Minun täytyy vaihtaa muutama pystyssä oleva pystypuu ja pala alajuoksua vanhan vesivahingon jälkeen seinässä. Ajattelen, että on sopivaa poistaa enintään kaksi pystypuuta kerrallaan sekä vastaava pala alajuoksua. Foorumilla on kirjoitettu paljon 70-luvun talojen alajuoksun vaihdosta, mutta toivoisin kuvaa siitä, miten tuetaan, kun poistetaan alajuoksu tai pystypuut. Olen nähnyt rakennuksilla terästukia, joissa on ruuvi, joka nostaa. Mutta ei voi asettaa tukea poistettavan alajuoksun päälle, eikä voi asettaa sitä viereen, hieman vinoon, vai voiko? Onko olemassa toisen tyyppistä tukea kuin ne, jotka olen nähnyt, jotka voivat seisoa seinän vieressä? Onko kellään kuvaa?

• Tykkään
epw ja 1 muu
  • Laddar…
R
Sylli sijaitsee perustuksessa ja lattiakerros sen päällä, mutta miten on laita sinun koolingit missä ne seisovat, jos laitat kuvan siitä miltä se näyttää, vastaus on todennäköisesti osuvampi, miltä se näyttää alapuolella, onko se kellari, ryömintätila jne.

• Tykkään
SimonThn
  • Laddar…
Aah, unohdin mainita, että siinä on sokkelilista betonilaatan päällä. Haluan myös vaihtaa muutamia pystypuita, joten seinäni on avoinna ilman kipsilevyä. Mutta en ole vielä avannut seinää, joten en voi ottaa valokuvaa. Tiedän kuitenkin, että se täytyy vaihtaa :-(
Se on perinteinen seinä sokkelilistalla ja pystypuilla.

Tietysti on mahdollista asettaa tukipalkki sokkelilistan ja horisontaalisen palkin väliin yläreunaan kahdessa kohtaa noin 1 metrin välein, ja sitten leikata sokkelilista aivan tukipalkkien vierestä ja poistaa kaksi pystypuuta. Mutta silloin keskelle ei jää paljon tukea.

R
Olen nähnyt sellaista työtä ja ollut mukana, silloin on laitettu reglar poikittain ulkona ja sisällä terveissä osissa ja nostettu hieman tunkilla, ei tarvita paljon ilmaa alapuolelle, jotta sen poistaa, mutta siinä on yleensä hyviä nauloja, jotka pitävät kiinni siitä. Uskon, että sinun kannattaa kysyä muutamalta rakennusyritykseltä, mikä on parasta ja katsoa paikan päällä, ei mitään mitä tekee maallikkona, lattiaa tukevat palkit ovat korkeammalla kuin sill, joten myös siellä on työtä.

Olen rakentanut sekä ulkoseiniä, lattia-alapohjan huvilaaan että rakentanut koko autotallin paikalla tehden, mukaan lukien kattoristikot, joten tämä hoituu kyllä itse.
Mutta olen silti kiinnostunut siitä, miten tämä yleensä tehdään, koska tämä tuntuu olevan vakiotoimenpide joissakin 70-luvun taloissa. Minun tapauksessani se ei kuitenkaan johdu kosteista kengistä laatan päällä, vaan kattovuodosta, joka on aiheuttanut veden valumisen seinään.
Seinä seisoo betonilaatalla, eikä lattia ole pohjustettu. Muovimatto suoraan betonin päällä.
Sisarukset ja tunkit sisä-/ulkopuolella toimivat hyvin, jos aiot vaihtaa vain kengän. Ehkä voi olla hyvä vaihtaa yksi pystyhirsi kerrallaan ja kiinnittää uusi poikkitukkiin ennen kuin poistaa seuraavan. Toivottavasti enintään kolme pystytukea pitää vaihtaa homeen takia.

Ehkä parempi tehdä se kahdessa vaiheessa tietenkin. Ensin stämp kengässä aivan sen pystyhirren vieressä, joka on vaihdettava. Kun pystyt ovat vaihdettu, ruuvataan kyljelle makuuasentoinen tukki, joka nostetaan ylös ja vaihdetaan kenkä. (tai päinvastainen järjestys)

R
Hyvä tieto, sinulla ei ole peukalo keskellä kämmentä niin kuin sanotaan, kuten sanot, se ehkä täytyy tehdä useassa vaiheessa, ja se täytyy varmaankin nähdä paikan päällä, jotta voidaan päättää missä järjestyksessä. Sinulla on puhdas betonilattia, ehkä sitä voi nostaa hieman ruuvitukien avulla karkeaa lankkua vasten sisäpuolelta (katon rakenteita vasten) niin koko seinä nousee sillä puolella, riippuen siitä onko alajuoksu ja seinä kiinnitetty yhteen laatan liitoksilla.

Luulen, että olet oikeilla jäljillä, kun otat sen useassa vaiheessa.

• Tykkään
Hasseaero
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.