinka paljon tarvitaan oikeastaan? Voiko sen vääntää ylös sorkkaraudalla, jos saa vain yhden pään irti?

Huomasin samalla, että 50mm-putki altaaseen oli 90mm-putki, joka sitten kääntyy kylpyhuoneen ulkopuolella ja muuttuu ilmanvaihdoksi. Huoh, vielä enemmän porattavaa ja näprättävää...

No, puolet saattaa riittää, mutta joskus pitää ehkä ajaa 2/3 syvyydestä. Mutta nuo valurautaputket istuvat todella tiukasti yhdessä, joten sinun on saatava ne irti molemmista päistä voidaksesi nostaa palan. Ne on kuitenkin helppo rikkoa vasaralla/moukkaalla ja talttapäällä. Varo niitä liitospisteitä, joihin aiot liittää uuden putken, ne eivät saa missään nimessä haljeta kun irrotat vanhaa putkea niistä.

jon_h sanoi:
Varo ne kengät, joihin aiot liittää uuden putken, ne eivät missään tapauksessa saa haljeta, kun irrotat vanhan putken niistä.
Nyt olen hieman off-topic =) Liitos vanhan valurautaputken ja uuden muoviputken välillä tulisi siis tehdä olemassa olevassa valurautamuhvissa? Onko se ainoa vaihtoehto, jos haluaa kyetä valamaan taas kaiken päälle (olen nähnyt jonkinlaisia kumimuhvia ja letkunkiristimiä myös)?

Sigrolla on esimerkiksi kutistemuhvi, jota ilmeisesti käytetään, kun mennään olemassa olevaan valurautaputken muhviin (kengät?), onko se oikea väline? Mihin heidän siirtymäliitostaan Ferncoa sitten käytetään?

Nyt olemme kaukana asiantuntemuksestani, mutta toki voi liittää muuallekin kuin kenkiin. Tarkoitin vain, että jos haluaa liittää kenkään (esimerkiksi juuri pystyrungon haarautumiskohdassa), ei kenkää saa vahingoittaa. Muita kysymyksiä voisit ehkä heittää foorumin LVI-osioon.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.