...ja niille, joilla on vanhat sydänpuuikkunat, joilla on 100 vuotta niskassaan, tämä on vielä yksi syy pohtia, voiko vanhat ikkunat kunnostaa sen sijaan, että ostaisi uusia ei-kunnostettavia "kertakäyttöikkunoita" muovin ja alumiinin sekoituksesta, jotka 20-30 vuoden kuluttua näyttävät paskalta... Mukavuus ja helppous puhdistaa ovat tietysti parempia uusissa ikkunoissa, mutta taloudellisesti ei koskaan kannata uusia ikkunoita, jos on kohtuullinen lämmitysjärjestelmä...
Mielestäni sinun pitäisi ensin puhua jälleenmyyjäsi kanssa, juuri siksi, että ne oli avattu ja alkuperäinen pakkaus oli rikottu.
Kysymys on minun maailmassani: mistä ikkunat on ostettu? Miten ne on kuljetettu (kuka) - kotiisi?
Oletko ostanut ne jälleenmyyjältä - vai onko ne toimitettu suoraan kotiisi?
Tämä on pääasiallinen syy, miksi suosin mäntypuisia ikkunoita, joissa on mahdollisimman paljon sydänpuuta.........
"Huoltovapaa" tarkoittaa käytännössä "ei voida huoltaa". Mietin, miltä modernit huoltovapaat ikkunat näyttävät 20 vuoden kuluttua....ja 50 vuoden kuluttua....... ja mitä tapahtuu, kun perheelle tulee köyhemmät ajat eikä heillä ole varaa vaihtaa vanhoja kertakäyttöikkunoitaan. Tällaisia asioita tapahtuu usein, kun tulee kriisiaikoja eikä töitä ole tarpeeksi. Toisin sanoen normaali tilanne nykypäivän maailmassa.
Kysymys on minun näkökulmastani: mistä ovat ikkunat ostettu? Kuinka ne on kuljetettu (ja kenen toimesta) - kotiisi?
Oletko ostanut ne jälleenmyyjältä - vai onko ne toimitettu suoraan kotiisi.
Ymmärtääkseni ne on kuljetettu rakennuskauppaan lavalla, mutta kuulemamme mukaan ei ole epätavallista, että niissä on jo silloin vaurioita.
Otin ne Volvo V70:ssäni ja käsittelin niitä erittäin varovasti, joten minun käsittelyssäni tuskin on tullut mitään naarmuja tai jälkiä.
Tämä on pääsyy siihen, miksi suosin mäntyikkunoita, joissa on mahdollisimman paljon sydänpuuta.........
"Huoltovapaa" tarkoittaa käytännössä "ei voi huoltaa". Mietin, miltä modernit huoltovapaat ikkunat näyttävät 20 vuoden kuluttua....ja 50 vuoden kuluttua....... ja mitä tapahtuu, kun perheellä on vähemmän rahaa eikä heillä ole varaa vaihtaa käytettyjä kertakäyttöikkunoitaan. Tällaiset asiat tapahtuvat usein, kun on kriisiaikoja ja työtä ei ole riittävästi. Eli normaali tilanne nykypäivän maailmassa.
Uskoisin, että nyt liioittelet hieman. Oikeastaan se on enimmäkseen kosmetiikkakysymys, vaikka ne olisivat naarmuuntuneita, ne eivät todennäköisesti toimi huonommin. Toki ne voivat hapettua, mutta siihen vaatii melko paljon. Lisäksi nämä ovat vain verhoiltuja puuikkunoita, joten mitä ymmärsin, verhous voidaan poistaa tarvittaessa.
Ymmärrän tietenkin, mitä tarkoitat, puuikkunoita voidaan aina korjata jollain tavalla, koko alumiiniikkunoiden korjaaminen on selvästi vaikeampaa ellei mahdotonta. Mutta toisaalta, jos ne on tehty oikein, niiden ei pitäisi tarvita korjaamista.
Nyt on niin, että on hyvä ostaa ruotsalaisia ikkunoita ruotsalaiselta kauppiaalta. Sillä kun otat yhteyttä jälleenmyyjääsi, asia ratkeaa, sillä SP on huolissaan maineestaan. He korvaavat tämän, se on minun kokemukseni ja siitä SP ansaitsee kiitosta. Näin jatkamme muun muassa ruotsalaisten SP-ikkunoiden ostamista..
Onnittelut, työskenteletkö sp:lle tai jälleenmyyjälle?
Ne ovat käsittääkseni kuljetettu kauppaan lavalla, mutta kuten meille on kerrottu, ei ole harvinaista, että niissä on vaurioita jo silloin. Kuljetin ne Volvo V70:ssäni ja käsittelin niitä erittäin varovasti, joten mitään naarmuja tai jälkiä ei luultavasti tullut minun käsittelyni seurauksena.
Ole valmis siihen, että sinun on vaikea todistaa, että vaurio oli siellä, kun valitsit ne =/ Vaikka onkin luonnollisinta olla uskomattoman varovainen jonkin niin kallisarvoisen kuin uusien ikkunoiden kanssa - varsinkin kun on itse maksanut ne! Kuljetusyritykset sen sijaan... Hiukan kummallista on, ettei suojamuovia ollut tummissa ikkunoissa - ja kun ne tulevat rautakaupasta - voisi epäillä, että ne ovat jo käyneet ostajalla ja sitten tulleet takaisin. Vaihtoehtoisesti myyjä oli huomannut puutteet ja toivoi voivansa myydä ne silti. Sinun tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä jälleenmyyjään. Et menetä mitään, jos yrität.
Luulen, että liioittelet vähän nyt. Oikeastaan se on lähinnä kosmeettinen ongelma, vaikka ne olisikin kuluneet, niiden ei pitäisi toimia huonommin. Toki ne voivat hapettua, mutta siihen tarvitaan paljon. Lisäksi nämä ovat vain verhoiltuja puuikkunoita, joten käsittääkseni verhous voidaan tarvittaessa irrottaa.
Ymmärrän toki, mitä tarkoitat, puuikkunoita voi aina korjata jollakin tavalla, mutta täysin alumiiniset ikkunat ovat selvästi vaikeampia tai jopa mahdottomia korjata. Mutta toisaalta, jos ne on tehty oikein, niitä ei pitäisi tarvita korjata.
Ajattelin yleisesti ottaen rakennetta, jossa vaurioita ei voida korjata paikan päällä. Pienillä naarmuilla ei ole lainkaan käytännön merkitystä.
Esimerkki:
Ensin muutama vuosi matalapalkkatyötä vaihdellen työttömyyden kanssa. ....ja sitten joutuu sairaslomalle minimipäivärahalla pariksi vuodeksi......... ja sitten työttömäksi... ja siinä vaiheessa on pakko perustaa pienyritys pelkästään omalla pääomalla (jota ei ole), koska on mahdotonta saada työtä.
Tällaisessa tilanteessa korjattavissa olevilla tavaroilla on suorasti sanottuna ero pinnalla pysymisen tai uppoamisen välillä.
Jos sinulla on koko maailman aika, kannattaa ostaa puuikkunat, ehkä jos olet eläkeläinen. Mutta jos olet noin 30-vuotias, ostamassa ensimmäistä taloasi, sinulla on kaksi pientä lasta ja ehkä kolmas tulossa, suositellaan PVC-ikkunoita. Ne kestävät helposti 40–50 vuotta, ja sittenhän muutetaan jo vanhainkotiin. Jos otetaan huomioon työajan, maalin, kittien jne. kustannukset puuikkunan kohdalla, on vaikea nähdä, että ne olisivat halvempia kuin huoltovapaat ikkunat. Ainoa asia, jonka teen kerran tai kahdesti vuodessa, on 14 ikkunani huuhteleminen vesiletkulla ja sienellä. Ei liuottimia tai muuta. Vain vettä.
...time will tell... mikä on paras valinta... vaihdan joka tapauksessa nyt ikkunat, jotka ovat ehkä 30 vuotta vanhoja, kun taas 100 vuotta vanhat ovat loistokunnossa huolimatta puutteellisesta ylläpidosta... mutta ehkä ne, jotka vaihdettiin 30 vuotta sitten, olivat alttiimpia ja huonossa kunnossa (vaikka luulen, että pikemminkin muut tekijät, kuten muoti ja poliittiset avustukset, määräsivät). Maalaan mieluummin joka 15. vuosi ja pidän sydänpuun kuolemaan asti kuin että hosuisin karmit ja pilaisin tapetit ja julkisivun, kun kuljen rollaattorin kanssa mutta en vielä ole päätynyt laitokseen... Mutta toisaalta monet listat ikkunanvaihdon jälkeen on naulattu valkoisella naulalla valmiiksi maalatuilla listoilla ilman jiirattuja kulmia, jotta ei pilata mitään, minun tapauksessani ne on naulattu, kitattu ja maalattu paikan päällä ja melko paljon työtä vaihtaa karmi...
Valitsimme uudet puuikkunat ulkonäön vuoksi, mutta huomaamme, että niiden kunnostaminen ei ole aivan yksinkertaista.
Ulkopuolisen puun maalaamiseksi lasilistojen irrottaminen on luultavasti tarpeellista. Lasilistat on kiinnitetty muoviklipsien avulla ja ne ovat hyvin tiukasti kiinni, joten klipsit/listat todennäköisesti rikkoutuvat, kun yritetään irrottaa niitä 15-20 vuoden kuluttua, valitettavasti...
Vaikka sukumökki on peräisin noin vuodelta 1875, valitsin PVC-ikkunat, tämä johtuen omistusrakenteesta ja 43 mailin yksisuuntaisesta matkasta mökkiin ja takaisin. Ulkonäöllisesti olen erittäin tyytyväinen Rehau nordic plus! Ne myös sulkevat melun erittäin hyvin ulkopuolelle, eikä se ole siellä erityisen tärkeää, mutta kaupungissa voin kuvitella, että ne ovat hyödyksi
Jos halutaan saavuttaa samanlainen kestävyys kuin vanhoissa ikkunoissa, ne tulisi maalata pellavaöljymaalilla ja olla kaksinkertaisesti lasitetut tavallisella kitillä. Mahdollisesti energialasilla, mutta ei 2+1 lasilla, koska silloin on todennäköistä, että suuria osia pitää vaihtaa ensimmäisessä remontissa. En tiedä, mikä lasikasettien odotettu käyttöikä on, mutta että niiden pitäisi toimia ilman huurua ja eristää hyvin 40 vuoden jälkeen, ei liene odotettavissa, joten ehkä 30 vuotta on odotettu käyttöikä. Voiko muovi-ikkunassa vaihtaa lasin? Vai heitetäänkö koko roska menemään, jos on ollut murto tai naapurin lapset heittäneet frisbeen ikkunaan? Tai kun kasetti on alkanut vuotaa? Ehkä olemme nyt ajautuneet kauaksi aiheesta...
Oletan, että TS:n täytyy ostaa vähän tiivistemassaa ja spray-purkki Biltemasta tai palauttaa ikkunat SP:hen, tai millä maalataan alumiinia?
Mielenkiintoista, miten keskustelu ajautui PVC- tai puuikkunoihin...
Suuri kysymys on varmaan, kuinka paljon häiriintyy niistä virheistä, jotka ovat olemassa. Mutta minä kyllä kokeilisin ottaa yhteyttä toimittajaan. Ja ehkä päästä sellaiseen ratkaisuun, joka sopii kaikille!